Bucuria copiilor în preajma marilor sărbători ortodoxe o văd cel mai bine profesorii de religie, care sunt de multe ori uimiți de creativitatea celor mici și, în același timp, pot să constate puritatea lor sufletească și emoția lor nealterată. Toate acestea transpar din desenele elevilor, din poezioarele lor sau din compunerile lor cu privire la viețile sfinților, la tradițiile religioase și cele populare de Crăciun și Anul Nou. În așteptarea Pruncului Sfânt care se naște în peștera din Betleem, elevii de la școlile gimnaziale „Geo Bogza” și nr. 7 din sectorul 1 al Capitalei, coordonați de profesorul lor de religie, Ionuț Tarău, și-au propus să ne bucure și pe noi cu ceea ce au desenat și au compus în preajma sărbătorii Sfântului Ierarh Nicolae, a Nașterii Domnului și a Sfântului Vasile cel Mare.
Patrimoniul local, dezbătut în „Conferinţele de la Şosea“
Muzeul Ţăranului Român (MŢR) din Capitală continuă ciclul său de conferinţe despre tradiţiile din cultura română actuală, pe 3 februarie, când invitaţii Carmen Mihalache, etnolog, şi Maria Mateoniu, etnolog, vor vorbi despre colecţii şi patrimoniu local, informează instituţia. Moderatorul conferinţei va fi Vintilă Mihăilescu, antropolog, directorul Muzeului Ţăranului Român.
MŢR, cunoscut pe vremuri şi ca „Muzeul de la Şosea“, va continua şi în 2010 ciclul său de conferinţe vizând dezbaterea publică a problematicii vaste a tradiţiilor în cultura română actuală. Conferinţele se adresează publicului larg şi sunt organizate în fiecare lună, la Clubul Ţăranului. În percepţia comună, patrimoniul este aproape prin definiţie „naţional“ - sau, eventual, mondial. Este vorba despre valori reprezentative pentru naţiune - sau pentru omenire. Ce înseamnă atunci „patrimoniu local“, ce reprezintă bunurile colecţionate de către aşa-numitele „muzee locale“? Sau este vorba, de fapt, tot despre aceeaşi referinţă naţională, dar la o scală mai modestă, după posibilităţile locului? După un secol şi jumătate de construcţie naţională, colecţiile locale care înfloresc în ultima vreme în România, cu mult dincolo de spaţiul celor câteva muzee săteşti mai mult sau mai puţin spontane din timpul comunismului, pun prin chiar existenţa lor o problemă deloc trivială: ce înseamnă „localul“, în general, şi cum poate fi definit un „patrimoniu“ la acest nivel?, conform MŢR.