Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Opinii Repere și idei Evadarea din spațiul virtual

Evadarea din spațiul virtual

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Repere și idei
Un articol de: Tudor Călin Zarojanu - 05 Septembrie 2022

Dependența de aparate electronice și de lumea virtuală este departe de a fi apanajul copiilor, adoles­cen­ților și tinerilor de azi - pe care adulții încruntați îi văd drept generații pierdute, fără un scop în viață și fără Dumnezeu.

Ceea ce ei - cei mai mulți dintre ei - nu sunt.

Ironia face ca adulții încruntați să fie ei înșiși, primii chiar, depen­denți de electronice și de lumea virtuală! Căci sunt captivi, cei mai mulți dintre ei, programelor tv. Or, televizorul este și el tot un aparat electronic - ba chiar smart mai nou. În plus, o parte dintre știrile tv și mare parte din talk-show-uri vorbesc despre o lume care e mai aproape de virtual (dacă nu cumva de SF, fantasy sau horror) decât de realitate.

Ca să nu mai spunem că azi toată lumea, de la 9 la 90 de ani, are telefon mobil, cu tot ce înseamnă el, iar șoferii care vorbesc la telefon ori chiar dau mesaje în timp ce conduc prin trafic sunt de toate vârstele. Așa încât, încă o dată, e bine să evităm aruncarea pietrei.

Dar e bine și să evadăm din când în când din spațiul virtual. La urma urmei, din orice spațiu trebuie să ieși măcar ocazional. De ce plecăm în concedii și vacanțe? De ce nu le facem acasă, nici măcar cei care trăiesc la munte, la mare sau în alte destinații turistice? Firește, pentru că simțim nevoia de schimbare și dorința de a merge și în altă parte.

Așa și cu spațiul virtual. Indiferent cât din timpul petrecut la/pe telefon, pe tabletă sau laptop este dedicat scopurilor profesionale (tot mai mult, de la pandemie încoace), comunicării cu prietenii sau destinderii, indiferent cât de depen­denți suntem sau nu de aceste instrumente (căci asta sunt și asta trebuie să fie - și nu scopuri în sine), e bine să mai şi evadăm din lumea lor.

Se poate? Sigur că se poate! Din fericire nu trebuie să reinventăm roata, ci să apelăm la stilul de viață anterior IT&C. Cale de o vacanță, o săptămână, un weekend, o zi, măcar o zi!! E simplu: fugiți câteva zile oriunde. Uitați de toate marile probleme și marile scandaluri. Uitați de personajele despre care vorbim toată ziua. Nu deschideți telefonul decât pentru eventualele urgențe. Nu deschideți televizorul decât pe Discovery și canalele de sport (sau nici atât). Nu deschideți laptopul sau tableta (dacă le-ați luat totuși) decât dacă seara, obosiți de plimbări, vreți să vedeți un film. Zilele - măcar câteva dintre ele - pot fi extraordinar de frumoase și de relaxate. Se poate să fie la munte, la mare sau oriunde. Și - lucru important - nu e obligatoriu să fie scump.

De altfel, nevoia evadării din virtual se manifestă de ceva vreme, și anume tocmai în rândul tinerilor. Există, în primul rând, de câțiva ani, localuri și cluburi în care se joacă board game-uri, de la deja clasicele Scrabble și Monopoly până la unele atât de sofisticate încât îți trebuie ceva timp să le înțelegi regulile. Există echipe consacrate și se țin clasamente!

Mai nou, există și Escape Room-urile. Un joc-aventură în care jucătorii unei echipe trebuie să colaboreze ca să descopere indicii, să rezolve enigme, să acționeze mecanisme ascunse etc., într-una sau mai multe camere, pentru un anumit scop (misiune), într-o perioadă limitată de timp (de regulă o oră) și la sfârșitul căreia trebuie să și evadeze. Foarte provocator, jocul pune mințile la lucru și contribuie și el la necesara evadare din spațiul virtual.