Bucuria copiilor în preajma marilor sărbători ortodoxe o văd cel mai bine profesorii de religie, care sunt de multe ori uimiți de creativitatea celor mici și, în același timp, pot să constate puritatea lor sufletească și emoția lor nealterată. Toate acestea transpar din desenele elevilor, din poezioarele lor sau din compunerile lor cu privire la viețile sfinților, la tradițiile religioase și cele populare de Crăciun și Anul Nou. În așteptarea Pruncului Sfânt care se naște în peștera din Betleem, elevii de la școlile gimnaziale „Geo Bogza” și nr. 7 din sectorul 1 al Capitalei, coordonați de profesorul lor de religie, Ionuț Tarău, și-au propus să ne bucure și pe noi cu ceea ce au desenat și au compus în preajma sărbătorii Sfântului Ierarh Nicolae, a Nașterii Domnului și a Sfântului Vasile cel Mare.
Profesorii vor primi calificative
▲ Dascălii ar urma să fie evaluaţi de şeful de catedră, directorul şcolii şi consiliul de administraţie al unităţii şcolare, potrivit unor propuneri ale sindicatelor privind criteriile de performanţă pentru evaluarea cadrelor didactice din învăţământul preuniversitar ▲ Astfel, evaluarea cadrului didactic se va realiza anual, după încheierea anului şcolar, în două etape: completarea fişei de evaluare de cadrul didactic respectiv (autoevaluare), de şeful direct (evaluarea colegială, după caz, a responsabilului de comisie metodică, a şefului de catedră, a directorului adjunct etc.) şi de conducătorul unităţii ▲
Cea de-a doua etapă a evaluării va consta într-un interviu de evaluare - în faţa consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ, în care se va completa fişa finală de evaluare, prin medierea diferenţelor existente între cele trei aprecieri. Pe baza dovezilor prezentate, se va stabili calificativul final. Pentru fiecare etapă vor fi luate în considerare şi rezultatele evaluărilor externe din perioada analizată (prin inspecţie şcolară, evaluare instituţională), dacă acestea există. Printre altele, cadrele didactice vor trebui să îşi fundamenteze curricula pe rezultatele evaluărilor naţionale şi locale şi să se adapteze la particularităţile geografice, demografice, etnice, economice, sociale şi culturale ale comunităţii în care funcţionează unitatea de învăţământ. La evaluarea cadrelor didactice va fi luată în considerare şi satisfacţia beneficiarilor de educaţie (elevii şi părinţii acestora) conform procedurilor stabilite la nivelul unităţii de învăţământ. Salarii în funcţie de calificative Acordarea calificativului pentru dascăli ar urma să se realizeze după cum urmează: calificativul general „foarte bine“ se va acorda dacă este obţinut calificativul „foarte bine“ la cel puţin 4 domenii (din care, obligatoriu, domeniul referitor la realizarea efectivă a curriculumului) şi calificativul „bine“ la celelalte domenii. Un domeniu la care este evaluat este performanţa la clasa, un alt domeniu este contribuţia la activitatea generală a şcolii, modul în care este promovată imaginea acesteia, un altul realizarea de activităţi extraşcolare, etc. Calificativul general „bine“ se va acorda dacă este obţinut calificativul „bine“ la cel puţin 4 domenii (din care, obligatoriu, domeniul 2. Realizarea efectivă a curriculumului) şi calificativul „satisfăcător“ la celelalte domenii. Calificativul general „satisfăcător“ se va acorda numai dacă este obţinut calificativul cel puţin „satisfăcător“ la toate domeniile. Calificativul general „nesatisfăcător“ se acordă dacă este obţinut calificativul „nesatisfăcător“ la cel puţin un domeniu. Potrivit actului, rezultatele evaluării vor avea consecinţe la nivelul salarizării şi al contractului de muncă. Astfel, la obţinerea calificativului general „satisfăcător“, salariul va rămâne la nivelul anterior, până la următoarea evaluare; obţinerea calificativului general „bine“ sau „foarte bine“ va conduce la majorări salariale (care vor fi determinate prin negociere). Obţinerea calificativului „nesatisfăcător“ va duce la înscrierea obligatorie a cadrului didactic respectiv într-un program de formare adecvat pentru corectarea punctelor slabe identificate; repetarea evaluării după un semestru şi reluarea procedurii; aplicarea prevederilor legale privind calitatea de cadru didactic. Dascălii vor fi observaţi la clasă, în cadrul activităţile extracurriculare, la activităţile cu părinţii sau cu alţi purtători de interese de la nivelul comunităţii. Performanţa profesorilor va reieşi şi din ancheta făcută elevilor prin chestionar sau interviu. Din chestionar va reieşi nivelul de satisfacţie faţă de activitatea depusă; nivelului respectului reciproc manifestat în cadrul relaţiei profesor-elev; calitatea limbajului utilizat - corectitudine, accesibilitate; nivelul de satisfacere a nevoilor şi intereselor individuale. Şi părinţii elevilor vor fi chestionaţi în acelaşi mod. Consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ va stabili indicatorii de performanţă aferenţi fiecărui criteriu şi punctajul alocat fiecărui criteriu.