Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Educaţie și Cultură Profesorii de limba română sunt de acord cu subiectele de la BAC

Profesorii de limba română sunt de acord cu subiectele de la BAC

Data: 28 Mai 2008

Asociaţia Naţională a Profesorilor de Limba şi Literatura Română (ANPRO) consideră că subiectele de la proba orală de română a bacalaureatului din 2008 sunt în conformitate cu programa şcolară şi cu obiectivele acesteia, potrivit conducerii organizaţiei.

„Subiectele publicate de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului (MECT) pentru proba orală de limba şi literatura română a bacalaureatului din anul 2008 au suscitat discuţii fireşti, aşa cum, în fiecare an, elementele de noutate generează polemici. În urma consultărilor pe care le-am avut în conducerea Ascociaţiei Naţionale a Profesorilor de Limba şi Literatura Română (ANPRO) «Ioana Em. Petrescu», considerăm că subiectele respective sunt în conformitate cu programa şcolară şi cu obiectivele acesteia, servind formării efective a unor adulţi activi şi conştienţi de locul pe care trebuie să îl ocupe într-o Românie a secolului al XXI-lea, integrată în Uniunea Europeană“, se arată într-un comunicat al ANPRO.

Astfel, toate cerinţele previzibile vizând cele 100 de texte publicate de MECT se regăsesc în programele liceelor, renunţându-se la perspectiva analitică şi fiind centrate pe competenţe. „De 10 ani, modelul comunicativ funcţional, pe baza căruia sunt elaborate programele, prevede studiul integrat al domeniilor literatură, limbă şi comunicare. De asemenea, programa de bacalaureat, cunoscută din 31 august 2007, precizează explicit ce anume se verifică la proba orală. Dacă se pune problema întrebărilor care s-ar putea formula pe marginea acestor texte, precizările metodologice care le însoţesc indică tipurile de itemi la care se poate aştepta candidatul. Dificultatea textelor şi a eventualelor întrebări nu ridică probleme din punctul de vedere al timpului pe care candidatul îl are la dispoziţie, acesta fiind suficient pentru înţelegere şi pentru formulare de răspunsuri“, a arătat asociaţia.

În privinţa conformităţii cu programa de bacalaureat, textele selectate acoperă, în general, problematica studiilor de caz. Pe baza lor, candidaţii îşi pot demonstra competenţa culturală, precum şi o serie de valori şi de atitudini, precizate de programele şcolare ale disciplinei: stimularea gândirii autonome, reflexive şi critice, în raport cu diversele mesaje receptate; formarea unor reprezentări culturale privind evoluţia şi valorile literaturii române, au adăugat profesorii de limba română.

De asemenea, ANPRO nu consideră că proba orală trebuie să vizeze competenţa literară a elevilor. Profesorii spun că, din păcate, unele manuale au considerat studiile de caz neglijabile, nişte simple anexe, astfel încât, elevii care au studiat după manualele respective nu cunosc problematica vizată de programa şcolară prin aceste studii de caz, deci se poate presupune că nu vor face faţă cerinţelor probei orale. „Pe de altă parte, nu considerăm oportună publicarea subiectelor înainte de examen. Deşi, în cazul probei orale, e mai puţin gravă, deoarece lipsesc itemii, publicarea subiectelor perturbă grav ceea ce profesorul trebuie să facă în şcoală. Rezolvările subiectelor, tot mai numeroase de la an la an, anulează efortul personal de comprehensiune şi de interpretare şi favorizează memorarea sau copierea, pur şi simplu“, au mai spus reprezentanţii asociaţiei.