Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Educaţie și Cultură UNITER: Repertoriul autohton lipseşte din teatre

UNITER: Repertoriul autohton lipseşte din teatre

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Educaţie și Cultură
Data: 20 Feb 2010

Uniunea Teatrală Română - UNITER - a împlinit 20 de ani de la înfiinţare. Pe 19 februarie 1990, mai mulţi artişti au constituit Adunarea Generală a reprezentanţilor actorilor, regizorilor, scenografilor, criticilor, secretarilor literari şi teatrologilor din domeniul artei teatrale interpretative şi creatoare şi au hotărât înfiinţarea Uniunii Teatrale Române - UNITER. În timp ce dramaturgii reclamă faptul că în teatre nu sunt incluse piese româneşti, Ion Caramitru a arătat că, atunci „Când mi-a venit o piesă românească bună, am luat-o cu fulgi cu tot şi am mâncat-o“.

Consiliul de conducere ales la acea şedinţă din 19 februarie l-a desemnat pe Ion Caramitru ca preşedinte, iar pe Mircea Diaconu şi Marian Popescu în posturile de vicepreşedinţi. Au fost aleşi cinci secretari - Alexandru Darie, Claudiu Bleonţ, Florica Ichim, Silviu Purcărete şi Ion Haiduc -, restul artiştilor înscriindu-se pe listă ca simpli membri. Prin proiectele şi programele derulate, UNITER a devenit un reper al lumii culturale. Gala Premiilor UNITER, Programul Casa Artistului, Gala Tânărului Actor HOP, Teatrul Franco-Român, Trupa pe butoaie, atelierele de poezie, de dramaturgie şi workshopurile derulate în aceşti ani, UNITEXT şi Cea mai bună piesă românească a anului sunt câteva dintre iniţiativele UNITER.

Ion Caramitru, directorul Teatrului Naţional Bucureşti (TNB), precum şi preşedinte al UNITER, a declarat, în timpul unei dezbateri care a avut loc miercuri, la Sala 99 a TNB, că nu are nici o reţinere în a include piese româneşti în repertoriul instituţiei pe care o conduce, singura condiţie fiind calitatea acestora. Dezbaterea a avut loc după spectacolul-lectură „Ziua perfectă“, de Antoaneta Zaharia. „Ziua perfectă“ a câştigat premiul pentru cea mai bună piesă de teatru românească din 2008, distincţie acordată de Uniunea Teatrală din România (UNITER).

Teatrele ar putea fi obligate prin lege să prezinte piese autohtone

Printre temele abordate la dezbatere, la care au fost prezenţi actorul şi regizorul Radu Beligan, criticii Ludmila Patlanjoglu şi Alica Georgescu şi regizoarea şi profesorul universitar Sanda Manu, s-au numărat nevoia ca dramaturgia să aparţină de UNITER şi nu de Uniunea Scriitorilor din România, ca în prezent, şi lipsa de feedback din partea teatrelor în ceea ce priveşte montarea unor texte româneşti.

Ion Caramitru a spus că, atunci când găseşte o piesă românească, nu are reţineri să o includă în repertoriu, ca director de instituţie de spectacole. „Când mi-a venit o piesă românească bună, am luat-o cu fulgi cu tot şi am mâncat-o“, a mărturisit acesta.

Dramaturgul Ştefan Caraman a spus că în teatrele româneşti se pun în scenă prea puţine texte autohtone. „În ultimii 3-4 ani s-au jucat aproximativ 40 de piese româneşti în teatrele autohtone“, a spus acesta. El a remarcat şi că atunci când trimite o piesă unui director de teatru nu primeşte absolut nici o reacţie, cu mici excepţii. Caraman a ţinut să menţioneze că „marile eşecuri în teatrul românesc au venit cu piese străine“. Actriţa şi scriitoarea Olga Delia Mateescu a spus că ar trebui, totuşi, să existe, ca în Franţa, un teatru dedicat spectacolelor-lectură din texte româneşti, pentru „a testa“ dacă un text poate deveni spectacol. Mai mulţi dramaturgi au înaintat, anul trecut, Parlamentului României o scrisoare prin care cereau iniţierea şi adoptarea unei legi care să oblige teatrele româneşti să pună în scenă piese autohtone contemporane, în proporţie de minimum 30% din repertoriu.