Camera Deputaţilor, ca for decizional, a adoptat, zilele trecute, o propunere legislativă mult așteptată de fermieri. Actul normativ modifică Legea nr. 287/2009 privind Codul civil în sensul instituirii duratei are
Acciza la combustibil se mărește cu 0,32 lei pe litru
Majorarea accizei la carburanți se va face în două etape, la 15 septembrie şi 1 octombrie, și este de 0,16 lei pe litru pentru fiecare din cele două etape, a anunțat ministrul finanţelor, Ionuţ Mişa. Astfel prețul combustibilului va crește cu 32 de bani pe litru.
Executivul a decis majorarea accizei etapizat pentru toate cele trei categorii de combustibil - benzină cu plumb, fără plumb şi motorină, pentru a nu genera creşterea preţului la pompă şi scăderea consumului, a explicat șeful de la Finanțe, Ionuț Mișa, care a adăugat că o scădere a consumului poate afecta bugetul de stat prin încasări mai mici.
„Încercăm să punem lucrurile la loc. Când am scos acciza, preţul la pompă n-a scăzut. Încercăm s-o punem la loc. Dacă creşte preţul la pompă, o să avem o altă discuţie cu companiile distribuitoare şi producătoare (...) Noi am scos acciza nu ca să le facem lor profit, ci ca să încercăm să ducem preţul mai jos. N-a funcţionat, o punem la loc”, a declarat premierul Mihai Tudose. La 1 ianuarie 2017 a fost eliminată supraaciza de 7 eurocenţi pe litrul de carburant, fapt ce a ieftinit carburanţii, România având al treilea cel mai mic preţ al benzinei din Uniunea Europeană (UE). Nu și la motorină însă. Buletinul Petrolier Săptămânal al UE plasează țara noastră pe locul 11 în spaţiul european la prețul acestui carburant, de 1,21 euro pe litru, mai scumpă decât în Germania, Franţa, Austria sau Belgia. Cele mai ieftine ţări pentru şoferi sunt cele baltice şi Polonia.
Reprezentanții Federaţiei Operatorilor Români de Transport (FORT) avertizează că în următoarele zile se vor produce blocaje la alimentările cu carburanţi, pe fondul creșterii acestora în vederea acumulării unor stocuri la preţurile actuale. Transportatorii susțin, într-un comunicat, că Guvernul a rămas imun la solicitările lor, refuzând să dialogheze, deși, „în plenul Consiliului Economic şi Social, patronatele, societatea civilă şi sindicatele s-au opus în unanimitate proiectului de modificare a Codului fiscal, din declaraţiile publice referitoare la asumarea din partea guvernului a creşterii accizelor se conturează o nouă etapă neagră pentru transporturile româneşti”.
Orice eurocent diferenţă în costul operaţional influenţează direct competitivitatea companiilor româneşti din transporturile terestre, mutând totodată consumul de carburant în afara României, atrage atenția FORT. Bugetul de stat pierde astfel sume importante, o dată deoarece consumatorii „captivi” ce nu pot alimenta decât în ţară sunt în imposibilitatea de a transfera creşterile în tarifele prestate și a doua oară pentru că, la un camion, o singură alimentare reprezintă un efort financiar suplimentar de 450 de lei.
Scumpirea carburanţilor va avea ca efect creșterea inflației și dezechilibre majore în economie, avertizează analiștii. Aceștia admit că România are cea mai mică taxare la acest moment din Uniunea Europeană la carburanți, însă Executivul omite că țara noastră are printre cele mai scăzute niveluri de trai din Europa. Or, când sărăcia predomină, normal este să fie și acciza scăzută, afirmă la unison analiștii economici.
În România, mai bine de jumătate din preţul unui litru de carburant reprezintă taxele şi accizele datorate statului. Mai exact, TVA de 19%, respectiv 80 de bani, la care se adaugă acciza de 2,04 lei, astfel că nivelul taxelor din prețul combustibilului la pompă este de 61%. Preţul petrolului, cursul de schimb, costurile de logistică sau marja companiilor petroliere reprezintă cealaltă parte din preț, fiecare influenţând mai mult sau mai puţin preţul de la pompă.