Bucuria copiilor în preajma marilor sărbători ortodoxe o văd cel mai bine profesorii de religie, care sunt de multe ori uimiți de creativitatea celor mici și, în același timp, pot să constate puritatea lor sufletească și emoția lor nealterată. Toate acestea transpar din desenele elevilor, din poezioarele lor sau din compunerile lor cu privire la viețile sfinților, la tradițiile religioase și cele populare de Crăciun și Anul Nou. În așteptarea Pruncului Sfânt care se naște în peștera din Betleem, elevii de la școlile gimnaziale „Geo Bogza” și nr. 7 din sectorul 1 al Capitalei, coordonați de profesorul lor de religie, Ionuț Tarău, și-au propus să ne bucure și pe noi cu ceea ce au desenat și au compus în preajma sărbătorii Sfântului Ierarh Nicolae, a Nașterii Domnului și a Sfântului Vasile cel Mare.
„Schimbările majore din învăţământ vor avea loc în anul şcolar 2011-2012“
Trecerea clasei a IX-a la gimnaziu este „o opţiune“ foarte importantă la care Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului reflectă foarte „intens“, pentru că ea poate scădea drastic abandonul şcolar, a spus ministrul Daniel Funeriu. Ministerul Educaţiei are în vedere şi modificări ale programei şcolare: „Cred că schimbările curriculare majore vor avea loc de la începutul anului şcolar 2011-2012“, a spus Daniel Funeriu.
„Opţiunea noastră este să avem învăţământ obligatoriu până la vârsta de 16 ani. Ştiţi bine că cea mai larg deschisă uşă în România spre abandonul şcolar este la sfârşitul clasei a VIII-a, atunci când copiii nu mai au liceu în comuna în care au avut şcoala generală şi, prin urmare, merg în alte localităţi la liceu. În mod fundamental, rezolvă două lucruri: le permite copiilor să termine învăţământul obligatoriu şi, aşa cum ştiţi, există o diferenţă majoră între un copil de 14 ani şi jumătate şi un copil de 15-16 ani. Acel an suplimentar nu este un an oarecare, este un an al maturizării copilului, este un an în care se produc foarte multe fenomene în viaţa copilului. Şi, a aduce şcoala mai aproape de elev, a-l ţine un an într-un cadru şcolar de cât mai înaltă calitate, cred că poate să aibă un efect benefic. În acelaşi timp, trebuie să spunem foarte clar că această măsură de trecere a clasei a IX-a la gimnaziu nu se poate face peste noapte“, a spus demnitarul la RFI, conform Agerpres. Funeriu consideră că o astfel de schimbare nu poate fi făcută „peste noapte“ din cauză că foarte multe şcoli la ţară au doar opt săli de clasă şi atunci organizarea unei clase a IX-a „pune o problemă fizică, reală“, în special din cauza faptului că această trecere implică mişcări importante de personal care nu se pot face foarte repede. „Ceea ce vreau să spun foarte clar este, în primul rând, că această măsură nu se va lua atât timp cât nu suntem convinşi că o putem aplica temeinic. O opţiune ar fi, de exemplu, ca primii copii care să intre în acest ciclu de clasa a IX-a la gimnaziu să fie cei care încep acum clasa a V-a“, a spus ministrul Educaţiei. Un nou curriculum, din 2011-2012 În ceea ce priveşte introducerea unui nou curriculum, ministrul a subliniat că acest lucru trebuie să fie foarte bine fundamentat şi de aceea este în studiu la Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, un studiu asupra curriculumului, schimbării curriculare şi necesităţilor curriculare. Acest studiu va fi gata la sfârşitul lunii februarie. „Evident, în momentul în care vom gândi un nou curriculum, vom face această nouă gândire cu experţi, vă asigur. Cred că schimbările curriculare majore vor avea loc de la începutul anului şcolar 2011-2012, pentru că este foarte important ca introducerea noului curriculum să se «întâlnească» cu formarea cadrelor didactice. Degeaba am avea un nou curriculum dacă introducerea acestuia nu este coerentizată cu pregătirea cadrelor didactice, cu un sistem de evaluare care să fie coerent cu curriculum, pentru că altfel aveam curriculum paralel doar pentru a trece examenele. Deci, trebuie să avem profesori formaţi în coerenţă cu noul curriculum, mult simplificat, mult «desţelenit», mult mai puţin stufos şi mult mai relevant. Să avem examene şi proceduri de evaluare coerente cu curriculumul, cu formarea profesorilor şi cu noile cicluri de învăţământ“, a spus ministrul. Reducerea numărului de ore, absolut necesară În opinia sa, este „absolut necesară“ reducerea numărul de ore. „Mai mult, este absolut necesar să reducem numărul de ore pe care copiii îl petrec rezolvând temele de casă. Prea multă lume confundă seriozitatea învăţării cu teme de casă «kilometrice». Nu ministrul decide ce materii ies şi ce materii intră. Acest lucru trebuie stabilit şi clar fundamentat de o comisie de experţi şi ar fi hazardat din partea mea să mă pronunţ asupra acestui lucru“, a spus Funeriu. Abordând subiectul disponibilizărilor, Daniel Funeriu a explicat că în fiecare an, ca urmare a numărului diferit de elevi de la un an la altul, „în mod natural sistemul se ajustează“. În acest an, a adăugat el, a fost introdusă în mod particular finanţarea „per capita“, care a dus la anumite ajustări şi un număr mai mic de posturi, cu aproximativ 15.000. „În nici un caz nu vor fi 15.000 de profesori care vor părăsi sistemul“, a spus ministrul Educaţiei, conform Agerpres.