Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Opinii Repere și idei „Kinsey“ sau limitele manipulării prin cinema

„Kinsey“ sau limitele manipulării prin cinema

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Repere și idei
Un articol de: Elena Dulgheru - 24 Iulie 2014

Care sunt limitele manipulării la care ne putem aştepta de la un film rea­lizat în condiţii de aşa-zisă totală libertate a expresiei, la Hollywood? Totală, dacă se do­reşte promovarea în forţă a u­nui anumit curent, precum re­voluţia sexuală a anilor â60 şi glorificarea apologeţilor ei. Este şi cazul filmului biografic reali­zat în 2004, dedicat lui Alfred Kin­sey, aşa-zisul „pionier al revo­lu­ţiei sexuale“.

Scris şi regizat de Bill Con­don, un admirator al homose­xu­alităţii (vezi oscarizatul „Gods and Monsters“) şi vampirismului (realizând un episod al seriei „Twilight Saga“), avându-l drept coproducător exe­cutiv pe Francis Ford Coppola, biopicul „Kinsey“ ri­di­că pe piedestal un pedofil cu ac­te universitare, „re­ge al noii or­di­ni sexuale“, un impostor în lu­mea ştiinţifică, inspirator al miş­cării Beat, al re­vistei Play­boy şi al industriei por­no­gra­fice. ­

Profesor de entomologie, Alfred Kinsey îşi foloseşte po­zi­ţia universitară pentru a de­bu­ta în anii â50 aşa-zise studii de fiziologie a sexualităţii umane, cu scopul de a impune rezultatele lor în mediul academic şi, de acolo, în societate. De fapt, „cercetarea“ sa se ba­zea­ză pe nişte chestionare elemen­ta­re aplicate la nivel de masă, cu întrebări vizând apucă­tu­rile perverse ale oamenilor. Pre­tin­sa motivaţie a ignoranţei publi­ce în domeniu ascunde, de fapt, intenţia de a demonstra că desfrâul este legea imuabilă a com­portamentului uman. Sin­­gu­ra mască ce trebuie păs­trată cu stricteţe este aceea a cer­ce­tă­rii dezinteresate, pentru a obţine fondurile necesare des­fă­şu­rării, pe scară cât mai lar­gă, a morbidelor sondaje şi „experimente“. Fondurile au fost oferite cu generozitate de Fun­da­ţia Rockefeller, cea care a susţinut desfăşurarea pe scară largă a sondajelor, precum şi restul activităţii „şti­in­ţifice“ a lui Kinsey, inclusiv institutul de cercetare care îi poartă numele şi care func­ţio­nează şi azi.

Nu vom afla din film că, de fapt, sondajele au fost aplicate cu predilecţie prostituatelor, deţinuţilor pentru infracţiuni sexuale, copiilor din aziluri, devianţilor sexuali şi homosexua­li­lor, şi că rapoartele sondajelor au fost trucate, astfel încât să prezinte rezultatele dinainte dorite. Reacţiile societăţii civile şi ale Bisericii vor fi, fireşte, ridiculizate.

Filmul prezintă, în stilul sobru-romanţat al cinemaului interbelic, ascensiunea unui cer­ce­tă­tor vizionar, curajos şi onest, un fel de „Einstein al sexului“, gata a-şi pune viaţa şi onoa­rea pe piedestalul ştiinţei. Prestaţia actoricească a cuplului Liam Neeson - Laura Lin­ney (aşa-zisa doamnă Kinsey) oferă carismă înşelătoare unor personaje, care nu ar merita decât resentimentele publice.

Este suficient să comparăm insul real, a cărui privire tulbure, morbid-lascivă vorbeşte, dincolo de ţinuta apretată, din orice fotografie de epocă, cu personajul din film, întruchipat de un actor care exprimă demnitate, echilibru şi curaj - eroul prin excelenţă (nu întâmplător i-a dat viaţă şi protagonistului din Lista lui Schindler), pentru a vedea cotele mistificării lui Bill Condon.

Kinsey vede o societate de victime ale obscurantismului, de ca şi cum prima revoluţie se­xua­lă, cea declanşată de Freud, ar fi rămas fără ecouri. E drept, teoriile savantului vie­nez erau mult mai complexe, iar valurile iscate de ele au miş­cat doar „elitele“ societăţii, ceea ce nu e destul pentru o revo­lu­ţie: libertinismul, pentru a triumfa, trebuie impus la nivel „democratic“. E nevoie de o revo­luţie sexuală pe înţelesul tuturor, fără ifose, accesând vocabularul comun. Este re­vo­lu­ţia unui zoolog şi a unui pe­dofil. Acesta este nivelul propus de Kinsey. Printre exemplificările sale de la catedră: societatea urangutanilor, matriarhatul, orgia, incestul, pervesiunile de orice fel, sexualitatea copiilor (inclusiv a sugarilor), cărora le va dedica experimente speciale, de fapt, violuri şi molestări (con­testate de partizanii cer­ce­tă­torului).

Kinsey experimentează pe subiecţi umani, începând cu „fa­milia“ şi „familiile“ prieteni­lor, cu amanţii şi amantele lor, studenţii şi studentele devo­ta­te; bisexualitatea este un avantaj, oferind şansa numirii în postul de asistent şi băiat de casă al ilustrului universitar. Anturajul lui Kinsey devine „o mare familie“ în sensul uran­gutanic al termenului, „un mediu deschis din punct de vedere sexual“, iar casa sa se deosebeşte de una de toleranţă prin prezenţa aparaturii me­dicale şi de filmare, ce înregis­trează parametrii fiziologici ai acuplărilor libere.

Tot acest coşmar este pre­zen­tat în termenii roz-bombon ai „libertăţii de cugetare“, iar protagonistul, în alura marilor eroi naţionali. Vezi secvenţa când acesta cade umil în genunchi, în urma retragerii subvenţiilor Fundaţiei Rockefeller - sponsorul său constant - şi al campaniei de presă îndreptate împotriva sa, când societatea americană a simţit că sub masca ştiinţei îi sunt subminate valorile.

Filmul evocă un singur e­pi­sod psihopatologic autentic: într-un moment de întunecare a minţii, protagonistul, sado­ma­sochist, se circumcide cu un briceag, fără anestezie. În­trea­ga sa concepţie aşa-zis şti­in­ţi­fică este dominată de un darwinism barbar, o lubricitate abjectă şi de aversiunea bolnăvicioasă împotriva moralei tra­di­ţio­nale, pe care le va înlocui cu anarhia sexuală cea mai josnică. Toate acestea sunt abil acoperite, în filmul lui Condon, nominalizat la Oscar şi câş­ti­gă­tor a 19 premii (în SUA, Marea Britanie şi Irlanda), cu laurii gloriei.