Bucuria copiilor în preajma marilor sărbători ortodoxe o văd cel mai bine profesorii de religie, care sunt de multe ori uimiți de creativitatea celor mici și, în același timp, pot să constate puritatea lor sufletească și emoția lor nealterată. Toate acestea transpar din desenele elevilor, din poezioarele lor sau din compunerile lor cu privire la viețile sfinților, la tradițiile religioase și cele populare de Crăciun și Anul Nou. În așteptarea Pruncului Sfânt care se naște în peștera din Betleem, elevii de la școlile gimnaziale „Geo Bogza” și nr. 7 din sectorul 1 al Capitalei, coordonați de profesorul lor de religie, Ionuț Tarău, și-au propus să ne bucure și pe noi cu ceea ce au desenat și au compus în preajma sărbătorii Sfântului Ierarh Nicolae, a Nașterii Domnului și a Sfântului Vasile cel Mare.
Ministerul Educaţiei şi sindicatele nu reuşesc să cadă la înţelegere în privinţa descentralizării
▲ Ministrul Educaţiei, Cercetării şi Inovării (MECI), Ecaterina Andronescu, a spus, în cadrul Adunării Generale a Asociaţiei Oraşelor din România, că nu este normal ca resursele financiare să ajungă la şcoli prin procesul de descentralizare, aşa cum susţin sindicaliştii ▲ În opinia sa, acest lucru ar duce la „multiplicarea“ birocraţiei ▲ „Nu este normal ca resursele financiare să ajungă la şcoli, întrucât acestea nu au structura necesară pentru a planifica şi cheltui banii“, a spus ministrul ▲
Referindu-se la descentralizarea proiectelor strategice din Educaţie, Ecaterina Andrones-cu a susţinut că acest proces es-te unul mai greu de realizat. „Aceste resurse financiare pentru proiectele strategice ar putea să meargă către autorităţile locale, dar cu o coordonare naţională“, a explicat Andronescu. Referindu-se la descentralizarea resurselor financiare destinate achiziţionării manualelor, Ecaterina Andronescu a spus că în această privinţă nu s-a găsit încă o formulă. În ceea ce priveşte formarea consiliilor de administraţie ale unităţilor şcolare, ministrul Educaţiei a arătat că există mai multe formule în acest sens, una dintre ele presupunând ca acestea să fie formate din o treime părinţi, o treime profesori şi o treime reprezentanţi ai autorităţilor locale. Ecaterina Andronescu a spus că în această problemă, în urma discuţiilor cu reprezentanţii sindicatelor din învăţământ, a reieşit că aceştia doresc în consiliile de administraţie ale şcolilor o majoritate formată din profesori. Titularizarea este prea costisitoare Referindu-se la titularizare, Ecaterina Andronescu a spus că acest examen la nivel naţional, după cum se desfăşoară în prezent, duce la costuri foarte mari. În acest sens, ministrul Educaţiei consideră „firească trimiterea“ titularizării la nivelul fiecărei şcoli, dar care ar putea să beneficieze de expertiza inspectoratului şcolar de care aparţine. Totodată, reprezentantul MECI a subliniat necesitatea „responsabilizării“ profesorului pe postul lui. „În prezent, sunt 68.000 de suplinitori din 258.000 de cadre didactice. Acest lucru nu dă stabilitate sistemului, întrucât cel care este la catedră suplinitor nu ştie unde va preda la anul. Profesorul trebuie responsabilizat“, a arătat ministrul. În opinia sa, curriculumul şi conţinutul programelor şcolare nu trebuie descentralizate, în caz contrar existând pericolul unei eterogenizări a şcolii româneşti. „Curriculumul şi programele nu trebuie descentralizate. Am avea o şcoală eterogenă. Trebuie să existe în continuare un curriculum naţional, chiar dacă cel la decizia şcoli va căpăta o pondere mai mare cu timpul“, a afirmat Andronescu. Primarii au solicitat înfiinţarea funcţiei de manager al şcolilor Primarii oraşelor au cerut vineri ministrului Educaţiei, Ecaterina Andronescu, instituirea prin lege a funcţiei de manager de învăţământ la nivelul tuturor unităţilor şcolare. Primarul din Negreşti Oaş, Nicolae Bura, a propus înfiinţarea funcţiei de manager administrativ la nivelul unităţilor de învăţământ, care să răspundă de problemele şcolilor şi care să ţină legătura cu primăriile, pe lângă un director al şcolii care să răspundă de procesul educaţional. Ministrul Ecaterina Andronescu a precizat că este de acord cu propunerea: „Da, sunt de acord să existe un director administrativ pentru mai multe şcoli care să răspundă în faţa primarului“, a spus Andronescu. Ministrul Educaţiei a arătat că fondurile pentru investiţii trebuie să ajungă fără dubiu la primării, recunoscând că este o lacună legislativă care a permis ca fondurile pentru investiţii să ajungă la inspectoratele şcolare. Ecaterina Andronescu a promis primarilor că va face tot posibilul ca în viitor bugetele să fie trimise către autorităţile locale şi nu la inspectorate, cu prioritate pentru şcolile fără aviz sanitar şi pentru grădiniţe. Ministrul Educaţiei a mai spus că ministerul poate pune la dispoziţia administraţiei locale consultanţă şi specialişti pentru atragerea de fonduri europene.