Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Educaţie și Cultură Noi reglementări în domeniul doctoratelor

Noi reglementări în domeniul doctoratelor

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Educaţie și Cultură
Un articol de: Oana Nistor - 17 Feb 2016

Noile modificări în domeniul doctoratelor vor duce, după cum susţine ministrul educaţiei, domnul Adrian Curaj, la „recredibilizarea instituţiilor de învăţământ, întărirea credibilităţii academice şi consolidarea prestigiului universităţilor din România”. Titluri de doctor vor putea fi retrase prin decizia rectorului sau a preşedintelui Academiei Române.

Ministrul educaţiei naţionale şi cercetării știin­ţi­fice, domnul Adri­an Curaj, a anunţat noile modificări în domeniul doctoratelor, menite să ducă la „recredibilizarea, unde este cazul, a instituţiilor de învăţământ, întărirea credibilităţii academice şi consolidarea prestigiului universităţilor din România”. Astfel, una dintre principalele modificări aduse de proiectul de ordonanţă de urgenţă privind modificarea şi completarea Legii educaţiei naţionale face referire la acordarea şi retragerea titlului de doctor. Astfel, titlul de doctor se retrage prin decizia rectorului sau a preşedintelui Academiei Române în cazul nerespectării criteriilor de etică. „Consider că este în obligaţia Ministerului Educaţiei să creeze un cadru normativ corect şi predictibil, iar acest cadru nu l-am avut până acum, am avut un dublu standard în legătură cu ce facem cu doctorii sau doctoranzii oameni politici. Modificările vin la pachet cu transparentizarea informaţiilor cu privire la doctorate, autoevaluarea şcolilor doctorale şi evaluarea internaţională a şcolilor doctorale”, a explicat ministrul Adrian Curaj.

Conform proiectului prezentat duminică, 14 februarie, într-o conferinţă de presă de ministrul educaţiei şi aflat în dezbatere publică, un titlu de doctor se retrage pe baza raportului Comisiei de etică a instituţiei de învăţământ superior sau a Academiei Române sau, după caz, a raportului Consiliului Naţional de Atestare a Titlurilor, Diplomelor si Certificatelor Universitare (CNATDCU).
Pentru titlurile de doctor obţinute prin ordin al ministrului educaţiei, în baza deciziei de retragere a titlului de către rector sau, după caz, de preşedintele Academiei Române, cu avizul conform CNATDCU, ministrul educaţiei este cel care emite ordinul de retragere.

În cazul nerespectării standardelor de calitate sau de etică profesională, Ministerul Educaţiei, pe baza unor rapoarte externe de evaluare, poate retrage atât calitatea de conducător de doctorat, cât şi titlul de doctor acordat prin ordin al ministrului educaţiei. Totodată, poate fi retrasă acreditarea şcolii doctorale, „ceea ce implică retragerea dreptului şcolii doctorale de a organiza concurs de admitere pentru selectarea de noi studenţi doctoranzi”.

Potrivit domnului Bogdan Murgescu, profesor universitar şi consilier al ministrului educaţiei, toată documentaţia se va încărca pe platforma naţională şi se notifică CNATDCU, astfel că teza „nu se va mai plimba în format tipărit şi va fi accesibilă în format electronic”. Ulterior, consiliul va trece la verificarea documentelor de pe platforma naţională. „Există şi posibilitatea ca persoane externe să facă sesizări după susţinerea tezei, există un termen de 30 de zile pentru primirea unor eventuale sesizări de neregularităţi sau alte probleme care au apărut în legătură cu teza şi cu susţinerea publică. CNATDCU procedează la o evaluare a întregii situaţii şi poate notifica, poate lua decizia fie că solicită reanalizarea de către universitate, respectiv Academia Română pentru nereguli procedurale, pentru eventuala neîndeplinire a standardelor de calitate a tezei de doctorat sau dacă există suspiciuni legate de etică, plagiat, falsificare de date sau cine ştie ce alte delicte deosebit de grave”, a precizat domnul Murgescu.