Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Educaţie și Cultură Şcoală pentru părinţii cuminţi

Şcoală pentru părinţii cuminţi

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Educaţie și Cultură
Un articol de: Raluca Brodner - 12 Aprilie 2010

Demarat în urmă cu doi ani, proiectul "Şcoala părinţilor" îşi va deschide "porţile" şi anul acesta, începând cu a doua jumătate a lunii mai. Iniţiativa aparţine Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Sector 6 (DGASPC Sector 6) şi se adresează părinţilor care întâmpină dificultăţi în relaţionarea cu propriii copii. Mai multe detalii despre proiect ne-a oferit psiholog Cristina Doina Mafteiu de la DGASPC Sector 6.

Beneficiarii proiectului sunt părinţi care au copii cu vârste cuprinse între 6- 10 ani respectiv 11- 15 ani şi care întâmpină dificultăţi de relaţionare cu aceştia. Care sunt condiţiile de înscriere şi care este scopul acestor cursuri? Psihologul Cristina Mafteiu ne răspunde: "Participanţii la cursurile de formare pot fi părinţi care locuiesc în sectorul bucureştean 6 şi care doresc să îşi îmbunătăţească relaţia cu propriul copil. O parte dintre aceştia au fost recomandaţi de asistenţii sociali din cadrul Direcţiei pentru Protecţia Copilului, Sector 6, precum şi părinţi care au solicitat în mod direct participarea la aceste cursuri. Aceştia trec printr-un proces de selecţie, care vizează nevoile de formare ale fiecăruia în parte. Sesiunile de formare se desfăşoară interactiv, metodele de lucru constau în jocuri de rol, discuţii libere, dar se pune accent şi pe experienţa personală a fiecărui părinte. În prima etapă a proiectului, care s-a încheiat, părinţii au avut ocazia să îşi împărtăşească experienţele cu propriii copii. De asemenea, au găsit împreună metode pentru îmbunătăţirea relaţiilor din familie. Pe scurt, proiectul iniţiază o bună practică în ceea ce priveşte consilierea de grup, cu participanţi dintre beneficiarii serviciilor Direcţiei pentru Protecţia Copilului Sector 6. Această iniţiativă vizează creşterea abilităţilor parentale, îmbunătăţirea relaţiilor părinte - copil, dezvoltarea abilităţilor emoţionale ale copiilor, dezvoltarea unor abilităţi de mediere a conflictelor, în special în situaţiile copiilor cu deviaţii comportamentale cauzate de traversarea perioadei de pubertate, precum şi ale copiilor cu dificultăţi de adaptare şcolară, pentru părinţii copiilor domiciliaţi în sectorul 6".

Prevenirea situaţiilor de risc

Metodele folosite pe parcursul sesiunilor de formare i-au ajutat pe părinţi să înţeleagă etapele de dezvoltare în care se află propriii copii şi comportamentul acestora, precum şi modul în care climatul familial influenţează dezvoltarea copiilor. "S-a observat o creştere a gradului de implicare a părinţilor în viaţa copilului, dezvoltarea unor soluţii eficiente, adecvate, identificate de părinţi în gestionarea relaţiei părinte-copil, scăderea numărului de situaţii conflictuale şi de criză în relaţia părinte-copil, scăderea numărului de copii cu abateri comportamentale grave", ne-a mai spus Cristina Mafteiu. Care vor fi "serviciile" oferite în cea de-a doua rundă a desfăşurării programului? "Vom avea sesiuni interactive de formare de câte două ore, susţinute de către psihologi, asistenţi sociali, medici şi voluntari ai Direcţiei. Aceste sesiuni de formare abordează teme precum disciplinarea pozitivă a copilului, comunicarea dintre părinţi şi copii, mesaje nocive transmise copiilor, educaţie sexuală, rolul părinţilor în educaţia copiilor, relaţia de cuplu şi dezvoltarea copiilor. Mai trebuie spus că "Şcoala părinţilor" se înscrie în strategia DGASPC Sector 6 de prevenire a situaţiilor de risc care ameninţă copilul şi familia sa de origine", spune psihologul. Proiectul se va derula pe parcursul a 10 întâlniri săptămânale. Subiectele abordate vor fi cele care vizează comunicarea cu copilul, problematica trecerii la adolescenţă, sprijinirea copiilor în alegerea opţiunilor şcolare şi profesionale.

Set de ghiduri pentru părinţi şi educatori

Părinţii care nu pot participa la programul derulat la nivelul sectorului 6, dar care simt necesitatea unor instrumente utile în creşterea şi educarea propriilor copii, pot achiziţiona trei ghiduri, care alcătuiesc seria "Cu părinţii la şcoală" (autori: Domnica Petrovai, Adina Botiş, Diana Tudose, Sorina Constandache). Aceste cărţi se adresează părinţilor în aceeaşi măsură în care pot fi utilizate de educatori, profesori, psihologi, medici. Fiecare ghid este structurat în funcţie de cele trei mari grupe de vârstă: vârsta preşcolară (3-6/7 ani), vârsta şcolară mică (7-10/11 ani), preadolescenţa şi adolescenţa. Cei maturi vor putea deprinde principiile disciplinării copilului dar află şi cele mai frecvente probleme ce pot apărea. De asemenea, părinţilor le este rezervat un program de training structurat pe 10 sesiuni, orientative, care vor fi adaptate în funcţie de nevoile şi priorităţile lor. "Copiii învaţă comportamentele din interacţiunea cu cei din jurul lor. În consecinţă, schimbarea unui comportament al copilului implică în fapt şi schimbarea comportamentelor celor din jurul lor - părinţi, profesori, colegi, media", este de părere Georgeta Păunescu, psiholog - Salvaţi Copiii. Autoarele seriei de manuale consideră că atât părintele cât şi profesorul au nevoie de sprijin pentru a învăţa cum să reacţioneze atunci când apare un comportament problematic al copilului. De asemenea, autoarele accentuează asupra modului cum poate fi ajutat copilul să-şi schimbe atitudinea, prin schimbarea comportamentului adultului.

Cele trei ghiduri care alcătuiesc seria "Cu părinţii la şcoală" au apărut la iniţiativa Salvaţi Copiii România. Ghidurile sunt o resursă de informaţii testate şi validate ştiinţific de disciplinare a copilului, dar şi de "educare" a părinţilor.

Sfântul Ioan Gură de Aur despre copii

"Nepurtarea de grijă de copii este un păcat care întrece pe toate celelalte şi merge chiar până la culmea răutăţii." (Apologia vieţii monahale, volumul "Despre creşterea copiilor", p. 246)

"Dumnezeu apoi porunceşte şi părinţilor cum trebuie să se poarte cu copiii, cinstindu-i pe copiii buni şi pedepsindu-i pe cei răi. Scopul acestor porunci este tot acela de a face pe părinţi să-şi iubească şi mai mult copiii." (Apologia vieţii monahale, volumul "Despre creşterea copiilor", p. 253)

"Părintele iubitor care are un copil obraznic nu îl cicăleşte tot timpul, dar nici nu-l lasă cu totul nepedepsit. Însă îl pedepseşte cu măsură, ca să nu-l stârnească şi mai tare." (Din vol. "Problemele vieţii", p. 365)

"Trebuie să luptăm tot timpul vieţii noastre, iar lupta aceasta începe chiar din copilărie, de la vârsta de zece ani." (Apologia vieţii monahale, volumul "Despre creşterea copiilor", pp. 304-305)

"Într-adevăr, de la vârsta de zece ani începem să dăm socoteală pentru păcatele ce le săvârşim, şi asta o arată lămurit copiii mâncaţi de urşi, pedepsiţi astfel pentru că şi-au bătut joc de profetul Elisei." (referitor la IV Regi 2)