Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Opinii Repere și idei Imnografia pascală

Imnografia pascală

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Repere și idei
Un articol de: Pr. Ciprian Florin Apetrei - 27 Aprilie 2022

Perioada luminoasă a sărbătorii Învierii Domnului, în care ne aflăm, este definită de imnografia cărţii liturgice a Penticostarului, după care se oficiază slujbele în acest răstimp bisericesc.

Mai ales în aceste zile ale Săptămânii Luminate regăsim texte liturgice care ne ajută să pătrundem teologic în bucuria pascală a Învierii lui Hristos. Noi mărturisim credinţa în Înviere cântând: „Învierea lui Hristos văzând, să ne închinăm Sfântului Domnului Iisus, Unuia Celui fără de păcat. Crucii Tale ne închinăm, Hristoase, şi Sfântă Învierea Ta o lăudăm şi o slăvim; că Tu eşti Dumnezeul nostru, afară de Tine pe altul nu ştim, numele Tău numim. Veniţi toţi credincioşii să ne închinăm Sfintei Învierii lui Hristos, că iată a venit prin Cruce, bucurie la toată lumea. Totdeauna binecuvântând pe Domnul, lăudăm Învierea Lui, că răstignire răbdând pentru noi, cu moartea pe moarte a stricat”.

Imnografia pascală ne vorbeşte despre moartea şi Învierea Domnului: „Deși Te-ai pogorât în mormânt, Cel ce ești fără de moarte, dar puterea iadului ai zdrobit și ai înviat ca un biruitor, Hristoase, Dumnezeule, zicând femeilor miro­nosițe: Bucurați-vă! Şi Apostolilor Tăi pace dăruindu-le, Cel ce dai celor căzuți ridicare”.

Tot din Penticostar aflăm de pogorârea la iad a Domnului şi izbăvirea celor din închisoarea morţii: „Pogorâtu-Te-ai în cele mai de jos ale pământului şi ai sfărâmat încuietorile cele veşnice, care ţineau pe cei legaţi, Hristoase; iar a treia zi, precum Iona din chit, ai înviat din mormânt”. Aici găsim exprimată liturgic învăţătura ortodoxă legată de pogorârea la iad a Domnului Iisus Hristos care se argumentează biblic pe textul din prima Epistolă Sobornicească a Sfântului Apostol Petru: „Omorât fiind cu trupul, dar viu făcut cu duhul, cu care S-a coborât şi a propovăduit şi duhurilor ţinute în închisoare” (3, 18-19).

Acest lucru este subliniat şi de următorul tropar: „În mormânt cu Trupul, în iad cu sufletul, ca un Dumnezeu, în Rai cu tâlharul şi pe tron împreună cu Tatăl şi cu Duhul ai fost Hristoase, toate umplându-le, Cel ce eşti necuprins”. El ne prezintă starea Domnului Hristos în timpul celor trei zile dintre moartea pe Cruce şi Înviere.

De aceea, Luminânda pascală mărturiseşte: „Cu trupul adormind, ca un muritor, Împărate şi Doamne, a treia zi ai înviat pe Adam din stricăciune ridicând şi moartea pierzând; Paştile nestricăciunii, lumii de mântuire”.

În aceste zile ale Săptămânii Luminate participând la sfintele slujbe ne bucurăm de Învierea lui Hristos alături de toţi creştinii cântând: „O, Paștile cele mari și preasfințite, Hristoase! O, Înţelepciunea şi Cuvântul şi Puterea lui Dumnezeu! Dă-ne nouă să ne împărtăşim cu Tine, mai adevărat, în ziua cea neînserată a Împărăţiei Tale”.

Citeşte mai multe despre:   Invierea Domnului