Victoria republicanului Donald Trump la alegerile prezidenţiale americane, continuarea războiului din Orientul Mijlociu sau Jocurile Olimpice de la Paris se numără printre evenimentele care, potrivit unei
41% dintre cumpărăturile românilor s-au făcut la hipermarket
▲ Peste jumătate dintre familiile din România au trecut, în 2008, pragul hipermarketurilor pentru achiziţionarea bunurilor de larg consum, cumpărând mai des şi cu 25% mai mult faţă de 2007, conform unui studiu realizat de compania GfK pe piaţa de retail românească ▲
În cercetarea ce compară comportamentul consumatorului în anul 2008 faţă de 2007, consumul casnic de bunuri de larg consum a crescut în moneda naţională cu 19% în 2008 faţă de anul precedent. Cel mai important factor ce a dus la această evoluţie este creşterea în valoare a coşului de cumpărături, influenţată de creşterea preţurilor şi susţinută de o frecvenţă de cumpărare uşor mai redusă. Totodată, la nivel naţional, comerţul modern joacă un rol din ce în ce mai important, acoperind, anul trecut, 41% din valoarea bunurilor de larg consum, faţă de 38%, în 2007. Spre deosebire de comerţul tradiţional, formele comerţului modern, în special hipermarketuri şi discounteri, au convins cumpărătorii să le calce pragul mai des în 2008. Cea mai spectaculoasă creştere au avut-o hipermarketurile, de la aproape 15%, în 2007, la 18%, în 2008. Anul trecut, dintre retaileri s-a evidenţiat Real, însă pe primul loc a rămas în continuare Kaufland, performanţa fiind explicată şi prin deschiderea a noi magazine, devenind astfel printre cele mai dinamice reţele de retail de pe piaţa locală. Supermarketurile continuă să joace un rol important la nivel naţional, cu o cotă de aproximativ 14% din piaţă, în scădere cu un punct procentual faţă de 2007. Magazinele tip discount urmează trendul ascendent început în urmă cu trei ani, crescând la aproximativ 6%. Trei factori - numărul de cumpărători, frecvenţa de cumpărare şi valoarea achiziţionată - au contribuit la această evoluţie. Frecvenţa vizitării magazinelor este în scădere Formele de comerţ tradiţional se află în continuare pe un trend descendent, această tendinţă fiind însă mai accentuată la nivelul întregii ţări şi mai puţin în Bucureşti, unde ponderea acestor tipuri de magazine este relativ constantă. În Capitală, comerţul modern este responsabil pentru 71% din valoarea totală a bunurilor de larg consum. Hipermarketurile deţin cea mai importantă pondere, în jur de 42% cotă de piaţă în valoare, în creştere de la 39%, anul trecut. Mai mult de 90% dintre gospodăriile din Bucureşti şi-au făcut cumpărăturile cel puţin o dată din acest tip de magazin, în 2008. Deţinând avantajul proximităţii faţă de hipermarketuri, supermarketurile rămân, în continuare, importante pentru gospodăriile bucureştene, cu 21% cotă de piaţă în valoare. În Bucureşti, frecvenţa cu care gospodăriile cumpără bunuri de larg consum scade cu aproape 11%. Acest trend descendent este mai accentuat în formele tradiţionale de comerţ. Pentru formele comerţului modern, excepţia vine din partea discounterilor, care au reuşit să convingă gospodăriile să îi viziteze mai des decât în 2007. Grupul GfK este numărul patru mondial în clasamentul companiilor de cercetare de piaţă. Grupul are mai mult de 10.000 de angajaţi şi 115 subsidiare situate în peste 100 de ţări.