Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Educaţie și Cultură Noutăţile planurilor-cadru pentru clasele V-VIII

Noutăţile planurilor-cadru pentru clasele V-VIII

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Educaţie și Cultură
Un articol de: Oana Nistor - 06 Ianuarie 2016

Mai puţine ore de limba română la clasa a V-a şi eliminarea studiului limbii latine în clasa a VIII-a reprezintă câteva noutăţi din cele trei planuri-cadru propuse de specialiştii Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei pentru clasele V-VIII. În acelaşi timp, în toate cele trei variante, TIC apare ca disciplină nouă de trunchi comun în aria Tehnologii.

Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei vine cu trei propuneri de plan-cadru pentru clasele V-VIII, iar până pe 23 ianuarie toţi actorii interesaţi, respectiv cadre didactice, specialişti în curriculum, elevi, părinţi sau reprezentanţi ai societăţii civile, sunt invitaţi să-şi expună punctul de vedere, sugestiile şi propriile propuneri prin completarea unui chestionar online disponibil la adresa https//www.surveymonkey.com/r/planuri_cadru. „Propunerile privind numărul de ore minim/maxim al planului-cadru pentru gimnaziu au fost orientate şi de cel mai recent studiu Eurydice privind timpul şcolar, care arată că România are în prezent un timp de studiu apropiat de media europeană”, potrivit unui comunicat publicat pe site-ul Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei, unitate conexă a Ministerului Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice.

Propunerile de plan-cadru de învăţământ pentru gimnaziu prevăd o serie de modificări introduse la nivelul celor trei variante, respectiv scoaterea orei de Limba latină de la clasa a VIII-a şi reducerea la patru a numărului de ore de Limba română la clasa a V-a, faţă de cinci ore câte sunt în prezent. Totodată, se reconsideră structura disciplinelor socio-umane pe ani de studiu. Astfel, în clasa a V-a elevii ar urma să studieze „Educaţie pentru drepturile copilului”, la clasa a VI-a „Educaţie interculturală”, la clasa a VII-a „Educaţie pentru cetăţenie democratică”, iar la clasa a VIII-a va fi introdusă disciplina „Educaţie economică”.

În toate cele trei variante ale planurilor-cadru, TIC (Tehnologia Informaţiei şi a Comunicaţiilor) apare ca disciplină nouă de trunchi comun în aria Tehnologii. De asemenea, elevii de gimnaziu ar avea posibilitatea să îşi aleagă o materie opţională din oricare dintre cele şapte arii curiculare: `Limbă şi comunicare“, `Matematică şi ştiinţe ale naturii“, `Om şi societate“, `Arte“, `Educaţie fizică, sport şi sănătate“, `Tehnologii“ şi `Consiliere şi orientare“. Două dintre variante prevăd alegerea a 0-1 opţionale, iar cealaltă, 1-2 opţionale.
Totodată, două dintre variantele planurilor-cadru prezentate spre dezbatere publică prevăd câte o oră de Istorie şi Geografie în primii trei ani de gimnaziu şi două în ultimul, iar în cealaltă variantă Istoria şi Geografia au alocate câte două ore în clasele a V-a şi a VIII-a şi câte una în ceilalţi doi ani. Totodată, Biologia are alocată câte o oră în clasele a V-a şi a VIII-a şi câte două pe săptămână în clasele a VI-a şi a VII-a, în toate cele trei variante. În prezent, sunt prevăzute una - două ore de biologie în clasele a V-a şi a VIII-a şi câte două în clasele a VI-a şi a VII-a.

Fizică şi Chimie chiar din clasa a V-a

Una din cele trei variante de planuri-cadru propune începerea studiului Fizicii şi Chimiei chiar din clasa a V-a, câte o oră pe săptămână, urmând ca din clasa a VII-a aceste materii să se studieze câte două ore pe săptămână. În prezent, Fizica se studiază câte două ore pe săptămână din clasa a VI, iar Chimia, cu acelaşi număr de ore, abia din clasa a VII-a. Orei săptămânale de Educaţie tehnologică ar urma să i se adauge şi o oră de Tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor (TIC). În celelalte două variante se propune să se studieze TIC o oră pe săptămână în primii doi ani de gimnaziu şi Educaţie tehnologică, tot câte o oră, în ultimii doi.

În privinţa disciplinei „Educaţia fizică”, aceasta este redenumită „Educaţie fizică, sport şi sănătate” şi ar urma să se facă de două ori pe săptămână în clasele V-VII, iar în clasa a VIII-a o singură oră pe săptămână.

Potrivit Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei, în prezent elevii de gimnaziu studiază după planuri-cadru promovate în urmă cu aproape 15 ani (Ordinul MEC nr. 3638/11.04.2001.