Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Societate Actualitate socială Ce trebuie să ştiţi pentru a avea o vacanţă liniştită

Ce trebuie să ştiţi pentru a avea o vacanţă liniştită

Un articol de: Oana Nistor - 16 Noiembrie 2009

În perioada sărbătorilor de iarnă, serviciile turistice sunt frecvent utilizate de consumatorii care aleg să-şi petreacă concediul fie pe pârtiile de schi din Europa, fie în zonele rustice din munţii româneşti. Agenţiile de turism touroperatoare oferă servicii complete, respectiv organizarea pachetelor de servicii cu tot ce implică această operaţiune: asigurarea transportului, cazării etc., apoi oferă spre vânzare aceste pachete în mod direct sau printr-un intermediar. Turiştii trebuie să ştie că pot rezilia contractul fără nici o obligaţie în urma creşterii preţului stabilit iniţial cu peste 10%, indiferent de motivele majorării.

Nu de puţine ori călătoriile se termină prost chiar din momentul în care turiştii ajung la destinaţie şi constată că fotografiile frumoase din pliante şi promisiunile agenţiilor de turism sunt departe de a se regăsi în realitate. Pentru evitarea acestor situaţii neplăcute şi pentru adoptarea unor soluţii în interesul consumatorului atunci când raportul calitate-preţ nu se dovedeşte a fi decât o păcăleală, turiştii trebuie să-şi cunoască drepturile.

Agenţiile de turism touroperatoare asigură organizarea pachetelor de servicii cu tot ce implică această operaţiune: asigurarea transportului, cazării şi alte servicii cum ar fi alimentaţia, mijloacele de agrement, apoi oferirea şi vânzarea acestor pachete, direct către consumatori sau printr-un intermediar. Spre deosebire de touroperatori, agenţiile de turism detailiste se ocupă doar oferirea şi vânzarea pachetelor către consumatori.

Aceştia din urmă îşi pot achiziţiona în siguranţă pachete turistice de la agenţiile de turism care deţin o licenţă şi un brevet de turism eliberate de Ministerul Turismului, acestea atestând capacitatea agenţiei de a comercializa servicii de calitate.

Ce trebuie să conţină contractul de comercializare a serviciilor turistice

Pentru protejarea intereselor turiştilor, arată Centrul European al Consumatorilor din România (ECC), a fost stabilit un număr minim obligatoriu de clauze pe care trebuie să le conţină contractul pentru prestări de servicii turistice. Astfel, trebuie specificate clar destinaţia/destinaţiile călătoriei turistice şi, în cazul perioadelor de sejur, durata şi datele de sosire şi de plecare, mijlocul/mijloacele de transport utilizat/utilizate, caracteristicile şi categoriile de clasificare ale acestuia/acestora, datele, orele şi locurile de plecare/sosire, la ducere şi la întoarcere.

Mai trebuie specificate data limită de informare a turistului privind anularea călătoriei turistice comandate, ruta, vizitele, excursiile sau alte servicii care sunt incluse în preţul total convenit al pachetului de servicii turistice, preţul pachetului de servicii, cu indicarea cazurilor în care acesta poate fi modificat, şi tarifele pentru anumite servicii: taxe de aterizare, îmbarcare/debarcare în porturi şi pe aeroporturi, taxe de turist, dacă acestea nu sunt incluse în preţul pachetului de servicii turistice.

Consumatorii vor avea trecute în contract şi clauze referitoare la termenele în care poate să transmită o eventuală reclamaţie pentru neexecutarea sau executarea necorespunzătoare a contractului de călătorie turistică.

Dacă nu semnaţi un contract, păstraţi bonul de comandă

În cazul în care consumatorul nu optează pentru un pachet de servicii pre-constituit, acesta fiind alcătuit în funcţie de cerinţele sale, agenţia de turism are obligaţia să furnizeze un bon de comandă, subliniază ECC România. Pentru protejarea consumatorilor a fost stabilit şi în acest caz un număr minim de elemente ale bonului de comandă: destinaţia/destinaţiile călătoriei turistice, durata şi datele de sosire şi de plecare, mijlocul/mijloacele de transport şi categoria acestuia/acestora, tipul şi categoria structurilor de primire, serviciile de masă, programul turistic solicitat; numărul de persoane pentru care se comandă pachetul de servicii turistice, numărul de copii, vârsta şi actele de identificare ale acestora.

Contractul se încheie în momentul în care turistul primeşte confirmarea scrisă a rezervării. Aceasta trebuie trimisă de agenţia de turism în cel mult 60 de zile calendaristice de la data semnării bonului de comandă.

În cazul în care conţinutul bonului de comandă diferă de conţinutul confirmării călătoriei turistice sau dacă această confirmare nu s-a făcut în termen de 60 de zile calendaristice de la data semnării bonului de comandă, turistul poate considera că voiajul nu a fost rezervat şi are dreptul la rambursarea imediată a tuturor sumelor deja plătite.

În ce condiţii se poate rezilia contractul

Preţurile stabilite în contract nu pot fi modificate - majorate sau micşorate - decât dacă sunt prevăzute în mod explicit în contract şi dacă majorarea are loc ca urmare a variaţiilor costurilor de transport sau ale cursurilor de schimb valutar aferente pachetului de servicii turistice contractat.

Preţurile stabilite în contract nu pot fi modificate, în nici o situaţie, în cursul celor 20 de zile calendaristice care precedă data plecării, iar în cazul în care preţurile stabilite în contract sunt majorate cu peste 10%, indiferent de motivele majorării, turistul poate rezilia contractul fără nici o obligaţie faţă de agenţia de turism.

Consumatorul poate ceda contractul de comercializare a pachetului de servicii turistice unei alte persoane cu cel puţin 5 zile înaintea datei de plecare.

Rezilierea poate fi făcută de către turist în orice moment, pentru întreg contractul sau numai o parte a acestuia şi pentru orice motiv, incluzând aici şi cazul imposibilităţii plecării în călătorie.

O altă situaţie în care turistul poate rezilia contractul apare în momentul modificării uneia dintre prevederile esenţiale ale contractului de către agenţia de turism. În acest caz, agenţia are obligaţia de a-l anunţa pe turist cu cel puţin 15 zile înainte de data plecării, iar acesta are obligaţia de a comunica agenţiei de turism, în termen de 5 zile de la data primirii înştiinţării, hotărârea sa de a opta pentru rezilierea contractului fără plată de penalităţi sau pentru acceptarea noilor condiţii ale contractului.

Agenţiile de turism nu răspund când neîndeplinirea sau îndeplinirea obligaţiilor asumate prin contract se datorează turistului sau când neîndeplinirea obligaţiilor se datorează unor cauze de forţă majoră (cutremure, inundaţii sau alte calamităţi naturale). De asemenea, agenţia nu răspunde în momentul în care neîndeplinirea obligaţiilor se datorează unui terţ care nu are legătură cu furnizarea serviciilor prevăzute în contract.