Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×
Acasa Societate Actualitate socială Australia, primul stat care îi confruntă pe giganții internetului

Australia, primul stat care îi confruntă pe giganții internetului

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Actualitate socială
Data: 01 Mar, 2021

Australia a adoptat prima lege din lume care obligă Facebook și Google să plătească drepturi de autor pentru știrile pe care le preiau pe platformele lor. Cei doi giganți ai internetului s-au opus din răsputeri legii, inclusiv prin gestul făcut de Facebook de a bloca articolele de presă pe rețeaua sa de socializare. În final, s-a ajuns la un compromis, iar Facebook şi Google au două luni pentru a încheia acorduri cu instituţiile media în schimbul utilizării materialelor lor.

Legea adoptată săptămâna trecută de Australia s-ar putea dovedi un model pentru rezolvarea conflictelor dintre giganţii tehnologici şi autorităţile de reglementare din întreaga lume pentru a echilibra relaţiile dintre mass-media tradiţionale, aflate în dificultate financiară, şi corporațiile care domină internetul şi captează o parte semnificativă a veniturilor din publicitate.

Google va plăti de acum pentru conţinutul de ştiri care apare în noul său instrument numit Google News Showcase, iar Facebook va trebui să plătească furnizorii care apar în produsul său News, ce urmează să fie lansat în Australia în acest an.

Grupul lui Mark Zuckerberg a anunţat că va investi cel puţin 1 miliard de dolari în conţinut de ştiri în următorii trei ani.

La rândul său, Google a fost de acord să plătească „sume semnificative” pentru articolele furnizate de News Corp, grupul de presă al magnatului Rupert Murdoch, care a făcut presiuni în favoarea adoptării acestei legi.

Legea a fost adoptată după negocieri intense, principalul argument împotrivă al Facebook și Google fiind că proiectul dovedește o „fundamentală” neînțelegere a modului în care func­ționează internetul. În schimb, legiuitorul australian a pledat pentru mai multă echitate la împărțirea veniturilor din publicitate, cei din presa tradițională fiind total dezavantajați de puterea marilor companii online, precum Google și Facebook. 

Potrivit unei investigații făcute de o agenție guvernamentală, din fiecare 100 de dolari cheltuiți de companiile de publicitate australiene, 49 ajung la Google, 24 ajung la Facebook, iar doar circa un sfert, la creatorii de conținut din presă.

Facebook și Google au răspuns spunând că nu trebuie ignorat rolul pe care îl au platformele online în creșterea audienței și aducerea de noi cititori pentru grupurile de presă.

Greșeala Facebook a fost că a trecut la acțiuni de forță, blocând paginile instituţiilor media din ţară. Victime colaterale au fost peste 100 de pagini de Facebook oficiale ale serviciilor de sănătate publică și de urgență, de asemenea, închise.

În final, s-a ajuns la un compromis, Guvernul de la Canberra acceptând să aducă amendamente la lege care să ofere „o mai mare claritate” platformelor digitale şi instituţiilor media de ştiri, dar fără a renunța la principala prevedere: obligativitatea companiilor online de a plăti ­pentru conținutul de presă pe care îl folosesc. (C. Z.)