Alegerile prezidențiale și legislative din Statele Unite au venit și s-au dus. A curs multă cerneală și s-au agitat mulți biți. Urmează alegerile din România. Unii s-au bucurat, alții mai puțin.
„Mănăstirea Prislop a ridicat sfinți în calendar, dar şi monahi în scaune episcopale”
Recenzie a lucrării „Istoria Mănăstirii Prislop”, scrisă de pr. prof. dr. acad. Mircea Păcurariu si publicată la Editura Episcopiei Ortodoxe Române a Aradului în anul 2006
Sunt oameni care pot sta alături de marii ctitori ai unor mănăstiri și biserici intrate de mult în istoria lumii. Chiar dacă nu sunt la obârșia lor voievozi sau boieri, ei au ceva din noblețea acestora. Așa au fost, printre alții, Vasile Drăguț care a scris atât de frumos despre Dobrovăț și despre zeci de mănăstiri și biserici, Ioan Ivan și Scarlat Porcescu despre mănăstirea mănăstirilor (Neamț), Bartolomeu Anania cu „Cerurile Oltului”, Claudiu Paradais cu Putna, W. Nyssen cu al său „Pământ cântând în imagini” și mulți asemenea lor.
O „zidire” adevărată în pagini complete de cronică face părintele profesor dr. acad. Mircea Păcurariu, arhicunoscutul istoric al Bisericii Ortodoxe Române, în „Istoria Mănăstirii Prislop” apărută la Editura Episcopiei Ortodoxe Române a Aradului, Arad 2006, 236 de pagini, ediție tipărită cu sprijinul Parohiei Micalaca Nouă din Episcopia Aradului, lucrare ce cuprinde capitolele: I. Istorie și toponimie, II. Începuturile vieții monahale la Prislop. Sfântul Nicodim și Prislopul, III. O nouă ctitoră a mănăstirii: domnița Zamfira, IV. Alte aspecte din istoria mănăstirii, V. Încercările veacului al XVIII- lea, VI. Un „cântec de jale” al mănăstirii Prislop, VII. În veacul al XlX-lea: o mănăstire fără călugări, VIII. Școala de la mănăstire, IX. Arhitectura și pictura bisericii de la Prislop, X. Manuscrise și cărți vechi, XI. Icoane pe lemn și pe sticlă, XII. Alte două mănăstiri hunedorene, XIII. Din nou la sânul Ortodoxiei românești, imagini și anexe.
Rodul unei preocupări de jumătate de secol
Primind cu bucurie de fost student această carte cu dedicație de la părintele profesor Păcurariu am citit-o și am văzut câtă strădanie academică cuprinde ea. Mai mult, recitind unele pagini, am aflat că preocuparea profesorului meu de Istoria Bisericii Ortodoxe Române pentru mănăstirea Prislop este veche de 50 de ani. În 1957 sfinția sa publica în „Mitropolia Ardealului” câteva pagini închinate acestei vechi zidiri a Sfântului Nicodim, marele întemeitor de ctitorii sfinte din veacul al XTV-lea. Și atunci m-am întrebat: De la paginile din urmă cu jumătate de veac până la această bogată monografie a trecut atâta timp, dar a rămas aceeași iubire. De ce? Pentru că Mănăstirea Prislop se află în ținutul natal al marelui profesor. Există o legătură tainică între istoria acestei chinovii și drumul din copilărie și tinerețe al părintelui profesor. Este apoi și datoria unui fiu al zonei să scrie despre locurile respective. Mai ales când ai o mănăstire cu o asemenea istorie, păzită de îngeri buni și de cuviosul Ioan care s-a nevoit într-o peșteră din preajmă ori de călugări ale căror morminte sunt acoperite de flori care nu se vestejesc niciodată.
Prislopul Sfântului Nicodim
Părintele profesor Păcurariu amintea că, în pofida penuriei de izvoare documentare, istoria acestei mănăstiri a preocupat numeroși oameni de carte. De la ieromonahul Efrem până în vremea noastră, timp de 250 de ani s-a scris și mai apoi s-a publicat câte ceva despre mănăstire. Slujitorii Bisericii asociază numele ei cu cel al sfântului ei ctitor, de la a cărui naștere în Ceruri se vor împlini în acest an, la 26 decembrie, 600 de ani, dar foarte puțini știu de legătura ei duhovnicească cu Tismana, de copierea în acest loc a vestitului Tetraevanghel slavon, aflat azi în Muzeul de Artă al României din București sau de Domnița Zamfira, fiica lui Moise Vodă Basarab, și ea mare ctitoră a acestei mănăstiri.
Scaun vlădicesc pentru scurt timp ca și Silvașul din vecinătate, Mănăstirea Prislop a ridicat sfinți în calendar, dar și monahi în scaune episcopale. A trecut prin mari încercări în vremuri grele, a cunoscut slava, dar și sărăcia, călugării ortodocși au fost alungați și în locul lor au fost trimiși alții de la Blaj, de la Episcopia unită cu Roma, prin anul 1749. Situația grea din acea perioadă de furtună o regăsim și în „Plângerea Sf. Mănăstiri a Silvașului din Eparhia Hațăgului din Prislop” al cărei autor este un fiu al mănăstirii, călugărul copist, cronicar și versificator Efrem, ieromonahul.
Împlinirea unei istorii de 600 de ani
Rămasă o vreme pustie, și întărită din nou de ceata monahilor, mănăstirea a dus lumină dincolo de zidurile ei, până în satele din jur, de unde veneau către ea, pentru știința cărții, numeroși tineri din familii modeste. Tot în școala mănăstirii primeau cunoștințe din Scripturi, Catehism, Tipic și Cântări bisericești viitorii slujitori ai Sfântului Altar, atât pentru mănăstire, cât și pentru satele din jur.
În afară de cărțile și manuscrisele înstrăinate, mănăstirea păstrează încă vechi cărți liturgice de patrimoniu, icoane pe lemn și sticlă - între ele aflându-se la loc de cinste, Icoana Maicii Domnului, despre care istoricul de artă Vasile Drăguț consideră că „a fost dăruită de domnița Zamfira ctitoriei sale”. Mănăstirea a trăit o perioadă de refacere spirituală după 1948 prin venirea aici, la 25 noiembrie, a cunoscutului părinte Arsenie Boca, și el hunedorean ca și autorul prezentei monografii. Au mai fost și alți călugări renumiți legați sufletește de Prislop: Antonie Plămădeală, mitropolitul Transilvaniei, călugărit de episcopul Andrei Magieru la 14 septembrie 1949, la hramul mănăstirii, cunoscutul „apostol” al Apusenilor Dometie Manolache (♰1975), episcopul de astăzi al românilor din Banatul Sârbesc P.S. Daniil Stoenescu, ierom. Nicodim Zaharia (♰1998), protos. Clement Pop, dar și episcopii Aradului Andrei Magieru, Teoctist Arăpașu, Visarion Aștileanu (și vicarul său Gherasim Cucoșel) și Timotei Seviciu în vremea cărora mănăstirea și-a recăpătat prestigiul de odinioară.
Istoria de 600 de ani a acestei mănăstiri a găsit la început de mileniu III un neobosit cronicar care a așternut pe hârtie, capitol după capitol, taina acestui loc.
Este o carte de istorie, o carte de iubire pentru o mănăstire martiră, o carte care vorbește, iară și iară, despre nedreptățile și umilirile locașurilor de închinare ortodoxe din Ardeal. Este, pe de altă parte, recunoștința unui hunedorean pentru locul de obârșie. în sfârșit, este un model pentru alte mănăstiri care nu și-au scris încă istoria într-o „Cronică” ca aceea a Prislopului. Părintele profesor Mircea Păcurariu adaugă, pentru a câta oară, o pagină aurită în marea carte de istorie a Bisericii Ortodoxe Române. O monografie monument cu un autor de faimă. O altă lumină adăugată în candelabrul de la Prislop.