Victoria republicanului Donald Trump la alegerile prezidenţiale americane, continuarea războiului din Orientul Mijlociu sau Jocurile Olimpice de la Paris se numără printre evenimentele care, potrivit unei
Au crescut preţurile la carburanţi
Vineri, 15 septembrie, a intrat în vigoare prima majorare, cu 16 bani pe litru, a accizelor la motorină şi benzină, urmând ca a doua etapă a creşterii accizelor la carburanţi să fie făcută la 1 octombrie. Din momentul anunţării până în prezent, preţurile carburanţilor au crescut la pompă cu 10-20 de bani pe litru.
Accizele la carburanţi şi, implicit, preţurile la pompă, s-au majorat, începând de vineri, cu 0,16 lei pe litru la toate cele trei categorii de combustibil, respectiv benzină cu plumb, fără plumb şi motorină, iar de la 1 octombrie va avea loc a doua etapă de creştere a accizelor, cu încă 0,16 lei pe litru, după care aceste niveluri ale accizelor vor rămâne valabile până în anul 2022, inclusiv.
Scumpirile sunt inevitabile după majorarea accizei, spun benzinarii. „Este clar că preţurile vor mai creşte pe încă atât cât au crescut în zilele de când a fost anunţată această chestiune”, a declarat pentru TVR Ioan Tache, de la Asociaţia Benzinarilor Independenţi. La unele benzinării din Capitală, de exemplu, cel mai ieftin sortiment de benzină costă 4,9 lei pe litru, cu 20 de bani pe litru mai mult faţă de acum două săptămâni.
Măsura de creştere a accizelor la carburanţi a fost anunţată de ministrul finanţelor, Ionuţ Mişa, la finele lunii august, care a precizat că majorarea va fi făcută în etape, „pentru a nu produce un şoc la nivelul consumului, şoc care poate genera creşteri de preţ, scăderi de consum şi poate afecta bugetul de stat, având încasări mai mici la bugetul de stat şi nu se mai atinge un obiectiv”.
De atunci, transportatorii profesionişti, care sunt şi cei mai mari consumatori de carburanţi, au ameninţat cu proteste şi au avertizat că vor alimenta din afara ţării dacă nu li se va restitui o parte din acciză.
Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) a solicitat, chiar, Guvernului să nu majoreze acciza la carburanţi, ci să îmbunătăţească sistemul de rambursare a taxei pe valoarea adăugată (TVA) străinilor, astfel încât România să devină un centru de alimentare de carburant din zona Balcanilor, precum Luxemburg în Europa de Vest. „În caz contrar, majorarea accizei la carburanţi ar putea aduce pierderi la bugetul de stat. Tacit, Ministerul de Finanţe recunoaşte acest lucru prin faptul că doreşte implementarea supraaccizei în două etape, de la 15 septembrie şi 1 octombrie 2017, cu scopul de a evita un şoc pe piaţă”, susţin reprezentanţii UNTRR.
Ulterior, transportatorii rutieri au primit asigurări din partea guvernanţilor că preţul carburanţilor nu va creşte după majorarea accizei, iar în caz contrar ar putea fi reluată schema de rambursare a supraaccizei.
Pe de altă parte, preşedintele Consiliului Naţional pentru Întreprinderile Private Mici şi Mijlocii (CNIPMMR), Florin Jianu, a atras atenţia preţurile la combustibili au crescut înainte ca acciza să fi fost introdusă. „În momentul în care scoţi o taxă, cuantumul scăderilor de preţuri nu e egal cu cuantumul taxei respective, iar când o reintroduci, fapt ce s-a întâmplat zilele acestea, deja preţurile au fost crescute fără ca acciza să fi fost introdusă. Ceea ce spun eu acum este o pledoarie pentru predictibilitate şi stabilitate”, a spus Florin Jianu.
La benzina fără plumb, acciza urmează să crească în total, în cele două etape (15 septembrie şi 1 octombrie), de la 2.151,13 lei/tonă, respectiv 1.656,36 lei/1000 litri la 2.643,39 lei/tonă, respectiv 2.035,40 lei/1000 litri. La motorină, acciza urmează să crească de la 1.796,53 lei/tonă, respectiv 1.518,04 lei/1000 litri la 2.245,11 lei/tonă, respectiv 1.897,08 lei/1000 litri.
În România, se consumă anual aproximativ 7 miliarde de litri de carburanţi, din care 5 miliarde de litri motorină şi 2 miliarde de litri benzină.