Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Societate Actualitate socială Alergenii, „vizibili“ pe etichetele parfumurilor

Alergenii, „vizibili“ pe etichetele parfumurilor

Data: 02 Octombrie 2008

▲ Produsele cosmetice sunt controlate de către inspectorii pentru protecţia consumatorului doar în momentul în care aceştia primesc de la producători însemnele de identificare a mărcilor ▲ Potrivit normelor legale, produsele cosmetice, implicit parfumurile, nu trebuie să pericliteze sănătatea umană atunci când sunt respectate condiţiile de utilizare, iar în compoziţia lor trebuie utilizate doar substanţe avizate de Ministerul Sănătăţii ▲ Astfel, consumatorii cu alergii îşi pot alege produsul potrivit dacă vor citi cu atenţie eticheta ▲

Produsele cosmetice fac parte din categoria produselor nealimentare iar producerea şi comercializarea lor sunt supuse unor legi separate. Potrivit legii 178 din anul 2000 şi republicată în Monitorul Oficial din 27 ianuarie 2005, următoarele produse fac parte din categoria cosmeticelor: creme, emulsii, loţiuni, geluri, uleiuri pentru piele (mâini, faţă picioare, etc); măşti pentru faţă (cu excepţia produselor care acţionează ca abrazive superficiale ale pielii pe cale chimică); baze nuanţatoare (lichide, paste, pudre); pudre de machiaj, pudre după baie, pudre igienice; săpunuri de toaletă, săpunuri deodorante; parfumuri, ape de toaletă, ape de colonie; preparate pentru baie şi duş (săruri, spume, uleiuri, geluri); depilatoare; deodorante şi antiperspirante; produse pentru îngrijirea părului; produse pentru ondulare, îndreptare şi fixare şi alte produse pentru îngrijirea părului, pentru decolorare; produse pentru ras; produse destinate buzelor; produse pentru îngrijirea dinţilor şi a gurii; produse pentru igiena intimă externă; produse de albire a pielii; produse antirid.

Un studiu dat publicităţii anul trecut sublinia faptul că piaţa românească este saturată de produsele contrafăcute. Astfel, aproape 70% dintre produsele de pe piaţă erau contrafăcute sau false, între cele două categorii existând anumite diiferenţe. Astfel, produsul fals foloseşte numele unui produs, însă conţinutul este diferit de cel avizat de autorităţi, iar produsul contrafăcut este cel care ia un nume asemănător unei anumite mărci, pentru a păcăli clientul.

Pentru a putea efectua controale în sectorul produselor cosmetice, producătorii trebuie să pună la dispoziţia inspectorilor produsul original, pentru a se putea diferenţia astfel falsurile.

În ceea ce priveşte elementele de siguranţă după care consumatorul s-ar putea ghida la achiziţia cosmeticelor, codul de bare trebuie citit de cumpărător pentru a descoperi ţara de provenienţă, modul de etichetare este important şi trebuie verificat, firmele de renume mondial utilizând inscripţii sofisticate tocmai pentru a fi mai greu de contrafăcut.

Lista alergenilor din parfumuri

Producătorii, importatorii, distribuitorii şi comercianţii de parfumuri şi alte produse cosmetice sunt obligaţi să se conformeze directivelor europene 76/768/CEE şi 2003/15/CE, care impun precizarea pe etichetele cosmeticelor care se vând în România (ca şi în UE) a tuturor substanţelor componente şi menţionarea expresă a substanţelor cu potenţial alergen.

Din 100 de substanţe posibil alergene, 26 au fost puse de specialiştii europeni pe o listă neagră, ceea ce înseamnă că prezenţa unei substanţe de pe listă în compoziţia unui anumit parfum/produs cosmetic obligă la o etichetare corespunzătoare, care să avertizeze potenţialii cumpărători.

Eugenolul sau geraniolul sunt alergeni prezenţi în 90% dintre parfumurile pentru femei şi mai toate marile mărci de parfumuri utilizează chimicale alergene. Opium figurează împreună cu Red şi Poison, în fruntea unei liste publicate în anul 2000 de către cercetători americani, care clasează parfumurile în func-ţie de posibilitatea de a provoca crize de astm.

Potrivit specialiştilor, gradul de nocivitate a substanţelor alergene diferă foarte mult, acelaşi parfum putând cauza sufocarea unui alergic, fără a avea însă nici un efect negativ asupra altor persoane.

Lista substanţelor alergene folosite în industria cosmeticelor, a căror semnalare prin etichetare este obligatorie:

1. 2-benzilideneheptanal

2. alcool benzilic

3. alcool cinamic

4. citral

5. eugenol

6. 7-hidroxicitronelal

7. isoeugenol

8. alcool amilcinamic

9. salicilat de benzil

10. aldehida cinamică

11. cumarina

12. geraniol

13. liral

14. alcool 4-metoxibenzilic

15. cinamat de benzil

16. farnesol

17. lilial

18. linalol

19. benzoat de benzil

20. citronelol

21. a-hexilcinamaldehida

22. d-limonen

23. oct-2-inoat de metil

24. alfa-cetonă

25. evernia prunastri

26. evernia furfuracea.