Bucuria copiilor în preajma marilor sărbători ortodoxe o văd cel mai bine profesorii de religie, care sunt de multe ori uimiți de creativitatea celor mici și, în același timp, pot să constate puritatea lor sufletească și emoția lor nealterată. Toate acestea transpar din desenele elevilor, din poezioarele lor sau din compunerile lor cu privire la viețile sfinților, la tradițiile religioase și cele populare de Crăciun și Anul Nou. În așteptarea Pruncului Sfânt care se naște în peștera din Betleem, elevii de la școlile gimnaziale „Geo Bogza” și nr. 7 din sectorul 1 al Capitalei, coordonați de profesorul lor de religie, Ionuț Tarău, și-au propus să ne bucure și pe noi cu ceea ce au desenat și au compus în preajma sărbătorii Sfântului Ierarh Nicolae, a Nașterii Domnului și a Sfântului Vasile cel Mare.
Noutăţi în învăţământul preuniversitar
Peste câteva zile debutează, sub auspiciile crizei, un nou an şcolar: salarii reduse cu 25% pentru cadrele didactice, posturi mai puţine în structurile centrale şi judeţene, şcoli care ar putea rămâne cu lacătul pe uşă pentru că nu vor primi autorizaţiile sanitare de funcţionare. Elevii vor întâmpina anul şcolar cu mai puţine rechizite, tot din cauza tăierilor bugetare, însă vor avea ocazia de a studia un opţional de administrare a calculatoarelor şi de a primi câte un fruct, gratuit, pe zi.
În condiţiile în care profesorii au anunţat deja că lunile septembrie şi octombrie vor fi presărate de mişcări de protest spontane, elevii vor avea parte şi de câteva noutăţi, potrivit ordinelor semnate de ministrul educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului, Daniel Funeriu. Astfel, elevii de liceu vor putea studia, din anul şcolar 2010-2011, disciplina opţională "Administrarea calculatoarelor şi a reţelelor (ACR)", Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului aprobând, prin ordin de ministru, programa şcolară pentru acest opţional pus la dispoziţie de Cisco. Disciplina se poate studia în clasele a IX-a, a X-a, a XI-a sau a XII-a, o oră/săptămână, pe durata unui an, în cadrul curriculumului la decizia şcolii (CDS), pentru filierele teoretică şi vocaţională, la toate specializările. Opţionalul oferă posibilitatea studiului avansat al elementelor de tehnologia informaţiei, cu accent pe componentele hardware, gestionarea şi utilizarea acestora. "Competenţele dobândite prin studiul acestui opţional le oferă absolvenţilor de liceu teoretic şi vocaţional un sprijin în dezvoltarea competenţelor pentru secolul XXI", se arată în comunicatul MECTS. Opţionalul oferă certificare recunoscută la nivel internaţional Pentru liceele care aleg acest opţional, conţinutul opţionalului va fi disponibil online, în mai multe limbi, ceea ce oferă posibilitatea utilizării lui în învăţământul bilingv sau cel pentru minorităţile naţionale. Cursul este tradus în limbile maghiară, germană, franceză, italiană, rusă, poloneză, spaniolă, portugheză, turcă, arabă, greacă, hindi şi japoneză. La finalul cursului elevii au posibilitatea să susţină un examen, care, în condiţiile promovării, le oferă o certificare recunoscută internaţional în domeniul administrării şi utilizării calculatoarelor (desktop şi laptop), funcţionării şi securităţii reţelelor de calculatoare. Conţinutul cursului este aliniat cu următoarele calificări: CompTIA A+ (SUA) şi EUCIP IT Administrator (UE). Elevii, în vizite la ferme şi staţiuni de cercetare În anul şcolar 2010-2011 se derulează şi programul "Fructe în şcoli", finanţat din fonduri europene şi de la bugetul de stat, care se adresează unui număr de 1,7 milioane de elevi din ciclul primar şi gimnazial. În mod efectiv, programul se va derula începând cu 1 noiembrie, timp de 93 de zile fiecare copil urmând să primească gratuit un măr pe zi. De asemenea, programul prevede şi acţiuni educative adiacente, privind producţia de fructe şi alimentaţia sănătoasă. "Noi am ales trei forme de acţiuni adiacente: organizarea de vizite la fermele pomicole sau legumicole, la staţiuni de cercetare pomicolă sau legumicolă, prezenţa la evenimente de genul Ziua recoltei, expoziţii, târguri şi alte evenimente similare, organizarea de concursuri tematice cu premii, ca modalităţi practice, educative care să contribuie la dezvoltarea competenţelor elevilor prin activităţi de grădinărit, cum ar fi concursuri interactive în care copiii participă la plantarea de pomi, realizarea de broşuri sau materiale didactice al căror scop este cunoaşterea beneficiilor consumului de fructe şi legume proaspete", a spus Mihail Dumitru, ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale. Trei săptămâni de practică pentru elevii liceelor tehnologice Potrivit ordinului ministrului, în situaţii deosebite, bine fundamentate, în funcţie de condiţiile climaterice locale speciale şi de specificul şcolii, inspectoratele şcolare pot aproba, la cererea conducerii unităţilor de învăţământ, modificări ale structurii anului şcolar. Calendarul examenelor şi evaluărilor naţionale, al examenelor de absolvire, respectiv de certificare a competenţelor profesionale, precum şi calendarul admiterii în clasa a IX-a se vor aproba prin ordine distincte ale ministrului educaţiei. Prin derogare se stabileşte pentru clasa a IX-a de liceu filiera tehnologică, învăţământ de zi, că durata cursurilor este de 39 de săptămâni, din care 36 săptămâni de cursuri şi 3 săptâmâni de stagii de pregătire practică, în conformitate cu prevederile planurilor-cadru. Pentru clasa a XI-a anul de completare şi pentru învăţământul special clasele a IX-a - a XI-a, ciclul inferior al liceului, filiera tehnologică, durata cursurilor este de 37 de săptămâni, însumând 183 de zile, iar pentru clasa a XI-a de liceu filiera tehnologică, ruta directă de calificare, şi pentru clasa a XII-a de liceu filiera tehnologică, ruta progresivă de calificare, durata cursurilor este, în funcţie de prevederile planurilor-cadru, de 37 de săptămâni, însumând 182 de zile lucrătoare, respectiv de 38 de săptămâni, însumând 187 de zile lucrătoare. Anul şcolar 2010-2011 va avea 36 de săptămâni Peste 3.400.000 de elevi şi preşcolari vor începe şcoala pe 13 septembrie, noul an şcolar derulându-se pe parcursul a 36 de săptămâni de cursuri, însumând 177 de zile lucrătoare, potrivit calendarului aprobat de MECTS. Anul şcolar 2010-2011 este structurat pe două semestre: cursurile semestrului I vor începe pe 13 septembrie şi se vor încheia pe 29 ianuarie 2011; în perioada 1-7 noiembrie 2010 clasele din învăţământul primar şi grupele din învăţământul preşcolar vor fi în vacanţă. O altă vacanţă, de iarnă, este prevăzută pentru elevii din toate ciclurile de învăţământ în perioada 22 decembrie 2010-4 ianuarie 2011. De pe 5 ianuarie şi până pe 28 ianuarie 2011 se desfăşoară cursuri, iar vacanţa intersemestrială va începe pe 29 ianuarie şi se va încheia pe 6 februarie 2011. Semestrul al doilea va începe pe 7 februarie şi se va încheia pe 17 iunie 2011, elevii având o singură vacanţă, prilejuită de sărbătorile pascale, de pe data de 16 aprilie până pe 25 aprilie 2011.