Victoria republicanului Donald Trump la alegerile prezidenţiale americane, continuarea războiului din Orientul Mijlociu sau Jocurile Olimpice de la Paris se numără printre evenimentele care, potrivit unei
Bicicleta, o soluţie pentru decongestionarea traficului
Două dintre cele mai mari probleme ale bucureştenilor, traficul şi poluarea, ar putea fi rezolvate prin măsuri de încurajare a folosirii bicicletei ca mijloc de transport alternativ. Un studiu realizat recent relevă că 98% din locuitorii Capitalei sunt favorabili creşterii utilizării bicicletei ca mijloc de deplasare, dar sunt demotivaţi de insecuritatea în trafic, respectiv de lipsa benzilor dedicate bicicletelor, dar şi de lipsa infrastructurii de parcare a acestora.
Majoritatea bucureştenilor (98%) sprijină un proiect care să permită creşterea utilizării bicicletei ca mijloc de deplasare, o soluţie la problemele de trafic actuale, rezultă dintr-un studiu realizat de Asociaţia Institutul Verde (AIV). „Asta înseamnă un suport social masiv şi ar putea să fie un proiect de uniune municipală la un moment dat, pentru că toată lumea îşi doreşte şi crede că asta este soluţia viitorului. Şi pentru problemele de trafic, şi pentru problemele de poluare. Acestea sunt cele două probleme sociale pe care, în viziunea bucureştenilor, le-ar rezolva o utilizare mai mare a bicicletei ca mijloc de deplasare urbană”, a precizat Florian Niţu, preşedintele asociaţiei.
Unul dintre factorii care îi demotivează pe cei care îşi doresc să folosească bicicleta ca mijloc de deplasare urbană îl constituie insecuritatea în trafic, 93% din participanţii la sondaj indicând acest lucru, potrivit studiului realizat online în perioada iunie-august 2017, pe un eşantion de 731 de subiecţi, cu o reprezentativitate de plus-minus 4%.
„Strâns legat de insecuritatea în trafic e problema inexistenţei pistelor sau a benzilor pentru bicicletă. 97% din subiecţi au indicat acest factor, pentru că banda dedicată bicicletelor este soluţia predilectă pentru a rezolva sentimentul de insecuritate în trafic pe care îl au bicicliştii. Şi atunci, ca soluţie directă, dezvoltarea reţelei de piste pentru biciclete ar fi un lucru extraordinar de bun, care ar încuraja şi mai mult utilizarea bicicletei. Acesta este un prim aspect, o primă arie problematică - insecuritatea”, a susţinut Niţu.
Potrivit acestuia, o a doua arie de factori care îi demotivează pe bucureşteni să utilizeze bicicleta ca mijloc de deplasare este lipsa infrastructurii de parcare. Circa 85% din participanţii la sondaj au răspuns astfel, „pentru că nu ai unde să parchezi bicicleta dacă te duci la serviciu, dacă te duci în oraş, dacă vrei să iei metroul la un moment dat, nu ai unde lăsa bicicleta”.
Studiul mai relevă că un alt factor de demotivare este „mai degrabă un factor atitudinal”.
„Bicicleta, în general, nu e văzută la nivelul mentalului colectiv ca mijloc de deplasare urbană. Nu este conştientizată ca atare”, a susţinut Niţu. Din studiu mai rezultă că utilizarea bicicletei ca mijloc de deplasare urbană este un comportament „uşor elitist” în momentul de faţă, peste 90% din respondenţi afirmând că au studii superioare.
„Din punct de vedere atitudinal, o înclinaţie mai mare pentru folosirea bicicletei o au persoanele educate, cu studii superioare, cu preocupare pentru protecţia mediului, sunt persoane care lucrează de regulă în sectorul privat, îşi permit o maşină, însă utilizează bicicleta mai degrabă dintr-o datorie civică pentru oraş şi pentru protecţia mediului”, a comentat Niţu.
Pe de altă parte, utilizarea bicicletei ca mijloc de transport primeşte sprijin şi în Parlament. Senatul a adoptat luni un proiect legislativ care prevede reducerea amenzilor pentru biciclişti de la 6 la 8 puncte de amendă (între 870 şi 1.160 lei), cât sunt în prezent, la 2 sau 3 puncte de amendă (290 sau 435 lei), motivul invocat la iniţierea proiectului fiind acela că nivelul mare al amenzilor îi descurajează pe mulţi să utilizeze bicicleta ca mijloc de transport alternativ.