Victoria republicanului Donald Trump la alegerile prezidenţiale americane, continuarea războiului din Orientul Mijlociu sau Jocurile Olimpice de la Paris se numără printre evenimentele care, potrivit unei
Birocrația statului consumă o zi din concediul românilor
Opt din zece români susţin că nu rezolvă, de la prima vizită, problema pentru care se prezintă la ghişeul unei instituţii publice, iar 70% dintre contribuabili sunt nevoiţi să-şi ia o zi de concediu pentru a rezolva chestiuni care ţin de interacţiunea cu statul. Potrivit Asociaţiei Române pentru Smart City, multe instituţii au încercat să digitalizeze relația cu cetăţenii, însă a lipsit privirea de ansamblu, iar digitalizarea nu a avut rezultatele scontate.
Pe lista obstacolelor pe care le-au întâmpinat românii la ghişeele instituțiilor publice se află faptul că nu aveau toate documentele (47,03%) şi defecţiuni tehnice sau erori umane din cadrul instituţiei (46,85%), arată un studiu realizat de Asociația Română pentru Smart City în cadrul campaniei pentru digitalizare pe care o derulează - „România Fără Ghişee”.
Conform studiului preluat de Agerpres, şase din zece români consideră că România este o ţară birocratizată excesiv. Totodată, majoritatea celor chestionaţi nu dau mari şanse digitalizării complete a instituţiilor administrative ale statului, în viitorul apropiat. Astfel, 27,87% consideră că acest lucru se va întâmpla peste zece ani, 22,68% peste cinci ani, în timp ce 20,63% sunt de părere că digitalizarea nu va avea loc deloc.
„Concluziile sunt îngrijorătoare, având în vedere că 88,66% dintre români obişnuiesc să interacţioneze cu instituţiile statului pentru plata taxelor şi impozitelor, iar 67,01% pentru obţinerea sau reînnoirea unor acte sau documente oficiale”, susţin realizatorii studiului. O altă analiză efectuată de asociaţie a consultat părerea reprezentanţilor statului cu privire la digitalizare. Aceștia au menționat ca principală nevoie în interacțiunea cu cetățenii transparenţa (în procese şi durata lor), subliniind că „o evidenţă a circuitului documentelor ar fi foarte necesară”, urmată de conectarea datelor şi comunicarea între instituţii.
De asemenea, 85% dintre participanții la studiu, realizat în 27 de instituţii publice, au indicat că prioritatea digitalizării ar trebui fie accesibilitatea şi îmbunătăţirea infrastructurii (acces rapid la resurse). „Deşi multe instituţii au încercat să digitalizeze procesele de comunicare cu cetăţenii, în multe cazuri a lipsit privirea de ansamblu, aşa că uneori digitalizarea nu a făcut decât să consume bani, resurse şi chiar să complice lucrurile. Campania România Fără Ghişee este modul prin care dorim să atragem atenţia asupra obstacolelor peste care trebuie să treacă cetăţenii şi să determinăm autorităţile să pună problema digitalizării în topul priorităţilor pentru 2022. Avem soluţiile necesare pentru ca interacţiunile dintre cetăţeni şi instituţiile publice să fie mai transparente, mai productive şi să salveze timp şi bani pentru ambele părţi”, a declarat Eduard Dumitraşcu, preşedintele Asociaţiei Române pentru Smart City, potrivit Agerpres. (C. Z.)