Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Societate Actualitate socială Cel puțin 8% biocarburant în benzină din 2018

Cel puțin 8% biocarburant în benzină din 2018

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Actualitate socială
Un articol de: Cristina Zamfirescu - 07 Iunie 2017

Deși se clasează pe locul 9 în topul celor mai mari producători de rapiță din lume și ar putea deveni un mare producător de biodiesel, România importă aproape jumătate din biodieselul necesar, în timp ce producţia de rapiţă este vândută la export, potrivit datelor Institutului Național de Statistică (INS). Cererea de biodiesel va fi tot mai mare în anii următori, mai ales datorită legislației europene care impune un conținut de cel puțin 8% biocarburant în benzină, începând cu 2018.

Afacerile cu biocombustibili ar putea primi, în 2018, un nou impuls, datorită introducerii obligativității de trecere la un conţinut de cel puţin 8% biocarburant în benzină, de la 4,5% în prezent, dar producătorii autohtoni se tem că piaţa va apela mai mult la importuri.

Biocombustibilii au intrat în compoziţia carburanţilor din România de la jumătatea anului 2007, odată cu aderarea la Uniunea Europeană. Astfel, de la 1 iulie, România a introdus o cotă obligatorie de biodiesel de 2% pentru motorină. Legislaţia a fost actualizată şi, de la an la an, cotele obligatorii de biocombustibili din carburanți au crescut. Potrivit Ministerului Energiei, de la data de 1 ianuarie 2016, motorina trebuie să aibă un conţinut de biocarburant de minimum 6,5% în volum. De asemenea, de la 1 ianuarie 2014 benzina trebuia să conţină cel puţin 4,5% biocarburant. Acest procent a fost păstrat pentru perioada 2014-2018, urmând ca, de la 1 ianuarie 2018, să fie introdusă pe piaţă benzina cu un conţinut de biocarburant de minimum 8% în volum.

Majorarea la cel puţin 8% biocarburant în benzină ar putea stimula producţia autohtonă, iar producătorii ar putea majora producţia, dar există şi perspectiva ca marile companii petroliere să prefere importul, susține Dumitru Feleagă, directorul general al Bio Fuel Energy, singurul producător de bioetanol din ţară, cu o capacitate de producție de 80.000 de tone, ce ar asigura circa 80% din necesarul de consum al României. Cele mai recente date ale INS arată că România a consumat în 2015 o cantitate de 95.956 tone de biogazolină, în condiţiile în care producţia a fost de 39.471 de tone, importul a fost de 64.575 tone, iar exportul de 3.206 tone.

Situaţia este ceva mai bună în sectorul de biodiesel, unde cea mai mare parte a necesarului este produs intern, din rapiță sau porumb. Conform EBB (European Biodiesel Board), România consumă în 160.000 tone de biodiesel pe an. Doi producători locali, Bunge şi Expur, produc în jur de 150.000 de tone anual, iar 95% din biodieselul produs în România se bazea­ză pe rapiţa cultivată la nivel local.

Dar, deşi a urcat anul trecut pe locul nouă mondial în topul producătorilor de rapiță, România continuă să trimită la export materia primă şi să importe produse finite. „Situaţia nu este de natură să ne bucure. Exportăm rapiţă şi importăm produsele finite obţinute din ea, în loc să o prelucrăm la noi şi să creăm astfel unităţi de producţie şi locuri de muncă”, spune Dragoş Frumosu, preşedintele Federaţiei Sindicatelor din Industria Alimentară, potrivit jurnalul.ro. România a importat, anul trecut, o treime din necesar, iar dacă situaţia nu este remediată există riscul ca jumătate din cantitatea necesară să fie procurată din import, susţin producătorii locali.

Datele de la Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale (MADR) relevă faptul că România a avut, în 2015, o producţie de rapiţă pentru ulei de 959.000 de tone, în timp ce producţia de porumb boabe a fost de 8,871 milioane de tone. Exporturile de seminţe de rapiţă au totalizat, în perioada de referinţă, 773.494,9 de tone, iar cele de porumb au fost de 5,125 milioane de tone.