Necesitatea înfiinţării la nivel naţional a unei structuri specializate în intervenţii în situaţii de criză epidemiologică, microciparea animalelor din ferme şi modificarea legislaţiei, astfel încât să
Campanie europeană de testare a unor alimente
Comisia Europeană va lansa în luna mai o campanie de testare a produselor alimentare în cel puţin 16 ţări ale Uniunii Europene, pe fondul acuzaţiilor privind calitatea inferioară a mărfurilor vândute în Europa de Est, a anunţat comisarul UE pentru justiţie, consumatori şi egalitate de gen. „Pe primul loc sunt consumatorii, ei trebuie să refuze să cumpere produse pe care le consideră ca având o calitate mai scăzută”, a spus comisarul Vera Jourova.
Problema standardelor duble ale calităţii produselor alimentare vândute de unele companii în est, faţă de cele din vest, este luată în serios de Comisia Europeană, care a anunţat vineri că metodologia comună de testare va fi gata în aprilie, ceea ce va permite statelor membre să lanseze în mai o campanie coordonată de testare a produselor alimentare.
Testele vor îngloba compoziţia unui coş comun de produse, care sunt comercializate în majoritatea statelor membre şi vor include verificări privind compoziţia chimică şi gustul. Primele rezultate vor fi prezentate până la sfârşitul acestui an, iar la teste vor participa cel puţin 16 state membre ale UE (selectate pe criterii geografice şi de mărime), se arată în comunicatul Comisiei Europene.
„Continuăm să dezvoltăm planul nostru de acţiune, pentru a pune capăt problemei standardelor duble ale calităţii produselor alimentare. Faptul că 16 state membre participă la teste este un indiciu clar că aceasta nu este o problemă care divide estul de vest şi încercăm împreună să o rezolvăm”, a declarat Vera Jourova, comisarul pentru justiţie, consumatori şi egalitate de gen.
Oficialul a adăugat că „reformarea legii consumatorului din UE, pe care o vom prezenta în aprilie, va face mai dificilă şi mai costisitoare informarea greşită a consumatorilor de către companii. Pe primul loc sunt consumatorii, ei trebuie să refuze să cumpere produse pe care le consideră ca având o calitate mai scăzută. De asemenea, mă aştept ca industria să ofere produse de aceeaşi calitate în întreaga Uniune”.
Recent, Comisia Europeană a publicat setul de orientări referitoare la legislaţia UE în materie de siguranţă alimentară şi de protecţie a consumatorilor care se aplică în cazul produselor cu dublu standard de calitate. Cu ajutorul acestor orientări, autorităţile naţionale vor putea să stabilească dacă societăţile comerciale încalcă dispoziţiile UE atunci când calitatea produselor pe care le vând diferă în funcţie de ţară.
Există şi un Regulament privind informarea în legătură cu produsele alimentare, conform căruia consumatorii trebuie să primească informaţii exacte şi suficiente despre un anumit produs alimentar. De exemplu, pe eticheta unui produs alimentar trebuie să fie menţionate toate ingredientele produsului respectiv. De asemenea, există o directivă prin care sunt interzise practicile comerciale neloiale, cum ar fi comercializarea de produse care poartă aceeaşi marcă într-un mod ce ar putea induce consumatorii în eroare.
Ţări central şi est-europene, în principal Slovacia, Cehia şi Ungaria, au denunţat de mult timp faptul că în Europa de Est sunt vândute produse de calitate inferioară - de la alimente la cosmetice - sub aceleaşi branduri şi ambalaje utilizate pe pieţele occidentale. Potrivit propunerilor formulate în 2017, Bruxelles-ul va aloca aproximativ un milion de euro pentru a ajuta autorităţile statelor membre să verifice produsele alimentare. În plus, vor fi elaborate planuri de armonizare a metodelor pentru depistarea produselor de calitate inferioară.
În urmă cu câteva luni, Jourova a argumentat că obiectivul este vânzarea unor produse de aceeaşi calitate pe piaţa comunitară. „Dacă după teste nu vom constata îmbunătăţiri, se va şti public ce branduri sunt implicate şi este posibil ca şi consumatorii să exercite presiuni”, a explicat Jourova în septembrie 2017.