Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Educaţie și Cultură Stagii de practică şi noi discipline pentru studenţi

Stagii de practică şi noi discipline pentru studenţi

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Educaţie și Cultură
Data: 11 Noiembrie 2014

Absolvenţii de învăţământ universitar şi preuniversitar ajung să se integreze mult mai greu pe piaţa muncii, iar instituţiile de învăţământ, agenţii economici şi autorităţile locale încearcă prin diverse dezbateri şi cercetări să găsească soluţii. Angajatorii reclamă în special lipsa pregătirii practice şi a competenţelor ce ţin de gândirea critică, dezvoltare personală sau managementul propriilor resurse.

Angajatorii se plâng deseori de lipsa pregătirii în rândul absolvenţilor, faptul că programele universitare nu se pliază pe oferta locurilor de muncă existente în piaţă. Astfel, absolvenţii de învăţământ universitar şi preuniversitar ajung să se integreze mult mai greu pe piaţa muncii. Pentru a corela cererea cu oferta, în mai multe oraşe din ţară se încearcă, prin organizarea de dezbateri şi de cercetări, găsirea unor soluţii. O dezbatere pe această temă s-a desfăşurat luni, la Reşiţa, agenţii economici declarându-se dispuşi să ofere şi burse tinerilor care doresc să urmeze cursuri în diverse meserii. „Noi am avea nevoie de 30 de lăcătuşi, plus vreo 12-13 sudori. Ducem lipsă de lăcătuşi bine calificaţi, dar şi de tineri bine pregătiţi, ieşiţi din şcoală şi dornici să înveţe meserie. Celor care ar urma cursurile le-am promis şi o bursă. Să nu uităm că nici salariile pe care le oferim în companie nu sunt mici. Sunt şi lăcătuşi care câştigă până la 4.000 lei pe lună, iar un salariu mediu este de 1.900 lei. Dar nici aşa nu este atractivă oferta, pentru că nu avem de unde selecta“, a spus Ion Văduva, patronul unei firme din Reşiţa.

În ceea ce-i priveşte pe absolvenţii de studii superioare, universităţile încearcă, prin intermediul proiectelor cu fonduri europene, să îmbunătăţească procesul de inserţie pe piaţa muncii a studenţilor. Un astfel de exemplu este cel al Universităţii Politehnica din Bucureşti, care derulează proiectul „Student azi! Profesionist mâine“, în parteneriat cu Universitatea de Ştiinţe Agronomice şi Medicină Veterinară Bucureşti, Universitatea Ovidius din Constanţa, Universitatea „Lucian Blaga“ din Sibiu, Universitatea „1 Decembrie 1918“ din Alba Iulia, Universitatea Româno-Americană din Bucureşti şi Universitatea din Craiova. Proiectul presupune, între altele, organizarea şi desfăşurarea a două programe de stagii de pregătire practică pentru domeniile profesionale tehnic/economic/medical veterinar pentru 2.000 de studenţi în scopul aplicării cunoştinţelor teoretice în mediu real, la potenţiali angajatori.

Ce aşteptări au angajatorii de la absolvenţi

Reprezentanţi de la 40 de companii din zona de dezvoltare N-E, aflaţi pe poziţii de top management, au participat la un studiu derulat de Universitatea „Al. I. Cuza“ din Iaşi privind competenţele pe care trebuie să le deţină un absolvent pentru a putea fi angajat într-o companie. Astfel, printre cele mai mari aşteptări ale angajatorului se numără cunoaşterea limbilor străine, competenţele digitale, manifestarea spiritului antreprenorial şi capacitatea de înţelegere a procesului de învăţare, gândirea critică, creativitatea, lucrul în echipă şi o bună comunicare. Angajatorii au fost chestionaţi şi cu privire la disciplinele/conţinuturile care ar trebui să se regăsească în curricula universitară pentru a creşte nivelul de angajabilitate al absolvenţilor UAIC. Astfel, printre cele mai de interes discipline se află: servicii pentru clienţi, managementul relaţiei cu clienţii, scrierea şi dezvoltarea de aplicaţii, analiză de business, dar şi discipline şi activităţi care să formeze acele numite „soft skill-uri“: comunicare, tehnici de prezentare, managementul propriilor resurse, plan de dezvoltare personală.

Angajatorii (care acoperă mai multe domenii de activitate) participanţi la cercetare şi-au arătat disponibilitatea de a primi în practică studenţi. (Oana Nistor)