Brânza Roquefort din lapte de oaie cu pete albastre de mucegai, un simbol al gastronomiei franceze, sărbătoreşte în acest an un secol de la dobândirea, în 26 iulie 1925, a statutului de „denumire de origine
Cerere crescută de ouă în preajma sărbătorilor
România are printre cele mai mici preţuri la ouă la poarta fermei din Uniunea Europeană, chiar dacă în această perioadă a sărbătorilor pascale consumul intern creşte cu 50%, iar un român consumă, în medie, aproximativ 30 de ouă, faţă de 21 într-o lună obişnuită.
„Conform Observatorului Preţurilor în UE, preţul ouălor în România, la poarta fermei, era săptămâna trecută 211 euro/100 kg, ceea ce înseamnă că oul se vindea cu aproximativ 60 de bani, în timp ce anul trecut în perioada premergătoare sărbătorilor pascale era undeva la 55 de bani un ou”, a declarat, pentru Agerpres, preşedintele Uniunii Crescătorilor de Păsări din România (UCPR), Ilie Van. În comparație, prețul ouălor în Bulgaria era 222 euro/100 kg, în Ungaria 286 euro, în Polonia 314 euro.
Van a precizat că nu sunt motive să crească preţul la ouă în următoarele două săptămâni. În ceea ce priveşte oferta, preşedintele UCPR a subliniat că aceasta este mai mare în preajma sărbătorilor cu aproximativ 50% decât într-o lună obişnuită. „Fermierii îşi programează fluxurile în aşa fel încât în perioada aceasta să aibă suficiente ouă, iar preţurile sunt bune”, a explicat el.
Fermele autohtone pot asigura 100% consumul intern de ouă, dar livrează şi la export, în general în UE. Potrivit Institutului Naţional de Statistică, producţia de anul trecut a fost de circa 5,86 miliarde de ouă, din care 40%-45% din ferme şi restul de la gospodării. România a exportat, în UE, peste o jumătate de miliard de ouă şi a importat aproape 200 de milioane.
În supermarketuri se găsesc și ouă gata vopsite pentru Paşte, care provin din Austria sau Germania. „La noi nu au trecere aceste ouă gata vopsite”, a punctat Ilie Van. (C. Z.)