Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Societate Actualitate socială Casele de schimb valutar, deficitare la capitolul informare clienţi

Casele de schimb valutar, deficitare la capitolul informare clienţi

Data: 29 Mai 2009

▲ Majoritatea agenţilor economici care efectuează tranzacţii valutare şi care au fost verificaţi de inspectorii Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Consumatorului (ANPC) nu respectă prevederile legale ▲ Potrivit ANPC, agenţii economici nu respectă criteriile de vizibilitate în afişarea cursului de schimb, expun în mod înşelător comisioanele percepute sau redactează şi dau spre înştiinţare formularul de acceptare abia după ce a fost efectuată tranzacţia ▲

Consumatorii reclamă diverse încălcări ale legii în momentul în care cumpără sau vând valută la casele de schimb. Printre cele mai frecvente înşelătorii practicate de agenţii economici sunt cele de afişare ambiguă a cursurilor de schimb şi a comisioanelor practicate. Chiar dacă, potrivit legii, comisionul poate fi atât cât doreşte agentul economic, de 8%, 15% sau chiar 50%, acesta trebuie afişat în loc vizibil atât în interiorul, cât şi în exteriorul casei de schimb.

Consumatorii, pentru a evita situaţiile neplăcute, trebuie să cunoască şi ce înseamnă să „vinzi“ şi să „cumperi“ valută, pentru a fi în măsură să poată citi corect informaţiile de pe panourile informative. Prin „cumpărare“ de valută, aşa cum este afişată la casele de schimb valutar, se înţelege operaţiunea prin care agentul economic cumpără de la persoanele fizice sau juridice valută şi returnează contravaloarea în moneda naţională, calculată prin înmulţirea unităţilor de valută cu cursul de schimb practicat şi afişat pentru cumpărare, la care se aplică - sau nu - comisionul pentru această operaţiune. Prin „vânzare“ se înţelege operaţiunea prin care agentul economic vinde consumatorilor valută şi încasează contravaloarea în moneda naţională.

Comisioane înşelătoare în dauna clientului

În cursul lunii aprilie 2009, comisarii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor au verificat 426 de operatori economici care efectuau operaţiuni de schimb valutar, constatându-se abateri privind informarea corectă, completă şi precisă a consumatorilor la 378 dintre aceştia.

Astfel, au fost aplicate 171 de avertismente, iar încălcările grave ale legislaţiei au fost sancţionate cu 207 amenzi contravenţionale, în valoare de peste 700 de mii de lei. Mai mult, inspectorii au dispus oprirea temporară a 76 de operatori. Printre abaterile constatate, cele mai frecvente au fost legate de informarea precară a consumatorului, preţurile afişate fiind greu de citit, iar ordinea valutelor la cumpărare şi vânzare nu era respectată.

De asemenea, unii operatori afişau în mod înşelător comisionul pe care-l practicau, astfel încât 10% să fie perceput de consumator drept 0%, ducând în eroare pe acesta din urmă.

În judeţele Arad şi Bihor, consumatorii nu erau informaţi în scris, înainte de efectuarea operaţiunii de schimb valutar, prin intermediul formularului de acceptare a tranzacţiei, sau în locul formularului de acceptare a tranzacţiei de schimb valutar li se emitea un bon nefiscal, care nu conţinea semnăturile consumatorului şi ale reprezentantului operatorului economic şi nu era redactat şi în limba engleză, aşa cum prevede Ordinul nr. 205/07.

La unele case de schimb, inspectorii OPC au constatat că la exterior erau afişate valori mai mari ale cursului valutar faţă de cele afişate în interior, calculul la cumpărare fâcându-se la valori mai mici, în defavoarea consumatorului. O altă formulă de inducere în eroare a consumatorului este aceea de afişare a cursurilor de referinţă ale BNR lângă cursul valutar perceput de operatorul economic.

Formularul de acceptare trebuie solicitat înainte de efectuarea tranzacţiei

Potrivit ANPC, la sediile oficiilor din ţară, consumatorii au reclamat că au fost induşi în eroare în privinţa comisioanelor, prin afişarea informaţiilor pe mai multe panouri de schimb valutar, creându-se confuzie, neinformarea verbală asupra comisionului practicat, refuzul efectuării schimbului valutar când suma prezentată de consumator era formată din bancnote de 1 leu sau din monede, practicarea cursurilor valutare în funcţie de suma de valută schimbată (mai mare sau mai mică de 1.000 de euro).

„Consumatorii, înainte de efectuarea schimbului valutar, trebuie să verifice cu atenţie cursul valutar menţionat în dreptul valutei pe care doreşte să o schimbe, să verifice dacă acel curs valutar este valabil pentru bancnote sau pentru cecuri de călătorie şi să solicite informaţii cu privire la comisionul practicat de agenţie. Nu în ultimul rând, consumatorul să solicite casierului formularul de acceptare a tranzacţiei înainte de efectuarea propriu-zisă a schimbului valutar şi să nu-l semneze dacă nu este de acord cu tranzacţia“, a recomandat preşedintele ANPC, Bogdan Pandelică.

Acesta a subliniat că, odată semnat formularul, reclamaţiile consumatorilor păgubiţi nu mai au temei legal de cercetare, întrucât se consideră ca aceştia au luat la cunoştinţă datele menţionate în formular şi au fost de acord cu efectuarea tranzacţiei.

În cazul în care consumatorii au efectuat schimburi valutare fără să semneze un astfel de formular şi, ulterior tranzacţiei, constată o pagubă, se pot adresa oficiilor judeţene ale ANPC în raza cărora activează operatorul economic, ataşând la reclamaţie şi eventuale dovezi (copie xerox a bonului fiscal, fotografii care să ateste valoarea cursului valutar utilizat de operatorul economic).