Necesitatea înfiinţării la nivel naţional a unei structuri specializate în intervenţii în situaţii de criză epidemiologică, microciparea animalelor din ferme şi modificarea legislaţiei, astfel încât să
An bun de producție pentru vinul românesc
România este una dintre puţinele ţări care au produs, în acest an, mai mult vin decât anul trecut. Țara noastră a înregistrat a patra cea mai mare creştere a volumului, după SUA, Portugalia și Germania, și și-a consolidat poziţia de al şaselea producător de vin din Europa (după Franța, Italia, Spania, Germania și Portugalia), potrivit unei platforme de promovare a vinului românesc.
Conform estimărilor Organizaţiei Internaţionale a Viei şi Vinului (OIV), România a produs, în 2023, 4,4 milioane de hectolitri de vin, cu 15% mai mult decât în 2022 şi cu 4% mai mult decât media ultimilor 5 ani, arată analiza platformei Wines of Romania, citată de Agerpres. Creşteri de volume au mai înregistrat, pe plan global, Statele Unite (25,5 milioane hl, cu 12% mai mult decât în 2022), Portugalia (7,4 milioane hl, +8%) şi Germania (9 milioane hl, +1%), în timp ce mari țări producătoare de vin din emisfera sudică și din Europa, ca urmare a condiţiilor climatice nefavorabile, a secetei şi bolilor viței-de-vie, au înregistrat scăderi abrupte ale volumelor. Cel mai mult au fost afectate Grecia (-50%), Croaţia (-46%), Georgia (-28%), Spania (-19%), Italia (-13%) şi Moldova (-10%). În emisfera sudică, cu excepția Noii Zeelande (+14%), s-au înregistrat pierderi în toate ţările producătoare: Uruguay şi Argentina (-29%), Australia (-22%), Chile (-18%), Africa de Sud (-10%).
O asemenea scădere a producţiei globale poate reprezenta o ocazie pentru România de a-şi redobândi statutul internaţional de mare producătoare și de a reveni pe piețele externe, în condițiile în care doar în jur de 5% din producție merge la export.
„Pentru România, ar putea reprezenta o oportunitate importantă, însă nu avem încă maturitatea, relaţiile din piaţă şi nivelul de organizare necesare pentru a profita de acest moment. Creşterea producţiei este, totuşi, o veste bună. Avem încă suprafeţe mari care abia intră pe rod sau care se apropie de maturitate, apar mereu noi producători, producătorii existenţi îşi diversifică şi îşi rafinează oferta - într-un cuvânt, apar semnele de maturizare ale pieţei de vin din România, cel puţin din punctul de vedere al producţiei”, a explicat, potrivit Agerpres, Marinela Ardelean, co-organizator al festivalului de vin RO-WINE şi fondator al platformei WinesOfRomania.com.
Potrivit acesteia, în ceea ce priveşte consumul de vin, nu se poate vorbi de o maturizare. Deşi pe piaţa internă, în ultimii 10-20 de ani, s-a dezvoltat o comunitate solidă de cunoscători şi consumatori avizaţi, industria mai are încă nevoie de dezvoltare.
„Vorbim despre readucerea vinului în rândul alimentelor şi despre o educare a consumatorului către moderaţie şi satisfacţie, despre paharul de vin de la masă, şi nu orice vin, ci unul de calitate, verificat şi conform, nu de vinul bunicului de la ţară”, a completat expertul. (C. Z.)
Pagină realizată de Cristina Zamfirescu