Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Educaţie și Cultură Pentru a deveni profesor, va fi obligatoriu un stagiu de un an

Pentru a deveni profesor, va fi obligatoriu un stagiu de un an

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Educaţie și Cultură
Data: 07 August 2009

Ministrul Educaţiei, Cercetării şi Inovării, Ecaterina Andronescu, a spus că proiectul Codului Educaţiei prevede că absolvenţii care au obţinut o diplomă de licenţă sunt obligaţi, pentru a deveni cadre didactice, să obţină o diplomă de profesor. S-a mai stabilit că rudele de gradul I sau soţul/soţia nu pot deţine funcţii ierarhice în aceeaşi instituţie.

Ministrul Educaţiei, Cercetării şi Inovării, Ecaterina Andronescu, a afirmat, joi, după întâlnirea cu reprezentanţi ai sindicatelor din învăţământ, că speră ca inspectoratele şcolare să ia acele măsuri care să facă şcoala mai bună. „Avem posturi ocupate cu titulari şi posturi vacante. Dacă posturile vacante le putem dimensiona astfel încât să creştem calitatea sistemului şi să nu avem necalificaţi în sistem acest lucru îl vom face. Eu nu pun problema închiderii şcolilor, am spus inspectoratelor să ia acele măsuri care să facă şcoala mai bună“, a spus Ecaterina Andronescu.

Ministrul Educaţiei a precizat că a cerut inspectoratelor şcolare să facă o analiză profesionistă, să renunţe la clasele cu învăţământ simultan, „care este departe de a fi unul de calitate“, acolo unde există mijloace de transport în comun la dispoziţia şcolilor şi să-i aducă pe elevi în şcolile de centre de comună unde fiecare clasă are învăţătorul ei şi fiecare disciplină profesor. În contextul discutării proiectelor pentru legea învăţământului, Ecaterina Andronescu a spus că proiectul Codului Educaţiei prevede că absolvenţii care au obţinut o diplomă de licenţă sunt obligaţi, pentru a deveni cadre didactice, să obţină o diplomă de profesor.

După anul de stagiu, urmează un examen

Ministrul a explicat că absolvenţii ciclului Bologna sau absolvenţi mai vechi cu o diplomă de licenţă în matematică, fizică, chimie etc. sunt obligaţi să efectueze un an de stagiu în învăţământ, ca suplinitor, unde vor avea câte un mentor, un profesor cu experienţă, care le va urmări pregătirea pedagogică şi metodică, dar şi vocaţia de cadru didactic.

Potrivit Ministrului Educaţiei, la sfârşitul acestui an de stagiu se va susţine un examen compus din două etape: în prima etapă, eliminatorie, sunt evaluate competenţele practice de metodică şi de comportament cu elevii clasei, de către mentor, printr-o evaluare şi prin trei inspecţii pe care inspectoratul i le face la clasă pe parcursul anului. Dacă promovează etapa evaluării practice, urmează etapa a doua, a evaluării teoretice a competenţelor psihopedagogice, făcută de universitate, pe baza unei lucrări.

„După promovarea celor două etape, el obţine diploma de profesor, poate intra în sistem, participă la examenul de titularizare şi îşi poate exercita cariera de dascăl. Dacă nu trece de aceste două etape, absol-ventul ciclului Bologna mai are doi ani la dispoziţie în care poate încerca să-şi completeze şi să-şi perfecţioneze abilităţile. Dacă şi după aceşti doi ani nu face faţă acestei examinări, el primeşte un verdict definitiv, nu poate intra în sistemul de învăţământ, nu are competenţe didactice şi, ca urmare, trebuie să facă altă meserie“, a spus Ecaterina Andronescu. Ministrul Educaţiei consideră că, prin această metodă, „performanţa corpului profesoral va creşte“. „Pe foarte mulţi dintre cei preocupaţi de educaţie i-am auzit spunând că avem cadre didactice care sunt mai buni matematicieni, fizicieni, chimişti, dar sunt în mai mică măsură pregătiţi din punct de vedere pedagogic. Cred că acest an va rezolva problema“, a afirmat Ecaterina Andronescu, conform Agerpres.

Situaţiile de incompatibilitate vor fi prevăzute în Codul Educaţiei

Ecaterina Andronescu, împreună cu reprezentanţi ai sindicatelor din învăţământ, a stabilit joi incompatibilităţile din sistemul de învăţământ, prevăzute în mod distinct într-un capitol al proiectului Codului Educaţiei. Astfel, rudele de gradul I sau soţul/soţia nu pot deţine funcţii ierarhice în aceeaşi instituţie, conform Agerpres. „Cred că trebuie să separăm cât se poate de clar lucrurile. E greu să împaci pe toată lumea. Cred că pentru România acestui moment o asemenea măsură legislativă se impune. Din situaţii de acest fel apar foarte multe suspiciuni şi poate că e bine ca sistemul să fie protejat de orice fel de suspiciuni. Un profesor îşi poate deschide un chioşc, dar nu într-o şcoală, se duce şi îşi desfăşoară această activitate profesională în afara şcolii“, a spus ministrul Educaţiei.

De asemenea, Ecaterina Andronescu a enumerat situaţiile de incompatibilitate prevăzute în proiectul de lege. „Cine a avut o condamnare penală şi nu a fost reabilitat nu are ce căuta în sistemul de învăţământ, cine vrea să facă comerţ cu diferite produse în şcoală nu are ce căuta în şcoala respectivă, îl poate face în afara şcolii“, a spus Andronescu, conform Agerpres.