Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Societate Actualitate socială A fost reglementată munca de acasă

A fost reglementată munca de acasă

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Actualitate socială
Un articol de: Cristina Zamfirescu - 05 Martie 2018

O lege foarte aşteptată de anumite categorii de angajaţi, cea privind munca la distanţă, a fost adoptată săptămâna trecută de Camera Deputaţilor. „Orice persoană care lucrează de pe calculator poate să o facă de acum înainte de acasă, este pontat ca orice altă persoană care ar fi la serviciu, are contractul introdus în REVISAL, are toate drepturile ca orice salariat, doar că lucrează de acasă”, a explicat ministrul muncii.

Legea privind munca la distanţă a primit votul final al parlamentarilor, la mai mult de jumătate de an de la îna­intarea proiectului legislativ de către Guvernul României, şi reglementează „o activitate care poate fi efectuată de către salariat la distanţă de locul de muncă organizat de angajator, în mod regulat şi voluntar, folosind tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor”.

Potrivit legii care urmează să fie promulgată şi să intre în vigoare, angajații care lucrează la domiciliu vor stabili programul de muncă, dar și cel al orelor suplimentare, de comun acord cu angajatorul. În contractul dintre angajat şi angajator trebuie specificate zilele şi intervalul orar în care salariatul munceşte de acasă.

„Este un proiect de lege foarte popular în Japonia, adică legis­laţia din Japonia a stat la baza legislaţiei din România, acolo sunt foarte multe persoane care preferă să lucreze de acasă. (...) Practic orice persoană care lucrează de pe calculator poate să o facă de acum înainte de acasă, este pontată ca orice altă persoană care ar fi la serviciu, are contractul introdus în REVISAL, are toate drepturile ca orice salariat, doar că lucrează de acasă. Este bine şi pentru angajator pentru că nu mai trebuie să plătească cheltuieli de utilităţi, de exemplu, sau cheltuieli de chirie a spaţiului, este bine şi pentru angajat, nu mai pierde două ore de muncă în trafic, nu mai plăteşte transportul şi, sigur, dacă angajatorul îi dă o lucrare care ar putea să fie făcută în 8 ore şi o face în 4 ore este avantajat”, a declarat ministrul muncii, Lia Olguţa Vasilescu, la Palatul Parlamentului, după votul la acest proiect de lege.

Ea a adăugat că de acest proiect de lege nu vor beneficia doar angajaţii din IT, ci şi traducătorii, dar şi alte categorii de salariaţi. De asemenea, prin introducerea acestei noi forme de organizare a muncii şi îndeplinire a sarcinilor, vor creşte şansele persoanelor cu dizabilităţi pe piaţa muncii.

Potrivit legii adoptate de Parlament, salariatul care alege să lucreze de acasă va avea toate drepturile pe care le au şi colegii săi care merg la sediul firmei. Totodată, dacă are nevoie de materiale de la birou ori să trimită acte la sediu, costurile transportului intră în sarcina angajatorului. Desfăşurarea activităţii în regim de tele-muncă de către salariat va avea loc cel puţin o zi pe lună şi se poate extinde pe toată perioada de lucru, se mai spune în lege.

Ministrul muncii a mai afirmat că ITM poate să verifice dacă se respectă normele de securitate în muncă, precizând că „domiciliul se transformă într-un fel de birou”.

„Angajatorul trebuie să verifice dacă se respectă acasă toate normele de securitate de muncă şi inspectoratele teritoriale de muncă pot să facă verificări. Practic, domiciliul se transformă într-un fel de birou. Este exact ca şi cum ai lucra într-un birou, la angajator, doar că o faci de acasă”, a precizat Lia Olguţa Vasilescu, întrebată dacă ITM poate face verificări la domiciliul angajaţilor.

În ce priveşte pontajul celor 8 ore de lucru pe zi, ministrul muncii a spus că acesta se poate face electronic. Angajatorul are în continuare obligaţia să ponteze, dar asta nu este o problemă pentru firme. „Avem un sistem intern de pontaj, automatizat, şi fiecare manager se poate asigura că acel coleg a stat numărul respectiv de ore, cele 8, pe proiectul respectiv”, a explicat, pentru un post de televiziune, Cecilia Gherle, manager de resurse umane la o firmă de IT.