Necesitatea înfiinţării la nivel naţional a unei structuri specializate în intervenţii în situaţii de criză epidemiologică, microciparea animalelor din ferme şi modificarea legislaţiei, astfel încât să
Ce drepturi au pasagerii cu avionul
Numărul pasagerilor care tranzitează aeroporturile din România este în creştere, un trafic cu 30% mai mare fiind înregistrat în primele luni ale anului comparativ cu perioada similară a anului trecut pe aeroporturile din Cluj şi Iași, în timp ce la Bucureşti creşterea a fost de 12,5%. În timpul unei călătorii cu avionul se pot întâmpla incidente neprevăzute: bagaje pierdute, zboruri întârziate ori anulate, iar pasagerii trebuie să se informeze cu privire la drepturile pe care le au în aceste situaţii.
Pe aeroporturile din ţară şi din Bucureşti traficul pasagerilor a crescut în prima parte a acestui an în comparaţie cu aceeaşi perioadă a anului trecut, o creştere importantă, de 30%, fiind înregistrată la Iaşi şi Cluj. Acest lucru a fost posibil ca urmare a introducerii de noi rute externe operate de companii aeriene low-cost, dar şi a investiţiilor care s-au făcut în modernizarea pistelor de aterizare și a serviciilor oferite pasagerilor. În Capitală, numărul pasagerilor care au tranzitat cele două aeroporturi în primul semestru din 2015 a înregistrat o creştere de 12,58%.
Pasagerii aerieni, în calitatea lor de consumatori de servicii, au mai multe drepturi pe care este bine să le cunoască în momentul când călătoresc spre destinaţiile de vacanţă cu avionul. Drepturile sunt reglementate la nivel european, astfel că se aplică indiferent de compania cu care zboară. În cazul în care operatorul aerian nu oferă o soluţie la problema reclamată, consumatorii se pot adresa Centrului European al Consumatorilor din România (ECC Romania), organism care oferă consultanță juridică gratuită în probleme de comerț transfrontalier - http://www.eccromania.ro/RO.
Compensaţii financiare pentru anularea zborurilor
Există situaţii când pasagerilor li se refuză îmbarcarea. În aceste cazuri au dreptul la masă şi băuturi răcoritoare, cazare hotelieră, două apeluri telefonice, mesaje prin telex, telefon sau fax. De asemenea, pasagerii pot primi şi compensaţii financiare în cazul refuzului la îmbarcare. Potrivit ECC România, în cazul întârzierii zborului, pasagerii au dreptul de a li se oferi gratuit mese şi băuturi răcoritoare, direct proporţionale cu timpul de aşteptare, şi două apeluri telefonice. Dacă ora de plecare anticipată este la cel puţin o zi după ora de plecare anunţată iniţial, pasagerii au dreptul de a li se oferi gratuit cazare hotelieră şi transportul dintre aeroport şi locul cazării. În cazul anulării zborului, pasagerii primesc compensaţii de până la 600 de euro, în funcţie de numărul de kilometri ai rutei de zbor.
Ce puteţi face dacă vi s-a pierdut bagajul
În cazul în care bagajul a fost pierdut, a întârziat sau a fost deteriorat, pasagerul trebuie să depună imediat o reclamaţie - Property Irregularity Report (PIR) - la serviciul specializat din cadrul aeroportului, care să conțină datele de identificare personale, ale zborului și ale bagajului înregistrat, precum și datele necesare identificării acestuia (tipul geamantanului, culoare, dimensiuni etc.). În acelaşi timp se transmite către compania aeriană o cerere de despăgubire. Pentru bagajul deteriorat/distrus reclamația se formulează imediat după descoperire, dar nu mai târziu de 7 zile de la data primirii bagajului. Dacă bagajul este pierdut, pasagerului i se va returna contravaloarea geamantanului, a obiectelor din bagaj și a celor de strictă necesitate achiziționate pentru a le înlocui pe cele pierdute. În cazul bagajului întârziat, adică găsit şi predat în termen de 21 de zile, pasagerul va primi o sumă de bani pe care o poate utiliza pentru achiziționarea produselor de strictă necesitate. În cazul bagajelor deteriorate sau distruse pasagerul va primi contravaloarea obiectelor. Dacă pasagerii nu pot proba valoarea obiectelor din bagajul pierdut, se acordă o despăgubire în funcție de greutatea bagajului, respectiv 20 euro/kg.
Companiile aeriene nu își asumă însă răspunderea pentru obiectele fragile din bagaj, pentru obiecte de valoare (bijuterii, telefoane mobile etc.) sau documente. Pentru a evita situația, se recomandă încheierea unei asigurări de bagaje. Alte informaţii cu privire la drepturile pasagerilor aerieni pot fi consultate pe pagina de web ECC România. (Oana Nistor)