Entitate europeană înființată în 2018, cu sediul în Luxemburg, European High Performance Computing (EuroHPC) Joint Undertaking (Inițiativa Comună Europeană pentru Calcul de Înaltă Performanță) a lansat, î
Buget redus pentru sărbătorile de Crăciun
Aproape trei sferturi dintre români (72%) sunt îngrijoraţi de creşterea preţurilor, iar majoritatea vor aloca un buget la fel sau mai mic cumpărăturilor pentru sărbătorile de Crăciun, comparativ cu 2023, indică cel mai recent studiu Offerista derulat la nivel european. Potrivit cercetării, nu doar românii, ci şi restul europenilor sunt îngrijoraţi de aspectele financiare, în contextul sărbătorilor. Astfel, inflaţia este o preocupare majoră în Franţa, pentru 85% dintre respondenți, în Spania (76%) şi Italia (73%). În România, 72% dintre respondenţi au declarat că principala problemă este creşterea preţurilor/inflaţia, urmată de prețurile la energie/gaze (56%), sănătate (39%), situaţia financiară proprie (35%).
Ca urmare, aproape două treimi dintre consumatorii români vor aloca acelaşi buget pentru cumpărăturile de sărbători ca în 2023 (65,13%), circa 20% vor aloca un buget mai mic, iar 11% „nu intenţionează să facă cumpărături de Crăciun anul acesta din cauza puterii de cumpărare reduse”, relevă studiul. Bugetul mai mic alocat pentru sărbători înseamnă intenția de a cheltui mai puţin pe fiecare cadou (35%), de a alege produse diferite cu un preţ mai mic (29%) sau de a opta pentru versiuni mai ieftine ale aceloraşi produse (20%).
În termeni absoluţi, aproape 40% dintre români intenţionează să cheltuie între 500 şi 1.000 de lei pentru cumpărăturile de Crăciun, 24% au un buget total sub 500 de lei, în timp ce 22% vor cheltui între 1.000 şi 2.000 de lei. Banii alocați sărbătorilor se vor duce pe mâncare şi băuturi (52%), decoraţiuni şi produse pentru casă (42%), haine, pantofi (31%), cosmetice şi parfumuri (24%) şi jucării (20%), arată studiul. (C.Z.)