Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Societate Actualitate socială Banii înapoi sau schimbarea produsului în termen de 30 de zile

Banii înapoi sau schimbarea produsului în termen de 30 de zile

Un articol de: Oana Nistor - 10 Iunie 2009

▲ Consumatorii nu-şi cunosc foarte bine drepturile garantate prin lege ▲ În ultimii ani, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului (ANPC) a iniţiat mai multe proiecte în acest sens, fiind editate broşuri cu drepturile şi obligaţiile consumatorului în România şi în Uniunea Europeană ▲ În afara drepturilor fundamentale, consumatorului trebuie să-i fie asigurate produse sigure, originale, testate sau certificate ▲ De asemenea, bunurile cumpărate trebuie să îndeplinească şi alte cerinţe, între care să corespundă descrierii şi scopului propus ▲

Manualul consumatorului, editat de ANPC, prezintă în primul rând drepturile fundamentale ale consumatorului, întocmite în concordanţă cu cerinţele pieţei comune ale Uniunii Europene, acestea ajungând la un număr de şapte, la care se adaugă alte două stabilite în Codul Consumatorului şi care îi sprijină interesele.

1. Dreptul de a fi protejaţi împotriva riscului de a achiziţiona un produs sau de a li se presta un serviciu care ar putea să le prejudicieze viaţa, sănătatea sau securitatea ori să le afecteze drepturile şi interesele legitime;

2. Dreptul de a fi informaţi complet, corect şi precis asupra caracteristicilor esenţiale ale produselor şi serviciilor, astfel încât decizia pe care o adoptă în legătură cu acestea să corespundă cât mai bine nevoilor lor, precum şi de a fi educaţi în calitatea lor de consumatori;

3. Dreptul de a avea acces la pieţe care le asigură o gamă variată de produse şi servicii de calitate;

4. Dreptul de a fi despăgubiţi pentru prejudiciile generate de calitatea necorespunzătoare a produselor şi serviciilor, folosind în acest scop mijloacele prevăzute de lege;

5. Dreptul de a se organiza în asociaţii pentru protecţia consumatorilor, în scopul apărării intereselor lor;

6. Dreptul de a refuza încheierea contractelor care conţin clauze abuzive, în conformitate cu legislaţia în vigoare;

7. Dreptul de a nu li se interzice de către un agent economic să obţină un beneficiu prevăzut de legea în vigoare.

Produsele trebuie să fie sigure

Bunurile cumpărate trebuie să îndeplinească anumite cerinţe, respectiv să corespundă descrierii (dacă este dată o descriere pe ambalaj, într-o reclamă, pe o etichetă sau orice altă descriere emisă de agentul economic; aceasta trebuie să fie reală), să corespundă scopului propus (dacă se solicită un produs pentru un scop particular, de exemplu un covor pentru scări, o vopsea pentru calorifere, produsele trebuie să corespundă exact scopului propus), să fie adaptate pentru utilizare normală (produsele corespund scopului pentru care bunurile de acelaşi tip sunt în mod obişnuit utilizate) şi să aibă o calitate acceptabilă (bunurile trebuie să funcţioneze şi să-şi îndeplinească scopul pentru care au fost achiziţionate, să nu prezinte defecte, chiar şi minore, să aibă o prezentare şi o finisare rezonabilă şi să fie sigure şi durabile).

În momentul achiziţionării unui produs nou sau a unui produs recondiţionat, produsele trebuie să fie sigure (în condiţii normale de utilizare produsele nu trebuie să reprezinte un risc sau cel mult un risc minim pentru sănătatea sau securitatea consumatorilor şi nu trebuie să producă pagube), originale (bunurile trebuie să fie fabricate de producătorul declarat, să nu fie contrafăcute, falsificate sau înlocuite cu alte produse similare), testate sau certificate (dacă există legi specifice în vigoare, atunci anumite produse trebuie testate sau certificate înainte de a fi vândute). De asemenea, produsele trebuie să fie fără defecte (trebuie comercializate numai produsele care îndeplinesc cerinţele impuse sau declarate), garantate (produsele de folosinţă îndelungată trebuie să fie însoţite de certificate de garanţie), bine ambalate (ambalajul trebuie să asigure integritatea şi calitatea produsulelor), conform descrierii (producătorii nu trebuie să facă declaraţii incorecte sau care nu pot fi dovedite, iar publicitatea trebuie să fie făcută în mod corect şi nu trebuie să fie înşelătoare).

Agentul economic trebuie să informeze consumatorul despre preţul produselor şi să afişeze preţurile în loc vizibil şi într-o formă lizibilă. Consumatorul are dreptul să fie informat, după caz, despre termenul de garanţie, termenul de valabilitate/data limită de consum, data durabilităţii minimale, durata minimă medie de utilizare, instrucţiuni de utilizare, avertizări împotriva utilizării necorespunzătoare, mod de instalare şi condiţii de garanţie. Informaţiile trebuie să fie redactate în limba română, indiferent de ţara de origine a produsului.

Consumatorul poate cere returnarea banilor

Când utilizarea unui produs nealimentar prezintă deficienţe de calitate, atunci consumatorul are dreptul la returnarea banilor sau la înlocuirea produsului de către agentul economic, dacă deficienţa a apărut în termen de 30 de zile de la data vânzării produsului.

Dacă produsele de folosinţă îndelungată prezintă deficienţe în perioada de garanţie, consumatorul are dreptul la repararea sau înlocuirea necondiţionată a produsului de către agentul economic. Dacă produsele sunt neutilizabile mai mult de 10% din perioada de garanţie, consumatorul poate solicita înlocuirea sau restituirea contravalorii produselor. Perioada de garanţie este prelungită cu perioada în care produsul a fost neutilizabil, dar nu din culpa consumatorului.

În situaţiile când produsele de folosinţă îndelungată prezintă deficienţe după expirarea termenului de garanţie, consumatorul are dreptul de a remedia sau înlocui gratuit produsul, dacă acesta nu a putut fi utilizat ca urmare a unor deficienţe cauzate de vicii ascunse, însă doar dacă aceste vicii au apărut în cadrul duratei medii de utilizare.

De asemenea, dacă produsele nu sunt conforme cu prevederile contractuale stipulate, consumatorul are dreptul să primească despăgubiri.

Există situaţii când producătorul sau distribuitorul are obligaţia de a retrage de la vânzare produse care au fost identificate, prezentând anumite defecte, sau de a le înlocui pentru a fi reparate.

Dacă produsele nu sunt conforme cu reglementările în vigoare, consumatorul poate solicita agentului economic repararea sau înlocuirea produsului fără altă plată suplimentară din partea consumatorului. Orice reparaţie sau înlocuire a produsului trebuie făcută într-o perioadă de timp rezonabilă şi fără să dezavantajeze consumatorul.