Necesitatea înfiinţării la nivel naţional a unei structuri specializate în intervenţii în situaţii de criză epidemiologică, microciparea animalelor din ferme şi modificarea legislaţiei, astfel încât să
Aproape jumătate dintre români cumpără doar strictul necesar
Principalul comportament manifestat de români în această perioadă este cumpătarea. Potrivit unui sondaj IPSOS, 45% dintre conaţionali afirmă că sunt mai atenți la cheltuielile care nu sunt neapărat necesare și au renunțat la cumpărarea electrocasnicelor, hainelor și încălțămintei sau chiar a unor produse alimentare. Doar 36% dintre cetăţeni menţionează că le ajung banii de la un salariu la altul.
„Topul subiectelor care îi preocupă pe cetăţenii României în acest moment arată, în mod deloc surprinzător, că principala îngrijorare a românilor (47%) este legată de puterea de cumpărare în perioada inflaţionistă pe care o traversăm. Îngrijorarea este mai pregnantă în rândul celor cu venituri medii pe gospodărie, precum şi în rândul părinţilor cu copii liceeni, împovăraţi cu cheltuielile aferente etapei educaţionale pe care o parcurg copiii lor”, susţin autorii sondajului realizat de Ipsos în perioada 26-29 mai 2023.
Pe locul al doilea în lista îngrijorărilor este nivelul salarial, 39% dintre respondenți fiind neliniştiţi de cuantumul veniturilor, cu precădere femeile şi românii cu educaţie medie, în rândul lor regăsindu-se şi cei care împrumută bani de la apropiați până la următorul salariu.
Urmează sărăcia şi inegalitatea socială care îi îngrijorează pe 34% dintre cetăţeni, în principal pe cei cu venituri mici, pensionari sau şomeri, apoi siguranța locului de muncă şi situaţia pensiilor (20%). Pensiile reprezintă o frământare mai puternică la cei de 50-65 ani, în special bărbaţi, din oraşe mici sau zone suburbane, mai mult în sudul ţării şi în rândul persoanelor cu venituri reduse pe gospodărie.
Comportamentul financiar al românilor în această perioadă evidenţiază o combinaţie de moderare şi planificare a cheltuielilor. Astfel, 45% dintre români afirmă că acordă mai multă atenţie cheltuielilor neesențiale.
„Este în principal cazul populaţiei vârstnice (50-65 ani), pensionarilor şi părinţilor. Aceştia sunt mai preocupaţi de evoluţia inflaţiei şi menţionează că în ultima perioadă au renunţat să cumpere diverse categorii de produse, fie că vorbim de produse electronice şi electrocasnice, îmbrăcăminte şi încălţăminte, dar şi produse alimentare sau de uz curent (gustări ambalate, sucuri, cafea, tutun şi băuturi alcoolice), ceea ce conduce la o încetinire a consumului, în general”, susţin autorii cercetării.
Sondajul oferă semnale destul de clare despre reticenţa populaţiei de a accesa credite bancare, fie de nevoi personale (8%), fie imobiliare (6%). Mai mult, se observă un comportament de rambursare anticipată a creditelor în curs (10%) şi intenţia de închidere a cardurilor de credit (11%). Totodată, unul din patru români (23%) susţine că preferă să împrumute sume de bani de la familie/prieteni decât să contracteze un credit bancar. (C. Z.)