Bucuria copiilor în preajma marilor sărbători ortodoxe o văd cel mai bine profesorii de religie, care sunt de multe ori uimiți de creativitatea celor mici și, în același timp, pot să constate puritatea lor sufletească și emoția lor nealterată. Toate acestea transpar din desenele elevilor, din poezioarele lor sau din compunerile lor cu privire la viețile sfinților, la tradițiile religioase și cele populare de Crăciun și Anul Nou. În așteptarea Pruncului Sfânt care se naște în peștera din Betleem, elevii de la școlile gimnaziale „Geo Bogza” și nr. 7 din sectorul 1 al Capitalei, coordonați de profesorul lor de religie, Ionuț Tarău, și-au propus să ne bucure și pe noi cu ceea ce au desenat și au compus în preajma sărbătorii Sfântului Ierarh Nicolae, a Nașterii Domnului și a Sfântului Vasile cel Mare.
„Profesorii nu ies profesionalizaţi din facultate şi au nevoie de formare“
Cadrele didactice vor să primească gradele şi o evaluare pe tot parcursul carierei, prin acumulare de credite transferabile. Aceasta este principala concluzie a primei zile a Simpozionului internaţional „Profesionalizarea carierei didactice din perspectiva educaţiei permanente“, desfăşurat, ieri, în amfiteatrul Facultăţii de Psihologie a Universităţii Bucureşti, la care au participat aproximativ 300 de profesori din România, Spania, Germania, Belgia, Suedia.
Centrul Naţional de Formare a Personalului Didactic din Învăţământul Preuniversitar, în colaborare cu Facultatea de Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei, din cadrul Universităţii Bucureşti, a organizat la Bucureşti, în perioada 23-24 mai, Simpozionul internaţional „Profesionalizarea carierei didactice din perspectiva educaţiei permanente“. Festivitatea de deschidere a avut loc ieri, în Amfiteatrul „Mielu Zlate“ din noul sediu al Facultăţii de Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei. Principalele obiective pe care şi le propun organizatorii sunt facilitarea schimburilor de opinii şi experienţe în domeniul formării iniţiale şi continue a personalului didactic, diseminarea bunelor practici şi cunoaşterea cadrului legislativ şi a contextelor de aplicare a metodologiei de formare continuă din mai multe ţări. De asemenea, au fost abordate teme care vizează politicile europene în domeniile formării continue a cadrelor didactice, formării iniţiale şi asigurării calităţii în educaţie. Centrul Naţional de Formare a Personalului Didactic din Învăţământul Preuniversitar este organ de specialitate, cu personalitate juridică, în subordinea Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului, având ca obiect de activitate asigurarea calităţii programelor de formare a personalului didactic, didactic auxiliar şi a personalului de conducere, îndrumare şi control din învăţământul preuniversitar. Profesorii trebuie să strângă 90 de credite în cinci ani Prorectorul Universităţii Bucureşti, Romiţă Iucu, a explicat că nu există „nici o facultate din care absolventul să iasă profesor“. „Profesorii nu sunt profesionalizaţi când ies din facultate şi au nevoie de formare. Cel mai bun lucru ar fi ca sistemul de obţinere a gradelor didactice să se schimbe, iar evaluarea să fie continuă, prin credite transferabile“, a spus Iucu, care a explicat că, în prezent, profesorii trebuie să strângă 90 de credite în cinci ani, prin prezenţa la programe de formare, la simpozioane. Prorectorul a declarat că, în prezent, sunt acreditate aproximativ 600 de programe de formare continuă a cadrelor didactice. La rândul său, preşedintele ARACIS, Şerban Iosifescu, a susţinut că nu se poate vorbi de calitate în educaţie fără să se vorbească despre calitatea activităţii profesorilor. „Nu putem vorbi de calitatea activităţii profesorilor fără a avea o pregătire iniţială şi continuă de calitate. Trebuie schimbată formarea iniţială şi continuă a profesorilor în aşa fel încât să răspundă cerinţelor de calitate având în vedere rezultatele slabe pe plan internaţional. Pentru a ieşi de sub mediu este necesară profesionalizarea cadrelor didactice“, a opinat Iosifescu. Preşedintele Centrului Naţional de Formare a Personalului Didactic din Învăţământul Preuniversitar, Doina Carp, a spus că şcoala se confruntă cu transformări şi modificări, unele dintre ele „dramatice“. Ea a dat ca exemplu schimbarea rapidă a modulului de evaluare a elevilor. Referindu-se la abandonul şcolar, care în România este de 20,8% faţă de 14,9% cât este media în Europa, Carp a spus că, în aproximativ zece ani, „este probabil ca unul din cinci copii să nu termine şcoala generală“. Simpozionul este primul de acest gen desfăşurat de CNFPDIP şi va deveni „o tradiţie“, după cum susţin organizatorii. „Principalele obiective pe care şi le propun organizatorii sunt facilitarea schimburilor de opinii şi experienţe în domeniul formării iniţiale şi continue a personalului didactic, diseminarea bunelor practici şi cunoaşterea cadrului legislativ şi a contextelor de aplicare a metodologiei de formare continuă din mai multe ţări“, a spus inspectorul Mircea Nicoleta, conform Rompres.