Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Societate Actualitate socială „Băncile sunt conştiente că au clauze abuzive în contracte“

„Băncile sunt conştiente că au clauze abuzive în contracte“

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Actualitate socială
Data: 05 Martie 2013

„Această frică pe care o are sistemul bancar şi aceste sume care sunt vehiculate, cum că România o să piardă sute de milioane de euro, demonstrează faptul că ei sunt conştienţi că au clauze abuzive. Sunt conştienţi că au fost introduse în contractele cu consumatorii.“

În România există 3,8 milioane de persoane fizice debitori ai băncilor şi aproximativ 17 milioane de depozite, a declarat, ieri, într-o conferinţă de specialitate, Bogdan Olteanu, viceguvernatorul Băncii Naţionale a României, citat de Agerpres.
 
„Clauza abuzivă nu trebuie să se regăsească într-un contract“, a mai subliniat viceguvernatorul Băncii Naţionale, cu referire la consecinţe juridice generate de intrarea în vigoare a modificărilor Legii nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între profesionişti şi consumatori.
 
„Eu nu cred că cineva poate susţine menţinerea unei clauze abuzive. Aşa cum se numeşte, aşa este. Clauza abuzivă nu trebuie să se regăsească într-un contract, iar caracterul abuziv al unei clauze trebuie să rezulte dintr-o lege. În principiu poate fi, desigur, o instanţă. (...) Sunt convins că orice bancher preferă să îşi facă un plan realist de afaceri decât să-şi facă un plan de afaceri optimist, care să eşueze. Este util şi înţelept să găsim modalitatea de cuantificare, de stabilire a procedurilor, în această chestiune (Legea nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele de credit - n.r.). Poate ajungem ca decizia finală, de exemplu, să fie luată la nivelul celei mai înalte instanţe judecătoreşti din România. De asta se face o lege, ca să existe reguli şi excepţii, inclusiv posibilitatea apelului la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie“, a mai afirmat oficialul BNR.
 
Săptămâna trecută, preşedintele Asociaţiei Române a Băncilor, Radu Gheţea, declara că bancherii au solicitat Ministerului Justiţiei ca procesele intentate de clienţi sau asociaţiile de clienţi să nu fie limitate la Curtea de Apel, aşa cum prevede noul Cod Civil, ci să se meargă până la Înalta Curte.

„Consumatorul nu are nici o posibilitate să negocieze“

Consumatorul nu are nici o posibilitate să negocieze contractul cu banca, iar băncile sunt conştiente că au clauze abuzive în contracte, a declarat, la rândul său, Mihail Meiu, director în cadrul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC).
 
„Nu o să putem să convingem pe nimeni că există un echilibru de forţe între un consumator şi o bancă. Nu o să putem să spunem că nu există contracte preformulate în condiţiile în care consumatorul, practic, nu are nici o posibilitate să negocieze cu o bancă. În controalele pe care le-am făcut noi, de exemplu la sucursalele din provincie, acestea nici nu mişcă în faţa centralei. Nu au voie să modifice un rând din ce scrie acolo“, a subliniat Mihail Meiu.
 
Potrivit oficialului ANPC, „puterea de negociere a consumatorului este aproape zero“.
 
„Este adevărat că el poate să aleagă între mai multe bănci, dar oriunde se duce găseşte aceeaşi atitudine. Practic sunt contracte preformulate. Ceea ce pe mine m-a mirat un pic este că discuţiile (în interiorul băncilor - n.r.) au fost de genul «cum să facem ca să demonstrăm noi judecătorului că de fapt consumatorul a fost informat?», când, în realitate, ar trebui să îşi pună problema cum să facă să nu pună o clauză abuzivă în contract. Această frică pe care o are sistemul bancar şi aceste sume care sunt vehiculate, că România o să piardă sute de milioane de euro, demonstrează faptul că ei sunt conştienţi că au clauze abuzive. Sunt conştienţi că au fost introduse în contractele cu consumatorii“, a mai afirmat oficialul ANPC.
 
Mihail Meiu a mai spus că lipsa de negociere este unul dintre lucrurile cele mai importante pe care le-a constatat ANPC.
 
„Până acum, în clipa în care o clauză era considerată abuzivă, judecătorul dispunea eliminarea acestei clauze din contractul acelui consumator care a dat banca în judecată sau acelui grup de consumatori, cum a fost cazul unor asociaţii care s-au unit şi s-au plâns la judecătorie de existenţa unei clauze abuzive. Ceea ce aduce noul Cod de procedură civilă este că, din dispoziţia judecătorului, se vor elimina (clauzele abuzive - n.r.) din toate contractele, nu numai din acelea pentru care banca a fost dată în judecată“, a explicat Mihail Meiu.