„... Intrând într-un sat, L-au întâmpinat zece leproşi care stăteau departe...” (Luca 17, 12). Departe de ei au rămas şi Ucenicii, şi cei ce treceau pe cale. Doar El S-a apropiat. I-a chemat la Sine fără
Studenţie fără sesiune la Universitatea „Al. I. Cuza“
Membrii Senatului Universităţii „Alexandru Ioan Cuza“ din Iaşi (UAIC) au aprobat o nouă structură a anului universitar 2009-2010, în care se pune accent mai mare pe evaluarea progresivă, pe tot parcursul semestrului, a activităţii didactice a studenţilor, fiind eliminată sesiunea finală de examinare.
Rectorul Universităţii „Alexandru Ioan Cuza“, prof. univ. dr. Vasile Işan, a spus că decanii facultăţilor vor decide forma prin care vor aplica acest tip de evaluare, luând în calcul specificul şi condiţiile fiecăreia. Până acum, Regulamentul de Activitate Didactică prevedea ca o proporţie majoritară din rezultatul obţinut la disciplinele studiate să revină eva luării efectuate pe parcursul semestrului. Noua structură nu reprezintă decât următorul pas pentru punerea în practică a acestui sistem. Vor exista examene intermediare, un examen final, dar şi proiecte, studii de caz, eseuri individuale, lucrări de laborator notate periodic. La sfârşitul fiecărui semestru, studenţii vor avea la dispoziţie o săptămână pentru refacerea sau îmbunătăţirea rezultatelor obţinute la una dintre formele de evaluare la disciplinele studiate în cursul semestrului. Acest sistem este valabil doar pentru forma de învăţământ de zi. Forma de învăţământ la distanţă şi forma de învăţământ cu frecvenţă redusă se vor desfăşura după regulamentele în vigoare, conform reprezentanţilor UAIC. Potrivit rectorului Vasile Işan, evaluarea formativă (progresivă) reprezintă o cerinţă esenţială pentru asigurarea calităţii în cadrul Procesului Bologna. Aceasta presupune ca studentul să participe în permanenţă la cursuri, seminarii lucrări practice şi de laborator, dar şi o evoluţie a învăţării, deoarece progresul înregistrat de studenţi la activităţile sus-menţionate trebuie evaluat pe măsură ce acestea au loc. Preponderenţa evaluării sumative din perioada anterioară (ponderea covârşitoare a examenului din sesiune în nota finală pentru o disciplină) trebuie înlocuită cu preponderenţa evaluării formative. Astfel, în toate universităţile occidentale evaluarea învăţării pe parcursul semestrului constituie o regulă tradiţională. Universităţile din ţările dezvoltate în care procesul didactic este similar celui din învăţământul superior românesc, cu perioade lungi de sesiune la finalul semestrului de iarnă, respectiv de vară, sunt mai curând excepţia. „În sistemul de evaluare propus de Biroul Senatului UAIC, studenţii vor primi informaţii detaliate privind obligaţiile didactice la fiecare disciplină încă de la începutul anului academic. Ghidul de Studii şi site-urile facultăţilor vor preciza termenele şi condiţiile de evaluare a cunoştinţelor. Schimbarea structurii anului academic este în avantajul tuturor studenţilor: al studenţilor buni, pentru că le recunoaşte şi recompensează eforturile şi meritele de-a lungul întregului semestru şi al celor mai puţin buni, pentru că îi impulsionează să acorde mai multă atenţie obligaţiilor şcolare şi să se pregătească pentru o carieră profesională, nu doar la sfârşitul semestrului, ci pe toată durata activităţii didactice“, a spus rectorul Vasile Işan.