Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Societate Actualitate socială 30 de zile lucrătoare pentru executarea comenzii făcute pe internet

30 de zile lucrătoare pentru executarea comenzii făcute pe internet

Un articol de: Oana Nistor - 18 Decembrie 2007

Deşi nu este o practică frecventă printre români, cumpărăturile online cresc în această perioadă a sărbătorilor de iarnă, aglomeraţia din magazine şi timpul liber tot mai scurt determinându-i să recurgă la acest gen de cumpărături. Legislaţia în vigoare stipulează o normă pe care foarte puţini o cunosc, şi anume dreptul de retragere dintr-un contract online în termen de 10 zile lucrătoare, fără penalitate sau fără să ofere vreun motiv.

Mai mult, dacă furnizorul de produse şi servicii nu a înştiinţat în scris consumatorul cu privire la anumite informaţii solicitate, consumatorul are dreptul să se retragă din contractul la distanţă în 90 de zile lucrătoare.

În ceea ce priveşte vânzarea la distanţă, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor aminteşte consumatorilor câteva detalii de care ar trebui să ţină seama în cadrul campaniei „E dreptul tău să ştii ce cumperi!“. Vânzarea la distanţă este o vânzare a bunurilor şi serviciilor către un consumator, folosind materiale, cataloage, scrisori, telefon, fax, e-mail, internet, radio şi televiziune.

Potrivit legislaţiei, furnizorul trebuie să ofere consumatorului, înainte de încheierea contractului la distanţă (on line), informaţii corecte şi complete cu privire la identitatea sa, adresa şi detaliile lui de contact, telefon, fax, e-mail şi codul de înregistrare, principalele caracteristici ale bunurilor sau serviciilor. De asemenea, trebuie specificat clar preţul bunurilor sau serviciilor, costurile de livrare, unde este cazul, aranjamentele de plată, livrare sau performanţă, dar şi informarea consumatorului cu privire la existenţa dreptului de anulare a acestuia din urmă.

În mod vizibil şi lizibil consumatorul trebuie anunţat cu privire la costul folosirii mijloacelor de comunicare la distanţă, unde se calculează diferit perioada pentru care se face oferta şi valabilitatea preţului pe perioada ofertei, durata minimă a contractului ce trebuie să fie realizat permanent sau în mod repetat, precum şi termenul limită pentru realizarea sarcinilor stipulate în contract.

Consumatorii trebuie să primească o confirmare scrisă sau de altă natură, durabilă în timp, pe parcursul desfăşurării contractului, care să stabilească informaţiile specificate ce acoperă reclamaţiile şi garanţiile.

10 zile pentru refuzarea comenzii

Legislaţia în vigoare stipulează o normă pe care foarte puţini o cunosc, şi anume dreptul de retragere dintr-un contract la distanţă în termen de 10 zile lucrătoare, fără penalitate sau fără să ofere vreun motiv. Mai mult, dacă furnizorul de produse şi servicii nu a înştiinţat în scris consumatorul cu privire la anumite informaţii solicitate, consumatorul are dreptul să se retragă din contractul la distanţă în 90 de zile lucrătoare. „Când dreptul de retragere a fost utilizat de consumator, furnizorul este obligat să ramburseze sumele plătite de consumator în timp de 30 de zile. Singura taxă ce poate fi pusă în sarcina consumatorului este costul direct al returnării bunurilor“, se arată

într-un comunicat ANPC.

Există însă şi situaţii când un contract la distanţă, on line, nu poate fi anulat de către consumator

- pentru furnizarea de servicii, dacă activitatea a demarat cu acordul consumatorului, şi pentru furnizarea de bunuri sau servicii al căror preţ depinde de fluctuaţiile de pe piaţa financiară;

- pentru furnizarea de bunuri făcute la comandă, pe specificaţiile emise de consumator sau care sunt în mod clar personalizate, şi pentru alte bunuri perisabile;

- pentru furnizarea de înregistrări audio, video sau software pentru calculator, ce au fost desigilate de către consumator:

- pentru livrarea de ziare, reviste şi periodice;

- pentru jocuri sau servicii de loterie.

Înşelăciuni online

Un contract de achiziţie la distanţă presupune şi respectarea altor drepturi, cum ar fi respectarea de către furnizor a unui număr de maximum 30 de zile lucrătoare pentru executarea comenzii. Tot în aceeaşi perioadă de timp consumatorul trebuie să primească înapoi contravaloarea comenzii în cazul în care produsele nu mai există pe stoc, iar furnizorul nu mai poate respecta clauza. De asemenea, consumatorul nu este responsabil pentru plata livrărilor pentru care nu a făcut o comandă în prealabil.

Întrucât în ultima perioadă s-au înmulţit numărul de cazuri de înşelăciune prin intermediul telefonului sau internetului, consumatorul este avertizat de specialişti să nu divulge detaliile cardului de credit sau debit pe internet fără a verifica dacă respectiva companie are un site sigur, cel mai sigur fiind comandarea on line de pe siteu-rile specializate în acest sens.

De asemenea, întotdeauna este recomandată solicitarea adresei şi numărului de telefon ale companiei, informaţie adiacentă adresei de e-mail.

ANPC avertizează cu privire la existenţa unor oferte mult mai avantajoase la raportul calitate – preţ, de cele mai multe ori taxele poştale fiind destul de ridicate pe lângă alte costuri ascunse, cum ar fi alte taxe şi impozite ce trebuie plătite, în special dacă bunurile sunt trimise din străinătate. În ceea ce priveşte achiziţia de produse din afara ţării, garanţia va fi valabilă doar în statul unde se află operatorul economic.

Brazii artificiali trebuie să aibă etichetă cu marcaj de calitate

O altă recomandare adresată cumpărătorilor în această perioadă este dată de specialiştii Direcţiei Metale Preţioase şi Pietre Preţioase din cadrul ANPC care reamintesc faptul că bijuteriile preţioase trebuie să fie întotdeauna marcate şi achiziţionate de la magazine specializate şi nu de la vânzători ambulanţi. Înainte de achiziţia bijuteriilor trebuie cerute informaţii cu privire la caracteristicile pietrei preţioase, incluse toate într-un certificat.

În ceea ce priveşte achiziţionarea de brazi artificiali, bradul trebuie să aibă o etichetă cu inscripţia CE, marcaj de garanţie a calităţii. Întrucât brazii artificiali pot să prezinte riscuri de rănire din cauza extremităţilor metalice (muchii sau vârfuri tăioase), cât si riscuri de incendiu, trebuie ales cu grijă dimensiunile spaţiului în care se va instala, dar şi sursele de căldură şi decoraţiunile ce vor fi aplicate, astfel încât să fie evitate incendiile.

La decorarea brazilor se va ţine cont de asigurarea stabilităţii bradului printr-un suport corelat cu dimensiunile acestuia (pentru a preveni răsturnarea), montarea instalaţiei electrice (ghirlandă luminoasă) trebuie să fie astfel făcută încât, în timpul deplasării prin încăpere, să se evite acroşarea acesteia; lumânările şi artificiile aprinse trebuie supravegheate, avându-se grijă, în mod deosebit, de copiii mici care nu trebuie să ramână singuri lângă brad în aceste momente. De asemenea, inspectorii ANPC avertizează cu privire la necesitatea poziţionării decoraţiunilor din brad, departe de flacăra lumânărilor.