Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Societate Actualitate socială Beneficiile aduse de biocarburanţi, puse sub semnul întrebării

Beneficiile aduse de biocarburanţi, puse sub semnul întrebării

Data: 17 Iulie 2008

▲ Politicile publice de sprijin pentru biocarburanţi sunt costisitoare, au repercusiuni asupra preţurilor mondiale ale alimentelor şi utilitatea acestora pentru reducerea gazelor cu efect de seră este limitată, potrivit Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică, citată de agenţia EFE ▲ În prezent, biocarburanţii sunt responsabili pentru o reducere cu 1% a gazelor cu efect de seră, asociate transporturilor ▲

Într-un raport prezentat miercuri, Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE), din care fac parte 30 de ţări, a precizat că, în total, costurile acestor politici publice vor fi de 25 de miliarde de dolari anual, în 2015, în Statele Unite ale Americii, Canada şi Uniunea Europeană, faţă de 11 miliarde, în 2006. În prezent, biocarburanţii sunt responsabili pentru o reducere cu 1% a gazelor cu efect de seră, asociate transporturilor. Politicile de sprijin pentru biocarburanţi costă între 960 şi 1.700 de dolari pentru fiecare tonă de gaze cu efect de seră economisită, semnalează organizaţia cunoscută sub numele de „clubul ţărilor dezvoltate“. Aceste politici includ avantaje fiscale, ajutoare directe pentru producţia de biomasă, aprobarea de legi şi, de asemenea, restricţii comerciale pentru protejarea industriilor naţionale. Potrivit OCDE, efectele pe termen mediu ale acestor măsuri asupra producţiei agricole sunt importante şi nu trebuie subestimate. Prin politicile aflate în vigoare, în prezent, 12% din producţia mondială de cereale secundare şi 14% din cea de ulei vegetal ar putea fi destinate, pe termen mediu, producţiei de biocarburanţi. Aceste procente vor creşte la 13%, în cazul cerealelor secundare, şi la 20% pentru uleiul vegetal, în momentul în care va intra în vigoare în SUA legea privind independenţa şi securitatea energetică şi când se va aproba în UE proiectul de directivă privind energiile regenerabile. OCDE calculează că, din cauza măsurilor existente, în prezent, pentru biocombustibili, preţurile pe termen mediu la porumb, grâu şi uleiuri vegetale vor creşte, pe termen mediu, cu 5%, 7% şi, respectiv, cu 19% şi ar putea avea loc o creştere similară în cazul aprobării noilor politici programate.

Creşterea suprafeţelor agricole, un posibil echilibru

Efectul asupra preţurilor biocarburanţilor din generaţia a doua (care nu utilizează produse alimentare ca materie primă) va depinde de cantitatea de biomasă obţinută de pe terenurile cultivate. O puternică expansiune a suprafeţei de culturi agricole ar atenua efectele asupra preţurilor, dar ar putea da naştere la preocupări legate de repercursiunile nefaste asupra mediului înconjurător. Măsurile de sprijin pentru biocarburanţi ar putea avea un impact considerabil asupra utilizării terenurilor cultivabile în America Latină şi Africa, dar este important să se prevină pagubele ce ar putea fi aduse mediului înconjurător şi despăduririle, semnalează autorii studiului. În aceste condiţii, OCDE recomandă ca fiecare ţară să adopte propriile strategii, conform priorităţilor proprii, astfel încât să nu existe „o politică universal aplicabilă“, strategii care să permită respectarea obiectivelor şi minimizarea consecinţelor. Este mai ieftină reducerea consumului de energie, în special în transporturi, decât înlocuirea unor resurse energetice cu altele, de aceea trebuie făcute mai multe eforturi în acest sens, consideră OCDE.

Alimente mai scumpe

O altă măsură este favorizarea utilizării suprafeţelor încă necultivate, în loc de a se recurge la producţie în zonele sensibile din punct de vedere ecologic. OCDE preconizează o deschidere a pieţei biocarburanţilor şi de materii prime pentru a ieftini şi a face mai eficientă producţia şi pentru a elimina impactul asupra mediului şi dependenţa de combustibili fosili. Pe termen mediu, expansiunea sectorului biocarburanţilor va scumpi alimentele şi va creşte gradul de insecuritate alimentară a celor defavorizaţi, dar, dacă se liberalizează sectorul, poate deveni o opţiune economică viabilă în unele ţări în dezvoltare. Organizaţia recomandă, de asemenea, mai multă cercetare, atât în sectorul biocarburanţilor, cât şi în cel al energiei solare şi al altor tehnologii promiţătoare.