Un sultan luminat și reformist, Abdul-Medjid, a reușit să pună la loc în 1852 steaua de argint furată din Biserica Nașterii Domnului din Betleem, pe care scria așa: „Hic de Virgine Maria Jesus Christus natus es
„Doamne, ajută!“
Întâi septembrie înseamnă începutul unui nou an bisericesc. Mulţi îl ignoră, dar şi cei ce-l ştiu trec peste el cu destulă discreţie. Biserica îl cinsteşte cu cântările cuvenite în cuprinsul slujbelor. Tradiţia veche ne spune că în această zi Hristos a intrat în Sinagogă şi luând Cartea a deschis-o la Isaia, la locul (61, 1-2) în care profetul vorbeşte în numele Său: „Duhul Domnului este peste mine, că Domnul M-a uns să binevestesc săracilor. M-a trimis să vindec pe cei cu inima zdrobită, să propovăduiesc celor robiţi slobozire şi celor prinşi în război libertate: să dau de ştire un an (s.n.) de milostivire a Domnului“ (Luca 4, 18). După care, închizând Cartea, tot El a adăugat: „Astăzi s-a împlinit scriptura aceasta în urechile Voastre“ (Luca 4, 21). Este începutul propovăduirii Sale, după ce a biruit ispitele pe Muntele Carantaniei.
De la acest moment a conceput Biserica cu înţelepciune toată rânduiala sărbătorilor sale. Potrivit ar fi să se ţină seama de aceste sărbători şi să înlocuim în calendarul nostru „civil“ un număr din sâmbetele libere prin sărbătorile ce au un evident temei spiritual. În săptămânile în care sunt praznice înscrise „cu roşu“ în calendarul bisericesc, acestea să ia loc sâmbetelor respective ca zile libere, de sărbătoare. Nu am deveni fundamentalişti prin aceasta, ci ne-am reintegra numai într-o tradiţie benefică, care de altfel la ţară este în mare respectată şi acum.
Salutul cel mai folosit în satele noastre este, poate, „Doamne, ajută!“ El e spus într-un fel apăsat, care nu lasă loc nici unei superficialităţi. Dincolo de aceste două cuvinte, de simplitatea paradisiacă a acestui salut este tezaurizată o întreagă adâncă teologie. Este invocat numele lui Dumnezeu, care nu poate fi luat în deşert. Dumnezeu ne este Domn. Este recunoscută atotputernicia lui Dumnezeu şi limita puterilor omului, imposibilitatea lui de a reuşi cu adevărat fără Dumnezeu. Este exprimată credinţa în putinţa de a obţine ajutorul, nădejdea că acest ajutor va fi de folos, iubirea faţă de Cel de la care ajutorul este totdeauna dezinteresat, absolut şi neumilitor. Ţăranul se arată astfel deschis spre lucrarea sinergică cu Dumnezeu, prin acceptarea energiilor Sale necreate. Este un strigăt după Dumnezeu-Domnul, făcut cu calm şi cu pace. Conform promisiunii evanghelice, când doi se întâlnesc, ei sunt împreună în numele Domnului: Acesta e cu ei. „Doamne, ajută!“ este un salut, dar şi o rugăciune nu numai pentru cei ce se întâlnesc, dar pentru toată lumea, neprecizându-se persoana, în sensul că „Dumnezeu să fie cu noi, cu toţi“. „Doamne, ajută!“ cuprinde mai mult decât „Doamne, miluieşte!“. Exprimă desăvârşirea omului făcut spre relaţie personală cu Creatorul său. „Doamne, ajută!“ înseamnă şi punerea unui „început bun“, pornirea la orice înfăptuire cu ajutorul lui Dumnezeu. În ultimă instanţă, „Doamne, ajută!“ este rugăciunea isihastă a satului nostru, conducând prin pomenirea cât mai deasă a numelui Domnului la liniştire şi trezvie. De aceea el este, în accepţiunea cea mai deplină a cuvântului, un salut, o piatră pusă la temelia salvării, a mântuirii.
Să nădăjduim într-un „an al milostivirii Domnului“ pentru toată lumea şi să spunem la acest început de an, odată cu ţăranul, „Doamne, ajută!“.