Victoria republicanului Donald Trump la alegerile prezidenţiale americane, continuarea războiului din Orientul Mijlociu sau Jocurile Olimpice de la Paris se numără printre evenimentele care, potrivit unei
Black Friday: Cumpărături impulsionate de teama de scumpiri
Mulți români așteaptă cu nerăbdare campania de reduceri de Black Friday, care le permite să cumpere mai avantajos produsele de care au nevoie. Studiile de piață arată că bugetul mediu pe care îl vor aloca cei interesați este între 2.000 și 3.000 de lei, iar produsele către care își îndreaptă atenția cu precădere sunt bunurile de uz îndelungat. În același timp, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor insistă în a le aminti cumpărătorilor că trebuie să se informeze, pentru a fi siguri că magazinul online pe care îl accesează sau reducerile afișate sunt reale.
În această perioadă premergătoare reducerilor s-au făcut mai multe studii privind comportamentul de cumpărare al românilor în timpul campaniei de Black Friday. O cercetare Kantar România arată că bugetul mediu pe care un român îl va aloca în acest an pentru reducerile de Black Friday este de 3.116 lei, mai mare cu 261 de lei faţă de 2023, iar principalele produse de pe lista de cumpărături sunt: televizoare (36%), electrocasnice mici (36%), haine (26%), telefoane mobile (26%). Același studiu spune că 93% dintre români sunt familiarizaţi cu ziua de reduceri, iar aproximativ 60% dintre aceștia vor face achiziţii, lucru care „subliniază importanţa evenimentului pentru economie şi pentru sectorul de e-commerce”, potrivit Gabrielei Georgescu, reprezentantă Kantar România.
Un alt studiu, realizat de MKOR, indică un buget mediu alocat pentru Black Friday de aproape 400 de euro (în creştere cu 20% faţă de 2023) și situarea electronicelor şi electrocasnicelor în topul preferințelor de cumpărare (58%), cu un interes în scădere față de articolele de modă (-13% faţă de 2023). „Pentru cumpărătorii activi, evenimentul reprezintă o oportunitate de a achiziţiona produse şi branduri dorite la preţuri mai accesibile (54%)”, arată specialiştii MKOR. Conform studiului, așteptarea principală sunt reducerile mari, 6 din 10 români dorind discounturi de 50% din preţ.
Black Friday a debutat deja în unele magazine, însă punctul culminant va fi vineri, 8 noiembrie, ziua în care cei mai mulţi comercianți vor organiza campanii speciale de reduceri. Evenimentul va aduce încasări istorice pentru retailerii din România, însă şi o scădere semnificativă a numărului de produse vândute faţă de anii trecuţi, ca efect direct al inflației, arată o analiză a companiei de consultanţă Frames. Anul trecut, Black Friday a generat încasări de aproximativ 450 milioane de euro, iar în 2024 se așteaptă atingerea bornei de 500 milioane de euro.
Analiza Frames prognozează că, de Black Friday, comanda medie plasată va fi de aproximativ 500 de lei, cu 50 de lei peste cea din 2023, iar principalul catalizator al cumpărăturilor va fi teama de scumpiri. „Focusul majorităţii clienţilor va fi pe cumpărarea unor produse de care au cu adevărat nevoie sau despre care se gândesc să le cumpere acum, până să se scumpească”, a declarat Adrian Negrescu, managerul Frames. (C. Z.)