Un sultan luminat și reformist, Abdul-Medjid, a reușit să pună la loc în 1852 steaua de argint furată din Biserica Nașterii Domnului din Betleem, pe care scria așa: „Hic de Virgine Maria Jesus Christus natus es
Imnografia pascală
Perioada luminoasă a sărbătorii Învierii Domnului, în care ne aflăm, este definită de imnografia cărţii liturgice a Penticostarului, după care se oficiază slujbele în acest răstimp bisericesc.
Mai ales în aceste zile ale Săptămânii Luminate regăsim texte liturgice care ne ajută să pătrundem teologic în bucuria pascală a Învierii lui Hristos. Noi mărturisim credinţa în Înviere cântând: „Învierea lui Hristos văzând, să ne închinăm Sfântului Domnului Iisus, Unuia Celui fără de păcat. Crucii Tale ne închinăm, Hristoase, şi Sfântă Învierea Ta o lăudăm şi o slăvim; că Tu eşti Dumnezeul nostru, afară de Tine pe altul nu ştim, numele Tău numim. Veniţi toţi credincioşii să ne închinăm Sfintei Învierii lui Hristos, că iată a venit prin Cruce, bucurie la toată lumea. Totdeauna binecuvântând pe Domnul, lăudăm Învierea Lui, că răstignire răbdând pentru noi, cu moartea pe moarte a stricat”.
Imnografia pascală ne vorbeşte despre moartea şi Învierea Domnului: „Deși Te-ai pogorât în mormânt, Cel ce ești fără de moarte, dar puterea iadului ai zdrobit și ai înviat ca un biruitor, Hristoase, Dumnezeule, zicând femeilor mironosițe: Bucurați-vă! Şi Apostolilor Tăi pace dăruindu-le, Cel ce dai celor căzuți ridicare”.
Tot din Penticostar aflăm de pogorârea la iad a Domnului şi izbăvirea celor din închisoarea morţii: „Pogorâtu-Te-ai în cele mai de jos ale pământului şi ai sfărâmat încuietorile cele veşnice, care ţineau pe cei legaţi, Hristoase; iar a treia zi, precum Iona din chit, ai înviat din mormânt”. Aici găsim exprimată liturgic învăţătura ortodoxă legată de pogorârea la iad a Domnului Iisus Hristos care se argumentează biblic pe textul din prima Epistolă Sobornicească a Sfântului Apostol Petru: „Omorât fiind cu trupul, dar viu făcut cu duhul, cu care S-a coborât şi a propovăduit şi duhurilor ţinute în închisoare” (3, 18-19).
Acest lucru este subliniat şi de următorul tropar: „În mormânt cu Trupul, în iad cu sufletul, ca un Dumnezeu, în Rai cu tâlharul şi pe tron împreună cu Tatăl şi cu Duhul ai fost Hristoase, toate umplându-le, Cel ce eşti necuprins”. El ne prezintă starea Domnului Hristos în timpul celor trei zile dintre moartea pe Cruce şi Înviere.
De aceea, Luminânda pascală mărturiseşte: „Cu trupul adormind, ca un muritor, Împărate şi Doamne, a treia zi ai înviat pe Adam din stricăciune ridicând şi moartea pierzând; Paştile nestricăciunii, lumii de mântuire”.
În aceste zile ale Săptămânii Luminate participând la sfintele slujbe ne bucurăm de Învierea lui Hristos alături de toţi creştinii cântând: „O, Paștile cele mari și preasfințite, Hristoase! O, Înţelepciunea şi Cuvântul şi Puterea lui Dumnezeu! Dă-ne nouă să ne împărtăşim cu Tine, mai adevărat, în ziua cea neînserată a Împărăţiei Tale”.