Bucuria copiilor în preajma marilor sărbători ortodoxe o văd cel mai bine profesorii de religie, care sunt de multe ori uimiți de creativitatea celor mici și, în același timp, pot să constate puritatea lor sufletească și emoția lor nealterată. Toate acestea transpar din desenele elevilor, din poezioarele lor sau din compunerile lor cu privire la viețile sfinților, la tradițiile religioase și cele populare de Crăciun și Anul Nou. În așteptarea Pruncului Sfânt care se naște în peștera din Betleem, elevii de la școlile gimnaziale „Geo Bogza” și nr. 7 din sectorul 1 al Capitalei, coordonați de profesorul lor de religie, Ionuț Tarău, și-au propus să ne bucure și pe noi cu ceea ce au desenat și au compus în preajma sărbătorii Sfântului Ierarh Nicolae, a Nașterii Domnului și a Sfântului Vasile cel Mare.
UNICEF: Fără şcoală, copiii nu au nici o şansă
Responsabilii cu educaţia din fiecare ţară trebuie să identifice toţi copiii care nu merg la şcoală şi să ia măsuri, astfel încât aceştia să urmeze cel puţin şcoala obligatorie, a fost una dintre concluziile conferinţei regionale „Drepturile copiilor şi egalitatea de şanse în accesul la educaţie“, desfăşurată, miercuri şi joi, la Institutul Francez. Conferinţa sub egida UNICEF „Drepturile copiilor şi egalitatea de şanse în accesul la educaţie“ face parte dintr-un ciclu de conferinţe organizate de ambasadele Franţei în Bulgaria, Ungaria, Moldova, România şi în Slovacia.
Părinţii trebuie consiliaţi pentru a-şi ţine copiii mai mult timp la şcoală, pentru ca, împreună cu copiii, să participe la deciziile şcolii, iar profesorii nu trebuie să marginalizeze anumite grupuri, susţin experţii în educaţie din Franţa, Bulgaria, Ungaria, Moldova, România şi din Slovacia, prezenţi la conferinţă. Ei consideră că, fără şcolarizare, copiii nu au „nici o şansă pentru a reuşi în viaţă“ şi că unele din cauzele abandonului şcolar sunt sărăcia şi faptul că mulţi părinţi pleacă în alte ţări să muncească şi îşi lasă copiii în grija bunicilor sau altor rude. „Învăţământul este un lucru important când se vorbeşte de drepturile omului şi mai ales de copii“, a declarat reprezentantul UNICEF în România, Edmond McLoughney. El a acuzat faptul că 25% dintre locuitorii din unele ţări europene se confruntă cu analfabetism de tip funcţional, neştiind să completeze un formular, să întocmească o cerere sau să folosească prescripţiile dintr-o cutie de medicamente. În opinia sa, lipsa de şcolarizare duce la crearea de grupuri marginalizate şi de minorităţi care „se apucă de altceva“. Edmond McLoughney susţine că nu trebuie exclusă nici una din limbile vorbite de copii, într-o comunitate, şi că anumite materii ar trebui predate în limbile vorbite de aceştia. „Fără educaţie, oamenii nu ştiu ce drepturi au. Şcolarizarea transformă nu numai copiii, dar şi familia acestuia“, a arătat oficialul UNICEF. „Profesorii nu trebuie să marginalizeze anumite grupuri. Profesorii trebuie, de asemenea, stimulaţi dacă predau în anumite zone defavorizate sau speciale“, a mai spus acesta. De asemenea, părinţii trebuie consiliaţi pentru a-şi ţine copiii mai mult timp la şcoală. Prezent la lucrările conferinţei, ambasadorul Franţei la Bucureşti, Henri Paul, a spus că există, în unele ţări, dificultatea de punere în aplicare a drepturilor la educaţie. Potrivit ambasadorului francez, în România, una dintre probleme este absenţa părinţilor, care îşi lasă copiii în grija bunicilor pentru a pleca să muncească în alte ţări, iar copiii, de multe ori, abandonează şcoala. O altă problemă remarcată de către acesta este cea a integrării rromilor. „Adeseori se vorbeşte despre discriminare în şcoală“, a spus el. Henri Paul a subliniat că Franţa va semna cu Agenţia Naţională pentru Rromi un acord privind integrarea acestora în societate. Conferinţa „Drepturile copiilor şi egalitatea de şanse în accesul la educaţie“ face parte dintr-un ciclu de conferinţe organizate de ambasadele Franţei în Bulgaria, Ungaria, Moldova, România şi Slovacia. Conferinţa, realizată cu susţinerea Ministerului Francez al Afacerilor Externe şi Europene, are ca scop facilitarea schimbului de experienţe şi bune practici între actorii instituţionali şi cei neinstituţionali ai acestor state.