Victoria republicanului Donald Trump la alegerile prezidenţiale americane, continuarea războiului din Orientul Mijlociu sau Jocurile Olimpice de la Paris se numără printre evenimentele care, potrivit unei
Avantaje şi dezavantaje ale impozitului pe gospodărie
Introducerea impozitului pe gospodărie în locul cotei unice de impozitare de 16%, susținută de Ministerul Finanțelor, va determina o scădere a sumelor pe care le vor plăti contribuabilii, dar și a veniturilor bugetare, susțin specialiștii. Aceștia atrag atenția asupra faptului că este o procedură greoaie, când peste tot în lume tendința este de simplificare.
Ministerul Finanţelor vrea să înlocuiască cota unică de impozitare de 16% cu un impozit de 10% pe venitul global al gospodăriilor, sistem extrem de complex şi greu de administrat atât de către contribuabil, cât şi de către autoritatea fiscală, este de părere Mihaela Mitroi, consultant fiscal la PwC România, care a precizat că introducerea impozitului pe gospodărie va determina o scădere a sumelor pe care le vor plăti contribuabilii, dar şi a veniturilor bugetare.
„Din calculele pe care le-am făcut, contribuabilul va plăti mai puţin prin metoda pe care au propus-o, de determinare a venitului global ajustat şi a venitului taxabil. Cât de sustenabil va fi acest sistem, nu ştiu. Sistemul este complex pentru contribuabil şi cere cunoştinţe de fiscalitate şi de aceea, probabil, se propune ideea consultantului fiscal. Şi statul va colecta mai puţini bani la buget”, spune consultantul fiscal.
Sistemul de impozitare pentru gospodărie este folosit în Statele Unite, iar în Uniunea Europeană este pe cale de dispariţie, puţine ţări îl mai aplică la ora actuală. „Tendinţa la nivel internaţional este de simplitate. De aceea cred că ar fi bine să ne gândim dacă vrem să introducem un sistem atât de complex care va fi greu de administrat, atât de contribuabil, cât şi de autoritatea fiscală. Pe de altă parte, reţinerea la sursă, ca mecanism, este simplă. De exemplu, dacă ai 2.000 de angajaţi tu reţii la sursă şi plăteşti către ANAF. Cum ar fi să trimit 2.000 de angajaţi să-şi plătească singuri taxele și cumulaţi, la nivel naţional, toţi angajaţii?”, a explicat Mitroi.
Totodată, din momentul introducerii sistemului de impozitare pe gospodării, vor exista contribuabili care nu îşi vor putea plăti taxele şi impozitele pentru că, la momentul plăţii, nu vor avea fondurile necesare.
În opinia reprezentanţilor mediului de afaceri, trecerea la impozitarea pe gospodărie necesită o pregătire de cinci ani, timp în care trebuie să existe o perioadă de tranziție pentru Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), pentru îndrumarea persoanelor fizice, pentru asigurarea numărului de consultanţi fiscali şi pentru pregătirea acestora.
„Nu există o cultură şi o tradiţie a românului ca timp de un an să strângă bonurile, să completeze un formular foarte important, să pună bani deoparte, să îşi facă toate calculele privind deducerile şi să plătească. În plus, acei consultanţi fiscali vor fi angajaţii statului, nu ca în SUA, unde sunt angajaţi de tine şi te ajută”, a declarat Florin Jianu, reprezentantul Consiliului Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR). Potrivit acestuia, cota unică este cel mai bun model, iar ANAF nu trebuie să facă altceva decât să-şi eficientizeze colectarea.
Ministerul Finanţelor a propus recent un proiect al Codului Economic, conform căruia cota unică de impozitare a veniturilor persoanelor fizice ar putea fi înlocuită cu un impozit de 10% pe venitul global al gospodăriilor, venitul impozabil urmând să fie stabilit după ce, din suma totală câştigată de membrii unei gospodării, vor fi scăzute o serie de cheltuieli şi deduceri, de exemplu, pentru contribuţia de sănătate plătită, prima de asigurare obligatorie pentru casă şi maşină, programe after-school, abonamente la sala de fitness. Fiecare gospodărie va beneficia de un punctaj acordat în funcţie de numărul membrilor de familie şi de un plafon neimpozabil.