Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Societate Actualitate socială 200 de milioane de euro pentru şcolile defavorizate

200 de milioane de euro pentru şcolile defavorizate

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Actualitate socială
Un articol de: Oana Nistor - 15 Septembrie 2016

Ministerul Fondurilor Europene (MFE) a anunţat deschiderea apelurilor de proiecte „Şcoală pentru toţi”, cu o alocare de 173,2 milioane euro, şi „Profesori motivaţi în şcoli defavorizate”, cu o alocare de 25 milioane euro, din Programul Operaţional Capital Uman (POCU). Acestea se depun până în data de 15 noiembrie 2016, prioritate având şcolile defavorizate, unde rata abandonului şcolar este ridicată.

Proiectele „Şcoală pentru toţi” şi „Profesori motivaţi în şcoli defavorizate” au ca ­scop, după cum informează MFE, diminuarea şi prevenirea abandonului şcolar şi promovarea accesului egal la învăţământul preşcolar, primar şi secundar de calitate. În anul şcolar 2013-2014, rata abandonului şcolar a fost de 1,3% în învăţământul primar şi 1,9% în învăţământul gimnazial, după cum arată datele Institutului Naţional de Statistică. Cea mai mare valoare a ratei abandonului s-a înregistrat în învă­ţământul postliceal şi de maiştri, de 7,9%, iar în cadrul învăţă­mântului liceal şi profesional rata abandonului a fost de 2,9%. În acelaşi timp, atenţionează specia­liştii, se previzionează scăderea populaţiei rezidente preşcolare şi şcolare, de la 3,7 milioane persoane în anul 2015 la 2,1 milioane persoane în anul 2060, cea mai mare scădere urmând să se înregistreze la copiii de 3-5 ani (-45,4%).

„Şcoală pentru toţi” se adresează copiilor şi elevilor, dar şi tinerilor şi adulţilor angrenaţi în programe de tip „A doua şansă”, măsurile integrate socioedu­caţionale vizând atât familia, şcoala, cât şi comunitatea. Conform MFE, la acest program pot aplica toate şcolile, însă vor avea prioritate unităţile şcolare defavorizate.

Programul „Profesori motivaţi în şcoli defavorizate” este dedicat şcolilor cu cel mai ridicat grad de defavorizare, care au mulţi copii aflaţi în risc de abandon şcolar şi care nu reuşesc să atragă sau să menţină profesorii calificaţi. „La baza selecţiei şcolilor în situaţie de risc, care vor beneficia de banii europeni, se află un instrument de ierarhizare a şcolilor, dezvoltat împreună cu colegii din Ministerul Educaţiei şi din Cancelaria prim-ministrului”, după cum a informat ministrul Fondurilor ­Europene, Cristian Ghinea, citat de Agerpres.

Potrivit MFE, pentru prima dată în cadrul Programului Operaţional Capital Uman (POCU), apelul „Şcoală pentru toţi” permite implementarea unui proiect integrat, care încurajează combinarea mai multor obiective specifice. Astfel, acţiunile destinate preşcolarilor şi şcolarilor sunt obligatorii în fiecare proiect şi pot fi completate de cele care vizează copiii de 2 ani din învăţământul antepreşcolar, creşe şi grădiniţe din reţeaua publică, şi de cele destinate tinerilor şi adulţilor care nu au finalizat învăţământul obligatoriu, dar vor să se întoar­că la şcoală.

„Depunerea proiectelor, prin intermediul sistemului informatic MySMIS 2014, se poate face începând cu 13 septembrie 2016 şi se încheie în data de 15 noiembrie 2016, ora 16,00”, mai arată comunicatul MFE. Cele două apeluri sprijină strategia naţio­nală privind reducerea părăsirii timpurii a şcolii şi acordarea unei educaţii de calitate, fără discri­minare, şi copiilor din zonele sărace. De altfel, în discursul susţinut de ministrul Educaţiei, Mircea Dumitru, cu ocazia deschiderii anului şcolar 2016-2017, oficialul a subliniat că „misiunea şcolii este să descopere ce poate face cel mai bine fiecare din noi şi să ne ajute să punem în acord aspiraţiile noastre cu mijloacele, talentul şi deprinderile pe care educaţia le modelează în fiecare din noi”.