Bucuria copiilor în preajma marilor sărbători ortodoxe o văd cel mai bine profesorii de religie, care sunt de multe ori uimiți de creativitatea celor mici și, în același timp, pot să constate puritatea lor sufletească și emoția lor nealterată. Toate acestea transpar din desenele elevilor, din poezioarele lor sau din compunerile lor cu privire la viețile sfinților, la tradițiile religioase și cele populare de Crăciun și Anul Nou. În așteptarea Pruncului Sfânt care se naște în peștera din Betleem, elevii de la școlile gimnaziale „Geo Bogza” și nr. 7 din sectorul 1 al Capitalei, coordonați de profesorul lor de religie, Ionuț Tarău, și-au propus să ne bucure și pe noi cu ceea ce au desenat și au compus în preajma sărbătorii Sfântului Ierarh Nicolae, a Nașterii Domnului și a Sfântului Vasile cel Mare.
Ministerul Culturii va „regândi“ concursul pentru proiecte cinematografice
▲ Ministerul Culturii va „regândi“ modul de organizare a concursului de finanţare a proiectelor cinematografice, organizat de Centrul Naţional al Cinematografiei (CNC). Ministrul Culturii, Theodor Paleologu, se va întâlni cu Cristian Mungiu şi alţi regizori ai „noului val“, pentru a discuta despre finanţarea proiectelor cinematografice ▲ Cristian Mungiu îi cerea ministrului Theodor Paleologu, într-o scrisoare deschisă, o „schimbare profundă, structurală şi de atitudine“ a sistemului public de susţinere a cinematografiei, considerând că, pe viitor, concursul de finanţare a proiectelor cinematografice nu ar mai trebui organizat de CNC, ci de foruri independente ▲
Cristian Mungiu spune, pornind de la declaraţiile lui Theodor Paleologu, conform căruia „pentru un ministru al Culturii, să ai un nou val la dispoziţie este o pleaşcă extraordinară. Nu-ţi rămâne decât să te laşi purtat de val“, că, „din păca-te (...), văzută din teren, situaţia pare un pic mai complexă, iar acest «val» are nevoie de sprijinul dumneavoastră pentru a nu se irosi prea curând“, conform Mediafax. „Cinematografia a servit mai bine decât oricine reputaţia României în ultimii ani. Prin urmare, consider că infrastructurile publice menite să deservească, să acompanieze şi să susţină eficient şi onest acest domeniu artistic trebuie să se ridice la nivelul potenţialului creativ pe care noua cinematografie l-a demonstrat“, mai scrie regizorul, care a adus României premiul Palme dâOr la Cannes, în 2007, pentru producţia „4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile“. Cristian Mungiu îşi argumentează scrisoarea printr-o serie de observaţii privind cel mai recent concurs de proiecte cinematografice al CNC. Regizorul a făcut parte din comisia care a selectat proiectele de ficţiune ce au primit finanţare de la CNC. „Apreciez, domnule ministru, că, atât din punct de vedere organizatoric cât şi principial, cinematografia română, prin structurile ei publice actuale şi prin reprezentanţii săi oficiali nu se ridică la înălţimea succeselor înregistrate de filmele româneşti în ultimii ani şi cred că sistemul public de susţinere a cinematografiei necesită nu o reorganizare de suprafaţă, ci o schimbare profundă, structurală şi de atitudine“, spune Mungiu. Mungiu mai consideră că misiunea CNC ar trebui să fie „mult mai amplă decât gestionarea concursurilor de proiecte şi că, în general, în acest moment CNC nu are reacţie faţă de faptul că România are cel mai mic număr de săli de cinema din Europa, raportat la populaţie; nu există o strategie în privinţa distribuţiei de film în România; nu există o strategie în privinţa scăderii dramatice a numărului de spectatori în sălile din România; pirateria este copleşitoare în privinţa produselor video şi nu există nici un plan vizibil de combatere a fenomenului; majoritatea celor care iau credite pentru producţie de la CNC nu returnează niciodată aceste credite“. Pe de altă parte, directorul CNC, Eugen Şerbănescu, a transmis presei punctul său de vedere în privinţa scrisorii deschise a lui Cristian Mungiu, în care arată că este vorba de „un document forţamente subiectiv, produs nu de o persoană neutră, ci de către un participant implicat direct în competiţia cinematografică. Autorul face parte dintr-un grup artistic caracterizat prin apartenenţa la aceeaşi generaţie (...). Prin urmare, el exprimă, în mod firesc, în judecăţile sale, interesele artistice şi financiare atât ale sale, cât şi ale grupului din care face parte“, spune Eugen Şerbănescu.