Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Educaţie și Cultură Sute de copii din Timoc vor să învețe limba română

Sute de copii din Timoc vor să învețe limba română

Un articol de: Oana Nistor - 16 Noiembrie 2016

La mai bine de două luni de la debutul anului şcolar 2016, orele de limba română, cu elemente de cultură generală, au început într-o singură şcoală din cele şase existente în oraşul Bor, Serbia, susține preşedintele Asociaţiei de cultură a românilor/vlahilor „Ariadnae Filum”, Zavisa Jurj. „Această tergiversare se datorează unor interese obscure, adaugă acesta, contrare idealului minorităţii noastre româneşti de a-şi conserva identitatea”. Încă mai există, în zonele Timoc, Morava şi sudul Dunării, spirite care tensionează situaţia în învăţământul de stat, care include şi două ore de limba română pe săptămână, a mai spus Zavisa Jurj, citat de Agerpres.

El a arătat că „în urma anchetelor efectuate de administraţiile şcolilor, în perioada iulie-septembrie 2016, aproximativ 600 de copii şi-au exprimat intenţia de a studia limba română, dar înscrierile au fost boicotate de reprezentanţii unor partide, care acţionează pentru a accelera procesul de asimilare şi de deznaţionalizare a românilor”. În schimb, autorităţile de învăţământ de la Zajcear au aprobat ca, în paralel cu orele de limba română, să se organizeze şi cursuri de predare a limbii vlahe, „o limbă inexistentă, inventată exact de adversarii românismului din Serbia de Nord-Est”.

De asemenea, o problemă este reprezentată şi de orele târzii la care sunt programate orele de limba română, în cursul serii, după ce copiii termină programul şcolar obligatoriu. „Mulţi copii ar trebui să stea în clase să aştepte între două şi trei ore sau să plece acasă, la zeci de kilometri de şcoală. Unii dintre aceştia, din cauza distanţei, au abandonat studierea limbii române”, a adăugat Jurj.

Pe de altă parte, Departamentul din Novi Sad al Institutului Republican al Manualelor din Serbia a anunţat că a început demersurile pentru asigurarea manualelor pentru şcolarii români din unităţile de învăţământ din Serbia de Nord-Est. Responsabilul pentru titlurile în limba română ale manualelor care urmează să se editeze, în vederea studierii în şcoli a limbii materne, Anişoara Ţăran, a declarat că „procedurile nu sunt deloc uşoare, întrucât programul de învăţământ trebuie, mai întâi, să fie aprobat de ministerul de resort”.