Victoria republicanului Donald Trump la alegerile prezidenţiale americane, continuarea războiului din Orientul Mijlociu sau Jocurile Olimpice de la Paris se numără printre evenimentele care, potrivit unei
Arpechim ar putea fi închis de tot
▲ În continuare, situaţia de la Arpechim naşte controverse ▲ Activitatea Arpechim Piteşti ar putea fi închisă definitiv, la sfârşitul anului, dacă investiţiile pentru îndeplinirea condiţiilor de mediu nu se vor finaliza în şase luni, a anunţat, joi, Ministerul Mediului ▲
Oficialii Ministerului Mediului s-au întâlnit joi cu reprezentanţi ai companiei Petrom. Cele două părţi nu au găsit o soluţie pentru continuarea activităţii de petrochimie la rafinăria Arpechim, astfel încât să fie asigurată materia primă pentru combinatul Oltchim. Preşedintele AVAS, Teodor Atanasiu, a precizat că investiţiile care ar trebui realizate de compania Petrom la rafinăria Arpechim nu au o valoare foarte mare, iar activitatea de petrochimie nu va fi întreruptă. La rândul său, ministrul Economiei şi Finanţelor, Varujan Vosganian, a declarat că Arpechim nu va opri producţia şi va livra atât combustibili, cât şi materia primă necesară pentru Oltchim. Închiderea Arpechim scumpeşte şi autostrăzile Închiderea rafinăriei Arpechim va scumpi autostrăzile din România. Rafinăria din Argeş produce mai mult de jumătate din bitumul folosit la noi, iar o criză la Arpechim ar permite constructorilor de autostrăzi sau drumuri naţionale să mărească preţul asfaltului. Vorbim despre afaceri de miliarde de euro. La câteva ore de la anunţata închidere a rafinăriei Arpechim, primarul de la Piteşti a fost primul care şi-a dat seama că fără rafinărie tot programul său de asfaltare rămâne, practic, în aer. Din cele 500.000 de tone de bitum întinse anul trecut pe şoselele din România, Arpechim a livrat aproape 300.000. Restul, a venit puţin de la Vega lui Dinu Patriciu, puţin de la Petrotel Lukoil şi o cantitate mai mare din import. Bitumul de afară este adus de trei mari firme, în spatele cărora se află nişte off-shore-uri, dar cu adevărat important este faptul că bitumul de import costă cu 15% mai mult decât cel de la Arpechim. Reprezentanţii de la Compania Naţională de Autostrăzi au reacţionat şi ei imediat. Nu de alta, dar în România este uşor să câştigi o licitaţie oferind cel mai mic preţ. După aceea, ceri recalcularea, motivând tocmai scumpirea bitumului. Aşadar, cel mai afectat de închiderea Arpechim nu este nici Petrom, nici Oltchim, ci de departe, românul contribuabil, care va plăti câteva sute de milioane de euro în plus numai la o simplă recalculare a contractelor de asfaltare. Pe de altă parte, o criză de bitum nici nu poate avea loc într-o ţară membră a Uniunii Europene, căci materialul va veni imediat din import. Dar o criză de bitum poate fi cu succes simulată, când pe piaţă sunt doar câţiva furnizori. Este nevoie doar de câteva sincope în aprovizionare şi de o ridicare rapidă şi temporară a preţurilor şi, în nici o lună, contractele de asfaltare ar fi modificate. Urmările unui gest simplu şi foarte legal de oprire a unei rafinării poate avea, astfel, efecte imense asupra bugetului de stat, asupra economiei şi buzunarului muritorilor de rând. Şi poate deloc întâmplător, premierul Tăriceanu a numit, miercuri, un nou preşedinte la Agenţia pentru Protecţia Mediului. Rafinăria Arpechim a rămas fără autorizaţie de mediu pentru următoarele 6 luni şi trebuie să-şi oprească activitatea. Agenţia pentru Protecţia Mediului Argeş spune că Petrom nu a făcut investiţiile promise pentru protecţia mediului. Compania petrolieră consideră nejustificată retragerea autorizaţiei şi a anunţat că va ataca în instanţă această măsură. Petrom susţine că închiderea Arpechim va atrage creşteri de preţuri la carburanţi, dar concurenţa dezminte acest scenariu: Rompetrol, Lukoil şi MOL au anunţat că au capacitatea de a livra cantitatea de combustibili pe care piaţa românească o cere.