Bucuria copiilor în preajma marilor sărbători ortodoxe o văd cel mai bine profesorii de religie, care sunt de multe ori uimiți de creativitatea celor mici și, în același timp, pot să constate puritatea lor sufletească și emoția lor nealterată. Toate acestea transpar din desenele elevilor, din poezioarele lor sau din compunerile lor cu privire la viețile sfinților, la tradițiile religioase și cele populare de Crăciun și Anul Nou. În așteptarea Pruncului Sfânt care se naște în peștera din Betleem, elevii de la școlile gimnaziale „Geo Bogza” și nr. 7 din sectorul 1 al Capitalei, coordonați de profesorul lor de religie, Ionuț Tarău, și-au propus să ne bucure și pe noi cu ceea ce au desenat și au compus în preajma sărbătorii Sfântului Ierarh Nicolae, a Nașterii Domnului și a Sfântului Vasile cel Mare.
Noutăţile planurilor-cadru pentru clasele V-VIII
Mai puţine ore de limba română la clasa a V-a şi eliminarea studiului limbii latine în clasa a VIII-a reprezintă câteva noutăţi din cele trei planuri-cadru propuse de specialiştii Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei pentru clasele V-VIII. În acelaşi timp, în toate cele trei variante, TIC apare ca disciplină nouă de trunchi comun în aria Tehnologii.
Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei vine cu trei propuneri de plan-cadru pentru clasele V-VIII, iar până pe 23 ianuarie toţi actorii interesaţi, respectiv cadre didactice, specialişti în curriculum, elevi, părinţi sau reprezentanţi ai societăţii civile, sunt invitaţi să-şi expună punctul de vedere, sugestiile şi propriile propuneri prin completarea unui chestionar online disponibil la adresa https//www.surveymonkey.com/r/planuri_cadru. „Propunerile privind numărul de ore minim/maxim al planului-cadru pentru gimnaziu au fost orientate şi de cel mai recent studiu Eurydice privind timpul şcolar, care arată că România are în prezent un timp de studiu apropiat de media europeană”, potrivit unui comunicat publicat pe site-ul Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei, unitate conexă a Ministerului Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice.
Propunerile de plan-cadru de învăţământ pentru gimnaziu prevăd o serie de modificări introduse la nivelul celor trei variante, respectiv scoaterea orei de Limba latină de la clasa a VIII-a şi reducerea la patru a numărului de ore de Limba română la clasa a V-a, faţă de cinci ore câte sunt în prezent. Totodată, se reconsideră structura disciplinelor socio-umane pe ani de studiu. Astfel, în clasa a V-a elevii ar urma să studieze „Educaţie pentru drepturile copilului”, la clasa a VI-a „Educaţie interculturală”, la clasa a VII-a „Educaţie pentru cetăţenie democratică”, iar la clasa a VIII-a va fi introdusă disciplina „Educaţie economică”.
În toate cele trei variante ale planurilor-cadru, TIC (Tehnologia Informaţiei şi a Comunicaţiilor) apare ca disciplină nouă de trunchi comun în aria Tehnologii. De asemenea, elevii de gimnaziu ar avea posibilitatea să îşi aleagă o materie opţională din oricare dintre cele şapte arii curiculare: `Limbă şi comunicare“, `Matematică şi ştiinţe ale naturii“, `Om şi societate“, `Arte“, `Educaţie fizică, sport şi sănătate“, `Tehnologii“ şi `Consiliere şi orientare“. Două dintre variante prevăd alegerea a 0-1 opţionale, iar cealaltă, 1-2 opţionale.
Totodată, două dintre variantele planurilor-cadru prezentate spre dezbatere publică prevăd câte o oră de Istorie şi Geografie în primii trei ani de gimnaziu şi două în ultimul, iar în cealaltă variantă Istoria şi Geografia au alocate câte două ore în clasele a V-a şi a VIII-a şi câte una în ceilalţi doi ani. Totodată, Biologia are alocată câte o oră în clasele a V-a şi a VIII-a şi câte două pe săptămână în clasele a VI-a şi a VII-a, în toate cele trei variante. În prezent, sunt prevăzute una - două ore de biologie în clasele a V-a şi a VIII-a şi câte două în clasele a VI-a şi a VII-a.
Fizică şi Chimie chiar din clasa a V-a
Una din cele trei variante de planuri-cadru propune începerea studiului Fizicii şi Chimiei chiar din clasa a V-a, câte o oră pe săptămână, urmând ca din clasa a VII-a aceste materii să se studieze câte două ore pe săptămână. În prezent, Fizica se studiază câte două ore pe săptămână din clasa a VI, iar Chimia, cu acelaşi număr de ore, abia din clasa a VII-a. Orei săptămânale de Educaţie tehnologică ar urma să i se adauge şi o oră de Tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor (TIC). În celelalte două variante se propune să se studieze TIC o oră pe săptămână în primii doi ani de gimnaziu şi Educaţie tehnologică, tot câte o oră, în ultimii doi.
În privinţa disciplinei „Educaţia fizică”, aceasta este redenumită „Educaţie fizică, sport şi sănătate” şi ar urma să se facă de două ori pe săptămână în clasele V-VII, iar în clasa a VIII-a o singură oră pe săptămână.
Potrivit Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei, în prezent elevii de gimnaziu studiază după planuri-cadru promovate în urmă cu aproape 15 ani (Ordinul MEC nr. 3638/11.04.2001.