Bucuria copiilor în preajma marilor sărbători ortodoxe o văd cel mai bine profesorii de religie, care sunt de multe ori uimiți de creativitatea celor mici și, în același timp, pot să constate puritatea lor sufletească și emoția lor nealterată. Toate acestea transpar din desenele elevilor, din poezioarele lor sau din compunerile lor cu privire la viețile sfinților, la tradițiile religioase și cele populare de Crăciun și Anul Nou. În așteptarea Pruncului Sfânt care se naște în peștera din Betleem, elevii de la școlile gimnaziale „Geo Bogza” și nr. 7 din sectorul 1 al Capitalei, coordonați de profesorul lor de religie, Ionuț Tarău, și-au propus să ne bucure și pe noi cu ceea ce au desenat și au compus în preajma sărbătorii Sfântului Ierarh Nicolae, a Nașterii Domnului și a Sfântului Vasile cel Mare.
Reluarea învăţării la şcoală, posibilă în anumite condiţii
Dialogul neîntrerupt şi transparent între factorii de decizie şi reprezentanţii corpului didactic, dar şi asigurarea echităţii sunt două dintre criteriile care trebuie urmărite în procesul de redeschidere a şcolilor, potrivit Education International (EI), cea mai mare federaţie sindicală globală. Organizația internațională subliniază că elevii şi profesorii din mediile dezavantajate au avut cel mai mult de suferit în contextul crizei generate de pandemie.
Reluarea procesului de învăţare în şcoli se poate realiza în parametri optimi dacă se ţine cont de anumite principii, atrage atenția EI, cea mai mare federaţie sindicală globală la care au aderat până în prezent 401 organizaţii din 172 de state. Principiile la care face referire organizația sindicală internațională au fost enunţate într-un document publicat on-line. Acesta trebuia prezentat în cadrul unui eveniment dedicat pedagogiei, la începutul lunii iunie, în Spania, dar a fost anulat din cauza pandemiei. Site-ul educaţional Edupedu.ro a preluat documentul şi a arătat care sunt criteriile-cheie ale sindicatelor internaţionale, puncte de vedere susţinute şi de Andreas Schleicher, directorul Direcției Educație a Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică.
Astfel, pentru că pandemia şi închiderea şcolilor au adâncit mai mult diferenţele dintre mediile favorizate şi cele defavorizate, EI propune ca principiul echităţii să se regăsească în centrul tuturor măsurilor şi politicilor publice. „La nivel național trebuie să fie organizat câte un audit pe teme de echitate, agreat de toate părţile, inclusiv de către sindicate, pentru a analiza exact impactul închiderii școlilor asupra elevilor şi studenților, respectiv a pierderilor în procesul de învăţare”, se arată în document, potrivit edupedu.ro.
EI mai subliniază că şcoala fizică trebuie să rămână, în funcţie de nevoi, în centrul procesului educaţional, iar acest principiu implică o serie de decizii pe care guvernele statelor lumii trebuie să le ia în acord cu organizaţiile profesorilor. „Guvernele și mișcările sindicale pot stabili parteneriate pentru a conveni strategii post-pandemie, care să aibă în vedere impactul închiderii școlilor sau măsuri de sprijinire pentru elevii dezavantajați. Sunt necesare acţiuni comune pentru reactivarea personalului didactic rămas fără loc de muncă sau căruia i s-a redus programul de lucru. Toate politicile publice ce vor fi luate cu scopul asigurării bunăstării profesorilor trebuie luate în acord cu organizaţiile profesionale”, mai arată documentul.
Educaţia are nevoie, în acelaşi timp, de măsuri economice şi de finanţare, întrucât, spune organizaţia globală, „austeritatea nu funcționează în acest domeniu”. Şi la acest capitol este subliniată, din nou, nevoia direcţionării de fonduri consistente pentru îmbunătăţirea situaţiei elevilor din medii dezavantajate, care au fost grav afectaţi de închiderea şcolilor. „Guvernele să se angajeze că acordă prioritate maximă finanțării educației ca serviciu public”, subliniază organizaţia sindicală, conform sursei citate.
În acelaşi timp, pentru a depăşi situaţia dificilă generată de pandemie, toate școlile și instituțiile vor trebui să fie echipate astfel încât să asigure condiții îmbunătățite de igienă, participanții să fie instruiți, iar elevii expuși riscurilor sau care au membri de familie din categoriile vulnerabile să fie sprijiniți.
Nu în ultimul rând, trebuie acordat sprijin real pentru bunăstarea fizică și emoțională a elevilor şi cadrelor didactice, iar acestea din urmă trebuie învestite cu încredere, iar vocea lor să fie ascultată în orice decizie a autorităţilor.
(Oana Nistor)