Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×
Acasa Educaţie și Cultură Noi schimbări în sistemul de educaţie, anunţate de Ecaterina Andronescu

Noi schimbări în sistemul de educaţie, anunţate de Ecaterina Andronescu

Data: 22 Dec, 2008

Candidatul nominalizat pentru funcţia de ministru al Educaţiei, Ecaterina Andronescu (PSD), a declarat, sâmbătă, la audierea de către comisiile pentru Învăţământ ale celor două Camere, că o creştere de 50% a salariilor pentru profesorii universitari este uşor exagerată şi că mărirea salariilor va fi de 37%. Nominalizată pentru funcţia de ministru la Educaţie, Cercetare şi Inovare, Ecaterina Andronescu a susţinut că acest minister are nevoie de un buget de 6%.

„Cand s-a discutat în comisia de la camera decidentă despre legea salarizării, am avut o propunere care nu a fost acceptată. Cred că pentru profesorii universitari este o creştere uşor exagerată. Aş face propunerea de a amenda la acest capitol legea, pentru că majoritatea dintre ei obţin majorările salariale din venituri extrabugetare pe care le aduc în universitate prin contract“, a spus Andronescu, conform Mediafax. Aceasta a precizat că nu se poate dezice de legea creşterilor salariale, însă salarizarea pentru personalul din învăţământul preuniversitar nu mai este de 50%, pentru că au fost deja făcute câteva măriri, fiind vorba de fapt de o creştere de circa 37% în prezent. Ecaterina Andronescu a explicat că această lege a fost iniţiată în noiembrie 2007, când era vorba de 50 de procente, dar, după acel moment, au mai fost măriri salari-ale „care au făcut să ne apropiem de acest procent“.

„Tezele cu subiect unic trebuie înlocuite“, „bacul este nerelevant“

În opinia Ecaterinei Andronescu, profesionalizarea şi depolitizarea managenentului în educaţie trebuie stabilite clar prin pachetul legislativ. „Profesionalizarea este un obiectiv urmărit şi prin formarea iniţială, dar şi prin cea continuă. Şcoala nu trebuie să ajungă să fie un teatru politic. Din fericire, în domeniul academic situaţia s-a rezolvat, senatele universitare aleg în mod democratic conducerile universităţilor, dar mai trebuie făcute demersuri în domeniul învăţământului preuniversitar“, a spus Andronescu. De asemenea, ea a subliniat că este nevoie de modernizarea evaluării elevilor, apreciind că tezele cu subiect unic trebuie înlocuite. „E un aspect important să ne construim competenţele de evaluare, iar evaluarea la sfârşit de ciclu trebuie regândită. Tezele cu subiect unic sunt caduce şi trebuie înlocuite cu altceva, iar bacul a devenit nerelevant, să îl regândim şi să îi creştem relevanţa“, a mai spus Andronescu, adăugând că evaluările la mijloc de ciclu nu se justifică, conform Mediafax. Andronescu a susţinut că trebuie regândită structura liceului, pentru a o adapta la formarea unor oameni care să răspundă nevoilor pieţei, iar autorităţile locale ar trebui să îşi asume rolul important pe care îl deţin în acest proces. „Nu am avut o instituţie de adaptare a învăţământului la nevoia muncii. Am încercat să fac asta în mandatul anterior în şcolilele de arte şi meserii. Am avut discuţii cu autorităţile, pentru a le adapta la nevoia pieţei. Aceste şcoli ar trebui să funcţioneze doar pe bază de contract cu agenţii economici“, a mai spus Andronescu.

În ceea ce priveşte descentralizarea, Ecaterina Andronescu a spus că este necesară o strategie după care trebuie construit un rol echilibrat în asumarea responsabilităţilor fiecăruia. „Autorităţile locale trebuie să joace un rol important în descentralizare. Poate în fiecare şcoală ar trebui să avem un buget pe care şcoala să şi-l asume. Totodată, în şcoală există consiliul, unde sunt reprezentanţi ai părinţilor, profesorilor, şi rolul lor fiind unul foarte important în descentralizare. De asemenea, finanţarea per capita nu trebuie să rămână singurul mod de finanţare a unităţilor de învăţământ, fiind nevoie de introducerea unei componente a finanţării complementare“, a arătat Andronescu.

Referitor la salarizarea pe criterii de performanţă, Ecaterina Andronescu a arătat că nu se va pune problema dacă sindicatele vor fi supărate pe acest lucru, din moment ce acestea şi-au asumat şi pactul de educaţie, şi strategia în care aceste lucruri sunt prevăzute ca puncte distincte.

Candidatul nominalizat pentru funcţia de ministru al Educaţiei, deputatul Ecaterina Andronescu, a primit, sâmbătă, avizul favorabil din partea comisiilor pentru Învăţământ ale celor două Camere, întrunite în şedinţă comună, cu 31 de voturi „pentru“, cinci „împotrivă“ şi nici o abţinere.