Un sultan luminat și reformist, Abdul-Medjid, a reușit să pună la loc în 1852 steaua de argint furată din Biserica Nașterii Domnului din Betleem, pe care scria așa: „Hic de Virgine Maria Jesus Christus natus es
Răspunsuri duhovniceşti: Ortodoxia n-o poţi cunoaşte din cărţi, ea se întrupează în noi
Pe ce să ne bazăm când afirmăm că Ortodoxia este (cea mai) adevărată, şi cum aţi convinge un tânăr să urmeze Ortodoxia, dacă nu o cunoaşte?
Ortodoxia n-o poţi cunoaşte din cărţi, ea se întrupează în noi. Totuşi, dacă e vorba de avantajele Ortodoxiei, raportată la credinţele la care au trecut cei care au părăsit Ortodoxia - necunoscând-o, pentru că n-au trăit-o -, putem să le spunem că noi, în Ortodoxie, afirmăm toate adevărurile de credinţă din care cei care sunt de altă credinţă îşi fac temeiul existenţei lor. De pildă:
- baptiştii insistă foarte mult pe botez. Şi noi spunem: „Mărturisesc un botez întru iertarea păcatelor“;
- adventiştii îşi fac un punct de credinţă sau se defi-nesc prin a doua venire a Domnului Hristos. Şi noi spunem: „Şi iarăşi va să vină cu slavă, să judece viii şi morţii“;
- penticostalii insistă asupra darurilor Rusaliilor. Şi noi credem în darul iertării păcatelor, care vine prin Duhul Sfânt, în celelalte daruri ale Rusaliilor, dar nu ne definim prin aceasta;
- martorii lui Iehova se afirmă mereu ca martori ai lui Dumnezeu. Noi suntem mai mult decât ei martori, pentru că mărturisim întruparea Fiului lui Dumnezeu şi, sărbătorind-o la Buna Vestire şi la Crăciun, mărturisim jertfa Mântuitorului nostru Iisus Hristos, sărbătorind-o în Vinerea Mare şi la toate liturghiile, mărturisim Învierea Domnului nostru Iisus Hristos, sărbătorind-o la Sfintele Paşti, în toate dumninicile şi la toate liturghiile, mărturisim Înălţarea Domnului nostru Iisus Hristos, sărbătorind-o la Înălţare şi la toate liturghiile, mărturisim Pogorârea Duhului Sfânt, sărbătorind-o la Rusalii şi la toate liturghiile, aşa încât, noi suntem mai martori decât martorii lui Iehova, numai că, la noi, toate sunt egale. Pentru că suntem ortodocşi, toate le afirmăm cu aceeaşi importanţă şi cu aceeşi egalitate.
Apoi, noi avem conştiinţa că-I slujim lui Dumnezeu şi prin faptul că suntem cinstitori ai Maicii Domnului. Or, cei care au alte credinţe, în general, nu sunt cinstitori ai Maicii Domnului, socotind-o ca pe o femeie ca toate femeile. Nouă ni-i şi groază să ne gândim la aşa ceva, pentru că dacă Domnul este Fiul lui Dumnezeu, care S-a făcut om, apoi mama Lui nu-i o femeie ca toate femeile, mai ales că îngerul binevestitor a spus: „Binecuvântată eşti tu între femei şi binecuvântat este rodul pântecelui tău“ (Luca 1, 28). La fel a spus şi Sfânta Elisabeta; o femeie care şi-a ridicat glasul în popor, la fel, a cinstit-o pe Maica Domnului.
Ca urmare, noi avem nişte avantaje, nişte lucruri pe care, dacă cei care au părăsit credinţa noastră le-ar fi cunoscut, n-ar fi avut nici un motiv să caute în altă parte credinţa. (Duhovnici români în dialog cu tinerii, arhim. Teofil PĂRĂIAN)